Institutul Francez din Timisoara are placerea sa va prezinte «Tot ceea ce straluceste», o expozitie (instalatie si fotografie) a artistei Pusha Petrov. Vernisajul va avea loc miercuri, 29 iunie, cu incepere de la ora 19.
Expozitia va fi deschisa publicului in perioada 29 iunie - 27 iulie 2016.
«Nu tot ce straluceste este aur!»: un proverb popular pe care l-am auzit cu totii. Desigur, trebuie sa ne ferim de aparente, deoarece esentialul este ascuns privirii…
Dar Pusha Petrov nu trateaza nici minciuna din spatele aparentelor: ea ne vorbeste despre ceea ce straluceste, despre ceea ce ne atrage si ne fascineaza. In spatele aparentelor, este dorinta. O dorinta ascunsa, inaccesibila, nestapânita. Legende consacrate puterii fascinatiei. Va fi totodata vorba despre relatia stranie dintre spatiul public si cel privat.
Trei interventii sunt prezentate la Institutul Francez: Danae, Hermes si … «Sipetul».
Danae, figura mitologica, intruchipeaza dorinta. Ploaia de aur ca metafora a semintei nemuririi. O ploaie de aur realizata din monede false. In spatele unei usi, protejata, ascunsa, aceasta ploaie cade de pe scara precum mana din cer in acest spatiu - zis de serviciu - un spatiu aproape privat. Un loc al intimitatii.
Hermes este mesagerul zeilor si, totodata, este cel care vegheaza asupra calatorilor. Personajul mitologic care face legatura intre un spatiu si un altul. Hermes este aici soferul de camion. Seria «Parbrize» pune in scena spatiul lui secret, intim, pe care il duce cu sine in calatoriile lui, care il insoteste pretutindeni. O bula, un loc de ancorare in care domneste femeia iubita, femeia ideala, amanta imaginara sau reala, dar intotdeauna absenta.
«Sipetul» este cufarul care ajuta la pastrarea obiectelor de valoare. Palatele rome se impun in spatiul public ca semne exterioare ale reusitei. Aceasta necesitate de a construi raspunde dorintei de inradacinare a acestui popor nomad. In ciuda exuberantei arhitecturale, aceste palate le pastreaza cu indarjire secretele. Locuite uneori mai putin de o luna din an, sunt considerate spatii sacre, accesul in ele fiind limitat. Paradoxul acestor palate senzationale este dat de faptul ca sunt, in mare parte a timpului, abandonate precum sipetele care nu dezvaluie nimic referitor la continutul lor.
Firul ce leaga cele trei instalatii este amanta a carei amintire si legenda dainuie inca in vila Kimmel – denumita astfel dupa numele lui Ignaz Sandor Kimmel – care gazduieste expozitia: farame de legenda, numele unei mari actrite maghiare, iubita si dorita la nebunie, care nu va vedea niciodata palatul construit doar pentru ea, rapusa, ca intr-o mare melodrama, de gelozia valetului sau.
CURATOR: Anouck LEDERLÉ
Pusha Petrov traieste si locuieste in Timisoara (Romania). Se inscrie in 2003 la Facultatea de Arte din Timisoara. Dupa obtinerea licentei in arte plastice – specializarea pictura, pleaca in Franta si obtine diploma in domeniul Artelor (2009) si Comunicarii (2011) la Scoala superioara de Arte de la Loraine (Metz), cu felicitari din partea juriului. Dupa cativa ani, Pusha Petrov se consacra fotografiei si instalatiilor. Seria sa, «Parbrize» , a fost selectionata de catre a 18-a bienala Internationala a Imaginii de la Nancy, in 2014.
Pusha a participat la diferite expozitii in Franta si in Belgia: Paris, Anvers, Nancy, Montigny, Metz, Thionville. Hazard sau nu? Ultimele sale expozitii au avut drept cadru castelele: « Indiscretii » la castelul Courcelles si «Interioare» la castelul Luttange (Moselle).
Pusha Petrov exploreaza in munca sa relatia cu spatiul intim prin intermediul obiectelor cotidiene si a celor mai neasteptate suporturi. De cativa ani, instalatiile sale vizeaza sa puna stapanire pe un loc, sa intre in posesia lui pentru a dezvalui, prin aluzie, imagine si ironie, intensitatea misterului sau …
Acesta expozitie este realizata cu sprijinul companiei Valeo si cu participarea societatii Ornella Design.
. |