Tema frecventata, cu mai putina glorie, si de contemporani ai lui Grigorescu, precum Aman, Stahi ori Luchian, aceasta a fost impusa de Maestrul de la Campina, catre sfarsitul secolului al XIX, drept vizual al specificului national, pastrandu-si poezia, savoarea si reprezentativitatea pana astazi – deopotriva brand de tara, nostalgie a ruralismului si simbol al virilitatii si autenticitatii natiei.
Mai ampla intre cele doua este „Intoarcerea de la targ”, (ulei pe lemn, 50 cm., pret de pornire 70.000 de euro), infatisand un covor de care cu boi, dintre care primul transporta o intreaga familie, numarand nu mai putin de 5 personaje, si este executata de Nicolae Grigorescu dupa 1890, atunci cand Campina si imprejurimile devin principala sursa de inspiratie pentru artist.
De mai mici dimensiuni si pornind de la un pret de pornire de doar 40.000 de euro, cealalta pictura „Care cu boi, venind de la camp”, (tot ulei pe lemn, 45 cm.), provine din colectia Adolf Grünberg-Ruleta, industrias interbelic si pasionat colectionar de arta romaneasca din Bucurestiul primei jumatati a secolului XX. . In colectia Ruleta, catre 1930 se regaseau numele cele mai importante ale picturii romanesti, de la Grigorescu, Luchian si Andreescu la Pallady si Petrascu. Chiar daca colectia s-a destramat in prejma anilor 1940, aceasta ramane in istoria artei romanesti un remarcabil exemplu de colectionism si tezaurizare.
Licitatia de Vara, cea mai mare vanzare de arta de patrimoniu din prima jumatate a anului, cuprinde aproximativ 200 de lucrari de referinta, semnate de mari maestri ai artei romanesti, si va stabili, probabil, noi recorduri pentru piata de arta romaneasca. Grigorescu, Luchian, Aman, Tonitza, Petrascu sau Pallady sunt doar cateva dintre numele reprezentative care semneaza capodoperele ce ies in piata de arta, in premiera prin licitatia de joi, 11 iunie, care se va desfasura exclusiv online, pe platforma Artmark Live.
Care cu boi, venind de la camp - Nicolae Grigorescu
Intoarcerea de la targ - Nicolae Grigorescu
Expozitia Licitatiei de Vara
. |