Acum niște ani |
18 decembrie 2024 |
1892 • |
Premiera baletului Spargatorul de nuci de Ceaikovski are loc la "Mariinsky Theatre" în St. Petersburg |
1923 • |
Muzeul Militar National, creat în aprilie 1914 ca sectie militara a Muzeului National al României, a fost transformat în institutie de sine statatoare |
1947 • |
Se naste Steven Spielberg, regizor american ("Jurasic Park", "Lista lui Schindler") |
1970 • |
Premiera, la Bucuresti, a spectacolului cu piesa Acesti nebuni fatarnici, de Teodor Mazilu |
1990 • |
Se semneaza, la Strasbourg, actul prin care România adera la Conventia Culturala Europeana |
|
|
|
|
Expoziție Paradyse of the Damned a artistului sud-africa Vusi Beauchamp | | (Arte vizuale) | Borderline Art Space organizeaza, in spatiul Galeriei Victoria din Iasi (P. Unirii 12), expozitia personala a artistului sud-african Vusi Beauchamp. | Intitulata „Paradyse of the Damned” (Paradisul damnatilor), expozitia este curatoriata de Judy Peter (Africa de Sud) si poate fi vizitata in perioada 2-12 octombrie. Deschiderea are loc pe 2 octombrie, incepand cu ora 18:00.
Memoria si nostalgia au devenit spatii emotionale invadate de audienta care cauta sensul prezentului atat de contestat si controversat. Totusi, opera lui Beauchamp nu este sufocata de idea de a analiza conflictul avand o consideratie nostalgica pentru trecut, ci mai degraba cred ca aceste reprezentari stratificate multimedia sunt inradacinate in prezent. Exista o spontaneitate a stratificarii lucrurilor complexe si a aluziilor rautacioase privind aliantele politice care se schimba in spatii nationale si globale – care sunt foarte diferite de aspiratiile deterministice ale idealului marxist candva privit ca o utopie in timpul anilor marcati de Apartheid.
Termeni precum „post-rasa”, „post-negru”, „post-Apartheid” sunt doar cateva dintre cuvintele pe care le-am folosit pentru a defini opera timpurie a lui Beauchamp; in expozitia sa intitulata “Paradyse of the Damned” (Paradisul damnatilor), aceste sintagme par sa rezoneze mai puternic – o alta complicatie inteligenta a unei scrieri politice provocatoare a culturii contemporane atat de raspandite, a post-democratiei si a liberalismului neocolonial. Artistul Beauchamp este designer multimedia, regizor artistic si ilustrator, precum si un practician creativ implinit din domeniul vizual si cultural in plina expansiune. El se lupta existential cu toate contradictiile fara precedent privind rescrierea realitatilor culturale si politice atat de raspandite in filmul blockbuster Black Panther, realitatile construite ale ideologiei legate de rasa neagra, de stereotipii privind genul si ierarhizarea darwinista a raselor, in lucrarea sa numita Borders.
Profilul sau este oarecum tipic pentru generatia mai tanara de artisti sud-africani educati - care nu au fost aculturati in indiferenta atunci cand reflectau asupra politicii tensionate din tara sau asupra manifestarilor neoliberale ale unei mici burghezii negre in crestere. El ramane hotarat in dorinta sa autoimpusa de a raspunde dezbaterii politice contemporane, discursului si schimbarii regimului. În timp ce lucrarile sale par sa condenseze contestatia si neincrederea, in 2018 - un timp al intarzierilor in practicile continue care sustin o ierarhie de rase si idei legate de privilegiu si drept, prin iconografiile sale stridente si prin utilizarea provocatoare a mediului si tehnicii, el este consecvent in comentariile si satirele sale politice nonconformiste si nelimitate.
Desi ne aflam intr-o noua dispensa politica, Beauchamp contesta valorile ideologice dominante ale analizei sale. Din punct de vedere istoric, discursul politic privind genurile, rasele, etniile si istoriile sunt integrate adanc in peisajul politic. Desi noile abordari ale scrierii istoriei sunt directionate catre omisiunile sau istorisirile neglijate din istoriografia colonialista, deschizand cai catre dezbaterea critica privind ideologiile dominante, sistemele de putere si cunoastere, noile abordari ale istoriei ar trebui sa fie eliberatoare, umanizante, creative si critice, creand un spatiu propice interpretarii, dezbaterii si concursurilor, avand si capacitatea de a sustine o societate echitabila si toleranta.
Aceasta expozitie este destinata sa demaste si sa destabilizeze succesele iconice ale culturii populare si, in acelasi timp, sa interogheze modul in care masuram succesul lui Black Panther. În mijlocul unor atrocitati continue asupra femeilor din Nigeria, puterea avuta de social media este cea a unui instrument de perpetuare a stereotipurilor care definesc Africa Eurocentrica prin statutul sau inferior, „de rahat”, acesta este unul dintre momentele de consternare care stau la baza corpului de lucrari ale lui Beauchamp. Fiecare opera este infrumusetata cu ajutorul unor semnificanti pentru a dezvolta scrierile diverse si nuantate ale naratiunilor post-democratice sud-africane, in spatiile largi si tulburi ale dezlocuirii.
Mxolisi Vusimuzi Beauchamp, sau Vusi Beauchamp, s-a nascut in 1979 la Limpopo, Africa de Sud. Locuieste si lucreaza in Pretoria si Johannesburg, Africa de Sud. A studiat Pictura si tiparul la Tshwane University of Technology, Pretoria and Design Grafic in Damelin, Johannesburg. Se descrie ca fiind artist, dar si designer multimedia si regizor artistic. In ultimii 12 ani, lucrarile sale au integrat pictura, vopseaua cu spray si tehnica stencil. A participat la numeroase expozitii de grup si a avut trei expozitii personale.
Judy Peter este un istoric al artei culturii vizuale, cercetator, educator, designer de bijuterii si Sef de departament. A fost lector senior si Sef de departament la Universitatea de Tehnologie Vaal, Universitatea Centrala de Technologie si la Universitatea din Johannesburg. A publicat in domeniile studiilor de gen, studiilor post-coloniale si studii culturale in reviste academice sud-africane si internationale. Judy Peter a curatoriat expozitii de bijuterii in Johannesburg, Londra si Zagreb si a fost implicata in Asociatia Istoricilor de Arta Sud-Africani.
Expozitie organizata de Borderline Art Space prin Asociatia Culturala AltIasi, in cadrul proiectului „Peisaje improbabile”. Proiect co-finantat de AFCN si Universitatea din Johannesburg. Sponsori: Gramma, Cuptorul Moldovencei.
. | |
|
|
|
|