Opțiuni
•   Topuri
•   Blog
•   Interviul aromat
•   Ceaiul englezesc
•   Locale
•   Mass media
•   Autori
•   Promovează
•   Colaboratori
•   Parteneri
•   Contact
Newsletter
personalizat
Înscrie-te pentru ceașca săptămânală de cultură:
Socializare
Abonare RSS Bookmark Recomandați portalul
Twitter Facebook Youtube
Acum niște ani
14 noiembrie 2019
1497 • S-a terminat zidirea Bisericii "Inaltarea Domnului" de la Manastirea Neamt
1832 • A fost pus in circulatie primul vagon de tramvai din America, la New York
1878 • Dobrogea redevine parte a României dupa Razboiul de Independenta
1922 • În Marea Britanie incepe sa emita British Broadcasting Corporation (BBC)
Recomandări
Inaugurarea Ansamblului Pieții Habitat
(Arte vizuale)
Joi, 24 octombrie, de la ora 17.00, spatiul cultural hibrid Art + Design organizeaza un eveniment public in care se inaugureaza (metaforic) o noua piata urbana in fata cladirii Habitat Proiect (Carol I 4) din Iasi prin prezentarea unei lucrari de arta publica, deschiderea unei expozitii si organizarea unei discutii de tip 'artist’s talk' cu realizatorul sculpturii „Berilul”, Lucas Horvath (Austria), in conversatie cu curatorul expozitiei „Arhitecturi de laborator”, Catalin Gheorghe.
The Beryl (II) / Berilul (II)
o sculptura in spatiul public, realizata de Lucas Horvath (AT)
 
Titlul lucrarii este o aluzie la eseul „Despre Beril”, scris in 1458 de Nicolaus Cusanus, in care este pusa in discutie cunoasterea simbolica pornind de la metafora pietrei de beril (ref. in eng. Nicholas of Cusa, „De beryllo” / „On the Beryl (On [Intellectual] Eyeglasses”).

Cardinal, politician, filosof si teoretician al aprehensiunii (avant la lettre), Cusanus a meditat asupra problematicilor introspectiei metafizice prin probarea unor dovezi prin intermediul utilizarii efectelor oglindirii/specularii (urmarind semnificatiile a ceea ce el numeste „lentilele intelectuale”).

Sculptura cristalina oglinditoare/reflectoare, executata de Lucas Horvath si asistentii sai in Iasi, are doua scopuri:
1. intentioneaza sa reflecte specificitatile dialectului arhitectural unic al modernismului tarziu din Romania, fatada cladirii Habitat Proiect fiind in mod literar oglindita.
2. in acelasi timp, prin intermediul motivelor care sunt realizate cu spray-ul pe suprafata oglinditoare a sculpturii (utilizand ochelari striviti si sticla sparta ca aluzie la simbolistica metafizica a lui Cusanus), artistul continua o serie de lucrari incepute pe parcursul anului trecut pe perioada unei rezidente la Paris.
 
Arhitecturi de laborator / Laboratorial Architectures
o expozitie pe casa scarii fostului ICPROM (actualul Habitat Proiect), Corp B, curatoriata de Catalin Gheorghe (RO)
 
Expozitia propune parcurgerea unui itinerariu spatial prin reflectarea asupra imaginarii arhitecturale a patru piete publice ale orasului Iasi si intoarcerea privirii retrospective asupra granitei temporare dintre cea de-a doua jumatate a anilor '60 si inceputul anilor '70, o perioada de calibrare a utopiilor modernismului socialist care avea sa se termine brusc prin pragmatizarea politicilor locuirii si a economizarii resurselor materiale.
 
Printurile grafice, realizate prin scanarea selectiva a planselor colectivului de arhitecti ai ICPROM Iasi (Institutul de Cercetare si Proiectare Moldova) sunt instalate pe verticala casei scarii corpului B al cladirii Habitat Proiect (in care a activat pana in 1991 ICPROM-ul, redenumit ulterior Habitat Proiect), construind intr-o spirala progresiva, pe patru etaje, traseul unui vizitator care soseste in Piata Garii, urca catre Piata Tineretului (actuala Piata Mihai Eminescu), inainteaza catre Piata Teatrului si ajunge in Piata Palatului (Culturii), parcurgand astfel diferite ansambluri utopice, proiecte urbanistice nerealizate, in care ar fi avut loc alte vieti, alte moduri de a trai. Lucrarile, „gasite” in arhiva Habitat Proiect, raman nesemnate, facand o aluzie de corespondenta la munca colectiva si anonima a arhitectilor din cadrul ICPROM in perioada realizarii acestor desene de schematizare a unor proiecte de sistematizare urbana a unor piete reprezentative pentru municipiul Iasi.   
 
Expozitia ia accentul de pe chestionarea formelor de reprezentare ale puterii politice in peisajele urbane, aducand mai curand in atentie forta de expresie estetica si sociala a unor forme de gandire implicate in organizarea modernista a functionalizarii spatiului comunal al unor piete publice reprezentative pentru configurarea hartii nervurale a orasului Iasi. In subsidiarul constructiei expozitionale se poate observa specularea raportului de fictionalizare dintre laboratorul de reprezentari arhitecturale, activat la intersectia spatiilor libere ale conceptualizarii si ale desenului, si recognoscibilitatea spatiilor urbane reale vizate in procesul de imaginare. Prin utilizarea limbajului arhitecturii brutaliste, rationaliste si functionaliste -- care va fi expus ulterior unei relatii de forta cu strategiile urbanismului de urgenta -- spatiul urban devine un spatiu de compozitie, cu o estetica minimala, relativ sobra, dar absolut eleganta, si cu o semnificatie maximala a relevantei trairii in paradigma comunalitatii.
 

Artist Talk: Lucas Horvath, in conversatie cu Catalin Gheorghe
 
Libraria Art+Design (cladirea Habitat Proiect, B-dul Carol I, nr. 4, Iasi)

Atat expozitia curatoriata de Catalin Gheorghe cat si interventia sculpturala din fata cladirii Habitat Proiect realizata de Lucas Horvath, care ar putea contextualiza identificarea unei noi piete publice inserata in axa Bulevardului Copou, pot fi percepute ca forme modale de imaginatie care ar proiecta conditiile unei reinventari tactice a spatiilor publice pe care le putem trai in comun.
 
Lucas Horvath este un artist vizual care traieste si lucreaza in Viena (Austria). El lucreaza in mediul desenului, picturii, sculpturii, instalatiei, fotografiei si al fisierelor audio. Dintre expozitiile sale solo se pot mentiona: „Passenger Pym” (2017) si „TURBULENZEN” (2016), ambele la Republik Kugelmugel (Viena), „S ´empty” (2013) la Galerie Alcatraz (Hallein), „Urban Evidence” (2007) la Galeria Vector (Iasi), „The Piranesi Lounge” (2006) la Kunstverein Salzburg, „marakech suite” (1995) la Galeria Bab Doukalla (Marrakech, Maroc) si Galeria Chorfi (Casablanca, Maroc). De asemenea, a participat si la o serie de expozitii de grup, dintre care se pot mentiona: „Im Schwarm der Objekte” (2018) la Cité internationale des Arts, (Paris), „Weitermachen“ (2017) la Kunstwerkstatt Tulln, „New frontiers: zeichnen” (2013) la Frohner Kunstforum (Krems), Galerie d ´architecture (Paris), Architekturzentrum (Viena), 2011: „Sense and Sensibility” (2011) la Kunstverein Salzburg, Bienala Periferic (2003) din Iasi. A tinut o serie de prelegeri la Salzburg International Summer Academy (1996-2002), la Departamentul de Studii Media din cadrul Universitatii din Viena (2007) si la Academia de Arte Frumoase din Casablanca si din Tetouan (2008). A publicat, printre altele, in: Herbert Bayer / Sepp Maltan: Die italienische Reise, Hg.: OÖ Landesmuseen, Weitra (2017), Vector - critical research in context, Frieze Foundation si Vector, Londra si Iasi (2010). 
 
Catalin Gheorghe este teoretician, curator, editor si conferentiar universitar la Universitatea Nationala de Arte „George Enescu” din Iasi, unde preda cursuri de Estetica artelor vizuale, Studii vizuale aplicative, Teorii si practici ale cercetarii artistice si Studii si practici curatoriale. Este curator al platformei educationale de cercetare critica si productie artistica „Vector - studio de practici si dezbateri artistice” din 2007 si editor al seriei de publicatii „Vector - cercetare critica in context” din 2005.

Proiect derulat de Art + Design si co-finantat de AFCN. Sponsori: Gramma, Cuptorul Moldovencei.

afis ansamblul pietii habitat

.



Nume:

E-mail:


Mesaj:

(Comentariile trebuie sa fie de maximum 250 de caractere.)
Validare: 
(Introduceti codul pentru validare.) Reseteaza cod!
 
Autentificare
Am uitat parola / Cont nou!
Căutare
Prea multe rezultate?
Folosește căutarea avansată.
Publicitate