Opțiuni
•   Topuri
•   Blog
•   Interviul aromat
•   Ceaiul englezesc
•   Locale
•   Mass media
•   Autori
•   Promovează
•   Colaboratori
•   Parteneri
•   Contact
Newsletter
personalizat
Înscrie-te pentru ceașca săptămânală de cultură:
Socializare
Abonare RSS Bookmark Recomandați portalul
Twitter Facebook Youtube
Acum niște ani
18 decembrie 2024
1892 • Premiera baletului Spargatorul de nuci de Ceaikovski are loc la "Mariinsky Theatre" în St. Petersburg
1923 • Muzeul Militar National, creat în aprilie 1914 ca sectie militara a Muzeului National al României, a fost transformat în institutie de sine statatoare
1947 • Se naste Steven Spielberg, regizor american ("Jurasic Park", "Lista lui Schindler")
1970 • Premiera, la Bucuresti, a spectacolului cu piesa Acesti nebuni fatarnici, de Teodor Mazilu
1990 • Se semneaza, la Strasbourg, actul prin care România adera la Conventia Culturala Europeana
Recomandări
R.A.P.I Bogdan Gîrbovan & Michele Bressan Lansare 8 aprilie 2017, ora 17.00 @Galeria Posibilă
(Arte vizuale)
Relationarea cu natura (peisajul) ca subiect de cercetare si armonizare a cunostintelor generale cu observatiile directe, personale, prin intermediul fotografiei este o preocupare constanta a Galeriei Posibila in ultimii ani. O secventa a acestei intreprinderi este: RAPI.
R.A.P.I. - Romanian Archeological Photography Index, ce se va lansa sambata, 8 aprilie, ora 17.00 in prezenta autorilor, a teoreticianului Diana Marincu si a graficianului Matei Caltia. 

Proiectul fotografilor Bogdan Girbovan & Michele Bressan a inceput in urma cu trei ani prin dezgroparea, fotografierea si indexarea obiectelor din Primul si al Doilea Razboi Mondial desfasurate pe teritoriul Romaniei. Bogdan si Michele au pornit pe urmele ”magnetilor”, acei localnici care recupereaza obiecte metalice pentru a le valorifica la fier vechi.

R.A.P.I. isi propune sa fie o arhiva de explorari, structurata sub forma unor ”rapoarte” completate de un index fotografic al obiectelor gasite in fiecare zona cercetata. Proiectul recupereaza astfel artefacte ce definesc identitatea istorica a locurilor vizate. Demersul valorifica resturile ramase in teren, stabilind o legatura intre peisaj si episoadele desfasurate in acesta, folosind ramasitele metalice cu valoare de martor. 
Deplasarea in teren, dar mai ales actul deshumarii, construiesc structura performativa a demersului. Voaierismul inerent actului de a readuce la suprafata obiecte scufundate in pamant si timp, propune un nou mapping istoric si completarea celui existent.
(Folosirea detectorului de metale s-a efectuat in normele legilor in vigoare si pe baza unei autorizatii eliberate in acest sens. Toate resturile umane descoperite in timpul realizarii acestui proiect, au fost semnalate autoritatilor locale.)

Proiectul se desfasoara pe trei straturi. Pentru inceput este prezentat peisajul, inteles ca perimetru de lucru. Apoi, obiectele au fost localizate, dezgropate si fotografiate in sit. In cele din urma, acestea sunt separate de mediul in care au fost gasite si fotografiate intr-un mediu controlat. Prin aceasta ultima reprezentare, obiectiva, a formei, ele capata o evidenta abstracta, ce sugereaza si alte posibilitati de citire. Cele trei straturi construiesc o serie de episoade arheologice in care fotografia este utilizata ca mijloc de indexare si instrument de studiu.

Michele Bressan: Am inceput cu o brosura, Razboi blestemat, o cartulie online pe care a scris-o un fost soldat, acum profesor in satul Raucesti, de langa padurea Fagetel, in Targu Neamt, judetul Neamt. Ne-am dus in padurea aia, unde era monumentul eroului Trofin, de la Fagetel. Il vazusem intr-o poza, cu mitraliera in mana si cu o cruce pe care scria „Cu mitraliera ta sa vii sa salvezi…”. Si a vazut cineva ca ne uitam la monument si ne-a intrebat daca ne intereseaza. Zic „Da, ne intereseaza, ca facem poze”. „Pai hai la vaduva eroului.” si vaduva eroului a inceput sa ne cante o melodie cu versuri improvizate de ea, compuse de ea, cu tancuri, cu avioane, cu nemtii, cu bombe, cu rachete…

[....]

Bogdan Girbovan: Mie mi s-a parut fascinant ca te duci cu un instrument care bipaie (atat face, doar scoate sunete, mai joase sau mai inalte) si captezi imagini, dedesubturile pamantului. Mai mult, eu m-am gandit la gravitatie: nu scapa nimeni de ea. Nici noi, nici pomii, nici padurile. Totul se duce unde? In pamant. Eu stiu ce vreau sa gasesc: pentru mine a fost o provocare faptul ca imagistica se duce in jos. Mi s-a parut fascinant. Ca si fotografia se duce tot gravitational. M-a interesat mai mult conceptul pe mine. (fragmente din interviul publicat in revista DoR #23, aprilie, 2016)

In varianta sa editoriala, R.A.P.I. este un obiect hibrid aflat la intersectia dintre album de fotografie si carte de istorie, construit prin punerea impreuna a celor trei rapoarte si legarea lor intr-o mapa, creandu-se in acest fel o cartografiere intre carte, cititor, autori si cadrul mai larg, al memoriei. 
Unul dintre rapoarte consemneaza interviul cu cei doi fotografi luat de Matei Caltia, cel care semneaza si designul obiectului editorial, si un text al criticului Diana Marincu.

Realizarea intregului proiect este posibila datorita finantarii oferite de AFCN, dar si prin sprijinul urmatorilor parteneri: Radio Romania Cultural, Revista Arta, Scena9, Graphic Front,  B-Critic, The Institute, Carturesti. 

Fage?el


peisaj ?i obiecte


RAPI72


sapatura


--------------------------------
Credite foto
Fotografiile sunt furnizate prin amabilitatea Galeriei Posibila si artistilor.
Video realizat de Veronica Negrila la tipografia Fabrik 
Imaginea nr. 1 Peisaje si obiecte
Imaginea nr. 2 Sapatura
Imaginea nr. 3 Fagetel
Imaginea nr. 4 R.A.P.I.
Site autor Michele Bressan: http://michelebressan.ro 
Site autor Bogdan Girbovan: http://girbovan.ro
--------------------------------

"Preocupata de intelegerea si studiul peisajului, Galeria Posibila prezinta artisti ale caror lucrari permit discutii specifice artei contemporane si domeniilor conexe. In programul curatorial, aceste discutii sunt generate de interesul artistilor, pictori si fotografi, pentru subiecte precum: identitate, transformare si memorie."

.



Nume:

E-mail:


Mesaj:

(Comentariile trebuie sa fie de maximum 250 de caractere.)
Validare: 
(Introduceti codul pentru validare.) Reseteaza cod!
 
Autentificare
Am uitat parola / Cont nou!
Căutare
Prea multe rezultate?
Folosește căutarea avansată.
Publicitate