A. C. Soligo Studio, una dintre cele mai importante galerii italiene, inaugurata in 1969, cu o contributie notabila la modelarea culturii europene, va deschide pe 17 martie, orele 18.30, la Palatul Parlamentului, Sala Constantin Brancusi, expozitia European Cuteness Art [Kindchenschema Pseudoego Community Narcissism], curatoriata de Giancarlo Carpi, critic italian, doctor in filozofie si cercetator din Roma.
Expozitia European Cuteness Art [Kindchenschema Pseudoego Community Narcissism] este parte a unui proiect multinational denumit Contaminazioni2016, este patronata de Institutul Cultural Italian si realizata in colaborare cu Art Yourself Gallery (Bucuresti), Fundatia Joana Grevers (Bucuresti), Arosita Gallery (Sofia), Core Art Gallery (Roma) si Lantana Editore (Roma). Include artisti din Romania, Bulgaria, Spania, Finlanda si Italia, care se reunesc prima data in aceasta formula, intr-o maniera care cu siguranta va surprinde publicul din Romania si Bulgaria.
Data de 17 martie este echivalenta cu momentul in care proiectul Contaminazioni2016 va fi inaugurat, urmand ca lucrarile artistilor sa fie expuse anul intr-o formula similara la Sofia (in septembrie- octombrie) si la Roma (in noiembrie-decembrie). Evenimente paralele se vor desfasura pe tot parcursul anului 2016, si vor presupune o formula restransa de artisti si expozitii personale in galerii partenere incluse in proiect. Proiectul se va finaliza cu editarea unui catalog ce va fi distribuit in toate cele trei tari si isi va propune sa iasa din tiparele obisnuite ale relatiei est-vest.
Cercetarea vizuala a lui Giancarlo Carpi atesta unele constante formale, morfologice si tematice clasificate in baza esteticii ”cuteness” (dragut). Avand in vedere ca aceasta categorie estetica imbina conceptele de fetisism al marfurilor si cel de mutilare a subiectivitatii, precum si propriul vector morfologic – Kindchenschema – nu face parte, ca atare, unei singure traditii culturale. Expozitia atesta raspandirea in arta europeana a unor tendinte artistice postbelice apartinand continentului asiatic si nord-american: Superflatul japonez si Pop Suprarealismul american. Intr-o posterioritate istorico-artistica, care pare a eradica aceasta productie europeana a unei estetici ce face referire la planul comercial-artistic si la merchandising, la exprimarea in mod uniform a unui capitalism absolut conectat globalizarii economice si culturale, prin realizarea acestei expozitii se incearca a se evidentia existenta acestei tendinte in anumite tari europene. In acelasi timp, se intreaba in mod activ daca si in ce masura aceasta estetica este subordonata altor miscari artistice mult mai strans legate de traditia acestor tari [Giancarlo Carpi].
. |