Acum niște ani |
18 decembrie 2024 |
1892 • |
Premiera baletului Spargatorul de nuci de Ceaikovski are loc la "Mariinsky Theatre" în St. Petersburg |
1923 • |
Muzeul Militar National, creat în aprilie 1914 ca sectie militara a Muzeului National al României, a fost transformat în institutie de sine statatoare |
1947 • |
Se naste Steven Spielberg, regizor american ("Jurasic Park", "Lista lui Schindler") |
1970 • |
Premiera, la Bucuresti, a spectacolului cu piesa Acesti nebuni fatarnici, de Teodor Mazilu |
1990 • |
Se semneaza, la Strasbourg, actul prin care România adera la Conventia Culturala Europeana |
|
|
|
|
Prizonierii avangardei. O retrospectivă Ion Bitzan @Muzeul Național de Artă Contemporană | | (Arte vizuale) | MNAC anunta vernisajul noului sezon expozitional in data de 23 noiembrie, ora 19.00, la Palatul Parlamentului. | Prizonierii avangardei. O retrospectiva Ion Bitzan
23.11.2017 - 01.04.2018
etaj 1
Ion Bitzan (1924-1997) apartine unei generatii de mari talente care si-a manifestat prezenta in scurta perioada de dezghet a culturii din Romania (aproximativ 1962-1974), dezvoltand un corpus de lucrari ce pot fi asimilate in linii mari conceptualismului si minimalismului international. Cariera lui a fost distinsa prin participari la cele mai importante bienale ale vremii, iar lucrarile sale se afla in colectiile unor institutii prestigioase precum MoMA, Kunsthalle Hamburg, Stedelijk Museum Amsterdam.
In contrast cu alti colegi care fie au emigrat, fie s-au izolat de contextul politic tot mai agresiv, Ion Bitzan a adoptat o strategie opusa – originala si in acelasi timp riscanta. In paralel cu cercetarea artistica asupra istoriei internationale a artei experimentale, care a rezultat intr-o cantitate impresionanta de lucrari, Bitzan a produs imagini de comanda oficiala, dedicate regimului comunist si liderului acestuia, Nicolae Ceausescu. Expozitia isi propune sa analizeze prin opera lui Ion Bitzan o perioada plina de umbre si nuante, in care inovatia artistica si arta cu caracter politic coexistau intr-o relatie complexa.
Curator: Calin Dan
Asistent curator: Sandra Demetrescu
Design expozitie: skaarchitects
Graphic design: Bogdan Ceausescu
Asistenti de cercetare: Magda Predescu, Cristina Cojocaru
Cu sprijinul: Fundatia Ion Bitzan
Parteneri: Muzeul National de Arta al Romaniei, Muzeul National de Istorie al Romaniei, Universitatea Nationala de Arte Bucuresti – UNArte, Muzeul Municipiului Bucuresti, Muzeul de Arta Arad, Muzeul de Arta Bacau, Muzeul de Arta Brasov, Muzeul Dunarii de Jos Calarasi, Muzeul de Arta Cluj, Muzeul de Arta Constanta, Muzeul de Arta Vizuala Galati, Muzeul „Molnar Istvan” Cristuru Secuiesc, Muzeul de Arta Satu Mare, Muzeul de Arta Timisoara, Muzeul „Vasile Parvan” Barlad, Muzeul de Arta Iasi, Institutul de Istoria Artei „George Oprescu”
---
TRIAJ - Donatia Ethel Lucaci-Baias si Silviu Baias
23.11.2016 - 01.04.2018
Parter
Continuand abordarea colectiei ca baza de date aleatorie (demers inaugurat in expozitia Colectia ca arhiva, 2015), MNAC foloseste spatiile incarcate simbolic de la parterul sediului sau din fosta Casa a Poporului ca pe o statie de triaj.
In al treilea sezon al expozitiei Triaj suntem onorati sa facem publica donatia catre Muzeul National de Arta Contemporana a unui important corp de lucrari semnate de Ethel Lucaci-Baias si Silviu Baias. Artisti de mare subtilitate culturala, gestionand fiecare dintre ei un teritoriu bine definit de forme si idei, Ethel si Silviu au parcurs impreuna si alaturi un drum lung, de peste jumatate de secol, in mijlocul si la marginea artei din Romania. In mijlocul – pentru ca personalitatile lor au marcat inconfundabil felul cum a fost gandita imaginea grafica a deceniilor al optulea si al noualea din secolul trecut. La marginea – pentru ca firile lor independente, intransigenta morala si modestia fara abdicare i-au tinut departe de framantarile de orgoliu si inevitabilele compromisuri ale acelui timp.
Ethel Lucaci-Baias a transformat gravura in lemn intr-un instrument de o mare sofisticare procedurala, comparabil cu cele mai intime unelte ale desenului sau picturii. Silviu Baias a ales in mod strategic terenul necorupt ideologic al ilustratiei de carte pentru copii, unde a desfasurat un univers multi-fatetat de forme si naratiuni. in timp ce Silviu e (alternativ sau simultan) hatru, cinic, ironic, trist, Ethel are o constanta severitate conceptuala, e deopotriva eleganta si frusta, delicata si violenta in formele pe care le ciopleste in placa de lemn. Imaginile apocaliptice semnate Ethel Lucaci-Baias si cartile create/ ilustrate de Silviu Baias sunt cele doua extreme ale unui interval ce cuprinde framantarile, iluziile si clipele de seninatate ale societatii din Romania perioadei grele a comunismului tarziu.
Este fascinant sa constatam cum convietuirea de o viata a acestor personalitati complementare, complicitatea lor pe planul cotidianului si pe cel al spiritului sunt evidente si in alaturarea operelor pe simezele Muzeului. MNAC foloseste contextul expunerii in Triaj a unor parti ale colectiilor sale pentru aceasta prima prezentare a fondului Ethel Lucaci-Baias si Silviu Baias, artisti ale caror opere intra astfel in zona de cercetare curatoriala care pregateste alte expuneri viitoare.
Design expozitie: atelier ad hoc
Coordonator MNAC: Irina Radu
---
Wanda Mihuleac: Contextualizari
23.11.2017 - 01.04.2018
etaj 2
Expozitia Wanda Mihuleac: contextualizari isi propune sa reviziteze parcursul artistic al uneia dintre cele mai inventive si dinamice figuri ale scenei artistice romanesti a anilor 1970-1980.
Trei axe tematice care functioneaza in acelasi timp ca moduli semantici articuleaza propunerea expozitionala. „Zidul”, „Oglinda” si „Scrierea” sunt tot atatea locuri de semnificatie, deplasate, recontextualizate, rejucate in strategii plastice si de situatie diferite, de-a lungul timpului, de catre artista, printr-o diversitate exceptionala a solutiilor vizuale.
Expozitia este ocazia de a reveni asupra marilor ansambluri monumentale, asupra seriei de proiecte ecologice, interventiilor conceptuale, dar si asupra catorva momente de colaborare fasta ale Wandei Mihuleac cu scriitori, compozitori de muzica experimentala si coregrafi romani. Selectia de lucrari este insotita de un consistent aparat iconografic si documentar, capabil sa restituie dinamica intelectuala si artistica internationala in mijlocul careia Wanda Mihuleac evolueaza de la inceputul anilor 1970.
Expozitia Wanda Mihuleac: contextualizari se integreaza programului MNAC de recuperare a demersurilor vizuale experimentale ale scenei romanesti ale anilor 1970-1980.
(Magda Carneci si Mica Gherghescu)
Curatori: Magda Carneci, Mica Gherghescu
Asistent de cercetare: Ioana Tomsa
Coordonator MNAC: Malina Ionescu
Design expozitie: skaarchitects
---
Gheorghe Rasovszky: ANORMAL
23.11.2017 - 01.04.2018
etaj 3
Expozitia dedicata artistului Gheorghe Rasovszky (n. 1952) prezinta o selectie de lucrari din perioada 1970-2017. Opera sa este compusa din desen, colaj, lucrari in tehnica mixta, pictura, fotografie, lucrari video si instalatie. Cunoscut mai ales ca parte a Generatiei ’80, inclus in articolele si studiile despre perioada de catre criticii de arta Mihai Ispir, Adrian Guta sau Magda Carneci, promovat in decadele ‘90 si 2000 de curatoarea Ruxandra Balaci, Gheorghe Rasovszky are o personalitate singulara, neincadrabila intr-un stil sau intr-o miscare artistica. Prieten si colaborator al lui Gellu Naum si al unor artisti si poeti contemporani importanti, ca Dan Stanciu, Sebastian Reichmann, Iulian Mereuta, Vlad Iacob, Rasovszky si-a sapat propriul tunel intr-un munte greu de spart, cu spiritul sau acid si sensibil, dificil de situat din punct de vedere geografic si geopolitic.
(Simona Vilau)
Curator: Simona Vilau
Coordonator MNAC: Cerasela Barbone
Partener: Asociatia Ephemair
Sponsori: Square Media
---
Selfie Automaton
23.11. 2017 – 14.01.2018
etaj 4
Selfie Automaton vorbeste despre mecanisme si rolul individual in alcatuirea si functionarea acestora. Expozitia se compune din instalatii de automate mecanice, obiecte bizare si comice, folosite ca pretext si modalitate de comunicare intre autori si public.
Caricaturi umane si animale fantastice sunt asamblate in scene predefinite, franturi de spectacol, in care un loc special este rezervat vizitatorului. Plasat pe scena, acesta devine dinam si actor intr-un scenariu cu forma fixa si repetitiva, un posibil portret generic al relatiilor sociale, descompus in fragmente.
Proiectul a fost produs pentru Bienala de Arhitectura de la Venetia din 2016, si a calatorit la Museum Speelklok in Utrecht (NL) si la FITPT in Iasi (RO). In reiterarea sa la MNAC, Selfie Automaton castiga noi intelesuri contextuale si deschide o perspectiva particulara asupra ideii de pozitionare individuala.
Concept si adaptare: Tiberiu Bucsa, Gál Orsolya, Stathis Markopoulos
Design si constructie marionete: Stathis Markopoulos, Gál Orsolya, Tiberiu Bucsa, Andrei Durloi, Perényi Flóra, Oana Matei
Design si constructie automate: Stathis Markopoulos, Kostis Zamaiakis
Pictura: Adrian Arama
Ilustratii si animatii: Ana Botezatu
Coordonator MNAC: Ioana Mandeal
---
Prinde artista
performance durational
in cadrul vernisajului, Gabriela Mateescu propune doua performance-uri durationale, care exploreaza relatia artist-institutie-public. Bazandu-se pe experienta personala a generatiei de artisti din care face parte, pe eforturile de self-management si branding, pe presiunea vizibilitatii si conditiile de munca din institutii, artista propune actiuni prin care publicul asista si participa la epuizarea si consumarea ei. Lucrarile Gabrielei Mateescu sunt in general ancorate in explorarea auto-referentiala, penduland intre afisari spontane de feminism, critica institutioanla si identitate online.
Prezenta artistei face parte din misiunea MNAC de a sustine artele performative si este curatoriata de Ioana Paun.
---
Web: www.mnac.ro
FB: www.facebook.com/mnacbucharest
Event FB: http://www.facebook.com/events/371151409990977
Sponsori / Sponsors: Crama Oprisor, Policolor, Saint - Gobain Rigips, Grup Transilvae.
Parteneri media / Media Partners: Igloo, zeppelin, sapte Seri, Radio France Internationale - Rfi, feeder, energiea, we ART, Vision Media Plus, Kepi Consult, Radio Romania Cultural, Revista ARTA.
Accesul cu automobilul se face pe poarta A1 (intrarea de la Senat), iar iesirea se face pe la fosta intrare la muzeu. Accesul pietonal ramane neschimbat
Ion Bitzan
stanga: Cutia cu Splendori, xilogravura, 91,2x116,3 cm, 1970, Colectia Muzeului Stedelijk Amsterdam
dreapta: Recolta, ulei pe panza, 130x149 cm, 1973, Colectia Muzeului de Arta Constanta
. | |
|
|
|
|