Intitulata Alteratii/ Altercatii, expozitia curatoriata de Nadia Esslim va fi inaugurata in prezenta autorului si va putea fi vizitata pana pe 15 mai 2017.
Bergthor Morthens, unul dintre cei mai talentati artisti contemporani din Islanda, preda arta si filosofie la Colegiul Tröllaskaga. „Nu ma definesc si nu ma atasez unui anumit stil. Doar pictez, si pana acum subiectul a fost in general figurativ, creat cu pasiune.” Arta face parte din viata sa zilnica, iar lucrarile sale sunt oneste si directe, impingand centrifugal nivelurile realitatii. Artistii care l-au influentat cel mai mult sunt Anselm Kiefer, Lucian Freud si Francis Bacon. Este interesat de fotografie ca sursa de inspiratie pentru pictura si cauta pentru portretele sale fotografii din ziare, internet, televizor. Figurile si contururile originale se dezintegreaza, incitand privitorul sa stabileasca o retea proprie de relatii. Abordeaza diferite teme sociale, mai ales din peisajul politic. Doreste sa creeze „un fals autentic derivat din imagini care exista deja”, sa se implice in tranzitiile politice contemporane si sa aduca o schimbare.
Lucrarile sunt realizate in stil traditional, cu o naratiune noua in care se impletesc subtilul si grotescul, clarobscurul, priviri patrunzatoare, dramatism creat prin contrastul culorilor calde si reci. Profunzimea privirii invita la o explorare a psihicului uman. Abordeaza de asemenea subiectul cromofobiei. Experimentand, a ajuns si la o directie sculpturala, picturile sale devenind uneori tridimensionale. Culoarea curge pe alocuri grea, lasand urme groase care formeaza o harta personala. Unele portrete sunt telurice, cu aspect de pamant ars de seceta pe care este imprimat un chip, trimitere la esenta umana. Portretele sale reprezinta o cugetare asupra rolului pe care il are pictura intr-o epoca a internetului si mass-mediei. Sunt realizate pe baza unor fotografii de pe internet care sunt completate de pete, pierzand astfel puterea lor simbolica si dand o senzatie de disconfort. Petele contamineaza portretul si distrug imaginea. Chipul neidealizat este expus prin pictura si in acelasi timp ascuns de petele de culoare care acopera anumite portiuni. Momentul efemer cand artistul „arunca” petele de culoare pe portret devine permanent prin pictura. Prin acoperirea partiala a gurii i se refuza individului dreptul de a-si exprima opinia intr-o lume in care viata politica se indreapta extremist spre dreapta. Petele desfigureaza chipul intr-un gest distructiv, anihiland autoritatea celor reprezentati si dreptul lor de a vorbi.
Bergthor Morthens mediteaza la diferenta dintre fotografie si pictura. Imaginea este manipulata in procesul aplicarii culorilor ca intr-un Photoshop pictural, fiind intensificata de pigment. Momentul surprins de fotografie este recontextualizat in procesul picturii. Imaginile originale devin aproape de nerecunoscut, rezultand o naratiune diferita. intr-o lume saturata de imagini, artistul cauta modalitati prin care aceste imagini capata semnificatie si forta.
Borderline Art Space promoveaza arta contemporana produsa in diverse situatii sociale, politice si existentiale de granita si dezvolta discurs critic legat de problematici si poetici actuale. Borderline Art Space este interesat sa expuna atat artisti emergenti, cat si artisti cu o practica deja recunoscuta si, in timp ce contribuie la dezvoltarea structurii institutionale artistice, isi asuma, de asemenea, angajamentul pentru un rol educational.
. |