In deschidere, improvizatie sonora cu Calin Torsan – instrumente de suflat si Juan Carlos Negretti – instrumente de percutie.
Povestea Ioanei si a lui Dumitru Mischiu, amandoi preluand mestesugul din familie, incepe prin anii ‘60 si traverseaza perioada comunista in toata evolutia ei, pana astazi. Intrebati daca pastreaza stilul ceramicii de Horezu sau prin ce se diferentiaza de ceilalti olari, raspund invariabil ca multi mesteri din sat: facem la fel cum au apucat mosii nostri, chiar daca mai venim si noi, pe ici pe colo, cu semne de-astea, de-ale noastre. Documentarea noastra isi propune sa contureze vizual un instrumentar simbolic clasicizat, alternandu-i, intr-un dialog viu, forme ale unui artizanat inceput in perioada comunista si revitalizat de turismul cultural post-decembrist.
Muzeul National al Taranului Roman realizeaza aceasta a IV-a expozitie din seria Portret / Atelier dedicata mesterilor batrani si centrelor de mestesuguri care mai sunt inca active sau sunt amenintate de disparitie. Exercitiile noastre vizuale urmaresc sa reconstruiasca si sa recupereze, sub semnul urgentei, povestile si reperele pe care ni le ofera inca mestesugurile traditionale, fara a cadea in scenografierea si calchierea traditiei.
Construita pe structura unui eseu vizual, expozitia Portret / Atelier. Ioana si Dumitru Mischiu dezvaluie, ca si in exercitiile trecute, o anume stratigrafie care concentreaza o serie de priviri compuse pentru a oferi vizitatorilor mai multe niveluri de lectura ale temei: arhivarea traditiei prezenta in relatia colectiei de muzeu cu obiectul patrimonializat, istoria mestesugului, mitologiile personale care dau autenticitate si individualitate profilului de mester, observarea unei tipologii specifice ceramicii de Horezu, schitarea contextului actual al acestui vechi centru de ceramica romanesc, ritmate din unghiurile de vedere ale documentarii vizuale si etnografice.
Curator: Lila Passima
Program de vizitare: pana pe 8 mai 2014, de marti pana duminica, intre 10.00 – 18.00.
. |