Pornind de la faptul ca oamenii sunt capabili sa fie fascinati de lumea din jurul lor daca atentia le este directionata, Asociatia Da’ De Ce isi doreste sa antreneze capacitatea copiilor de a observa activ si critic lumea din jurul lor. Incurajam da’ de ce-urile repetate pentru a aprofunda si cele mai marunte aspecte ale obiectele din jurul nostru si va oferim o abordare muzeala a educatiei bazata pe descoperirea obiectelor surprinzatoare.
Exersam aceasta aptitudine de observare a lumii in Muzeul CFR unde in cadrul programului “Cu antren, de la roata pan’ la tren!” vedem, atingem si dirijam trenuri, dar discutam si despre mecanismul locomotiei cu aburi facand experimente stiintifice la fata locului. Astfel, dovedim ca si cei mai mici copii pot fi ajutati sa inteleaga aspecte tehnice complexe atunci cand le pot descoperi manifestate direct in obiecte.
La Muzeul George Enescu, in cadrul programului “ Muza. Muzica. Muzeu” exploram casa marelui compozitor, ascultam si producem sunete muzicale, ne miscam pe muzica si invatam sa folosim instrumente muzicale clasice. Obiectele ne ajuta sa intelegem istoria lucrurilor obisnuite si sa o percepem ca fiind a noastra: vedem prima vioara a copilului Enescu, manuim la randul nostru o vioara si ne imaginam posibilitatea de a deveni muzicieni.
La varste fragede numirea obiectelor si numaratul par sa fie focusul esential al educatiei, dar le fel de importanta trebuie sa fie educatia observatiei pentru ca astfel copiii invata lucruri atat despre lume, cat si despre ei insisi. In cadrul programului “Lumea nu este ce pare a fi- un ghid jucaus prin arta contemporana” din Muzeul National de Arta Contemporana vorbim despre notiunea abstracta a trecerii timpului. Pentru a face o astfel de tema sa transpara si celor mai mici, este esential sa putem citi obiecte la fel de bine cum le putem denumi si numara. Folosim lucrarile din expozitia artistului Mircea Cantor ca prilej pentru discutii, intrebari si jocuri educative: trecerea timpului o traim pe propria piele jucandu-ne cu faina pe suprafata unor panze negre pe care lasam urme succesive.
Trebuie sa putem credita obiectele ca surse legitime de informatii si sa ne incredem in puterea de observatie a celor mici. La libraria Humanitas de la Cismigiu in cadrul programului Povesti din Japonia pornim de la obiecte japoneze aflate in librarie. Ne dezvoltam abilitatile intelectuale atingand, simtind, mirosind, intreband, punand bazele pentru un spirit de tanar cercetator. Integram apoi aceste obiecte intr-o poveste de teatru japonez de hartie, urmat de bricolarea unor papusi de hartie, evantaie sau zmeie traditionale.
Dezvoltarea abilitatilor de observare atenta, critica si distractiva a lumii din jur necesita exercitiu, lucru care nu este oferit in sistemul de educatie formala. Prin oferta de programe Da’ De Ce raspundem unei nevoi presante de educatie activa venind in completarea curriculei scolare. Credem cu pasiune in puterea obiectelor de a educa si in capacitatea copiilor de a fi fascinati de catre acestea.
Detalii despre inscriere si taxe:
Muzeul CFR , “Cu antren, de la roata pan’ la tren!” http://www.asociatiadadece.ro/program/cu-antren/
Muzeul George Enescu, “Muza. Muzica. Muzeu”, http://www.asociatiadadece.ro/program/proiectul-muza-muzica-muzeu/
Muzeul National de Arta Contemporana, “Lumea nu este ce pare a fi- un ghid jucaus prin arta contemporana”, http://www.asociatiadadece.ro/program/lumea-nu-este-ce-pare-a-fi/
Libraria Humanitas de la Cismigiu, Povesti din Japonia, http://www.asociatiadadece.ro/program/o-primavara-japoneza/
Programe pentru copiii din gradinite si clasele primare
Programele de mai sus sunt disponibile si pentru grupurile de copii de gradinita sau din ciclul primar. (detalii: http://www.dedragulartei.ro/program/programe-gradinite/
. |