Opțiuni
•   Topuri
•   Blog
•   Interviul aromat
•   Ceaiul englezesc
•   Locale
•   Mass media
•   Autori
•   Promovează
•   Colaboratori
•   Parteneri
•   Contact
Newsletter
personalizat
Înscrie-te pentru ceașca săptămânală de cultură:
Socializare
Abonare RSS Bookmark Recomandați portalul
Twitter Facebook Youtube
Acum niște ani
22 octombrie 2020
1811 • Se naste Franz Liszt, compozitor si pianist maghiar (d.1886)
1866 • Se naste Aglae Pruteanu, actrita românca (d.1941)
1883 • A dost inaugurata Opera Metropolitana din New York
1911 • A aparut revista literara, artistica si sociala Flacara, sub directia lui C.Banu
1974 • A fost inaugurat Centrul de Fizica Bucuresti.
Recomandări
Expoziție Dan Perjovschi și Monotremu: Școală-te!
(Arte vizuale)
Dan Perjovschi si duoul artistic Monotremu, format din Gabriel Boldis si Laura Borodea, colaboreaza la Iasi in cadrul expozitiei „Scoala-te!”, gazduita de spatiul cultural hibrid Art+Design si Borderline Art Space. Astfel, sambata, 3 octombrie, la ora 18:00 fix, Dan Perjovschi va deschide expozitia de la Art+Design cu un performance, iar expozitia de la Borderline Art Space va fi vernisata duminica, 4 octombrie, incepand cu ora 18:00.
Expozitia, care este insotita de un text semnat de curatorul Cristian Nae, va putea fi vizitata pana pe 5 noiembrie 2020.

Tot in cadrul acestui proiect, Monotremu va sustine un atelier dedicat studentilor de la Facultatea de Arte Vizuale si Design din Iasi. Atelierul, care are loc duminica, 4 octombrie, intre orele 11:00-14:00. se constituie in jurul expozitiei Scoala-te!, si are ca tema principala educatia, sau mai bine zis felul in care artistii (Dan Perjovschi si Monotremu) au renuntat de mult la ea, odata cu dezvatarea (unlearning) nascandu-se noi posibilitati artistice, abordari pedagogice alternative si proiecte de viata de lunga durata.

Proiectul Scoala-te propune o expozitie gandita deopotriva ca laborator, ca atelier deschis publicului si ca arena politica sau modalitate de micro-inteventie civica. Instalatia artistica, compusa majoritar din documentatia unor actiuni, procese sau proiecte educationale desfasurate in diverse contexte sociale si culturale (preponderent din Romania), este rezultatul colaborarii dintre Dan Perjovschi si grupul artistic Monotremu, artisti din generatii diferite insa constant preocupati de problematica pedagogiei artistice. Dialogul ce se instituie in cadrul acestui proiect expozitional nu isi propune sa ofere formule prestabilite, ci mai curand sa ridice multiple intrebari, precum: ce ne poate arta invata, si, reciproc, cum putem noi invata arta? Care sunt pericolele care ne pandesc atunci cand arta, designul si decoratiunea interioara tind sa se confunde? Cu ce probleme reale se confrunta inca sistemul rigid de invatamant romanesc, si cum putem inventa formule care sa ne permita sa dezvoltam mai curand creativitatea si gandirea critica? Ce nu ne invata institutiile artistice de astazi? Cum continua artistii sa invete constant, mult dupa terminarea formarii lor profesionale in institutii dedicate pedagogiei artistice, si cum continua ei sa devina formatori pentru noile generatii?

In cea din urma privinta, Dan Perjovschi a operat multa vreme in contextul artistic din Romania asemeni unui pedagog informal, devenind prin acumularea unei reputatii artistice incontestabile un adevarat om-institutie, nomadica si mereu deschisa sa isi redistribuie capitalul de imagine acumulat pentru a sprijini noile generatii artistice precum si categoriile sociale vulnerabile. Expunerea alaturi de Monotremu (precum si de alti artisti tineri precum Cristian Raduta sau grupul Anticamera) este el insusi un exemplu al generozitatii acestui artist intransigent, cunoscut pentru acuitatea observatiilor sale critice.

In expozitia de fata, in locul binecunoscutelor sale desene conceptualizate, Perjovschi prefera formatul arhivei (un alt mediu preferat de Dan Perjovschi ca proiect institutional pe termen lung si popularizat indeosebi prin proiectele artistice ale Liei Perjovschi precum CAA sau Muzeul Cunoasterii). Pe de o parte, sunt prezente carti si de proiecte de artist realizate preponderent in mediul culturii scrise: o colectie de fanzine din perioada 2000-2020, publicatii alternative realizate in colaborare cu studenti din cadrul Open School Londra si Head Geneva, o expozitie portabila sub forma unui ziar dedicat liceelor din Romania, o colectie de carti de artist din Romania anilor 1990, ce ilustreaza proiecte de pedagogie artistica alternativa. In raport cu contextul local, Perjovschi pune in opozitie sistemul anacronic si rigid de educatie plastica al Universitatii de Arta din Iasi din perioada anilor optzeci in care artistul era studentul acestei institutii, intemeiat pe reproducerea fidela, dar mecanica a realitatii, cu un atelier realizat la Universitatea Duke in care natura statica reprezenta un simplu pretext pentru un exercitiu de creatie colaborativa si participativa.

La randul lor, Monotremu prefera sa utilizeze jocul ca instrument pedagogic pentru a deconstrui cadrele autoritare ale culturii ”majore” si a reda firescul interactiunii artistice menita sa dezvolte creativitatea. Preferand deseori sa opereze in formatul atelierului pedagogic, ce va fi reactivat si cu ocazia acestei expozitii, Monotremu utilizeaza iconuri culturale ca pretexte pentru a genera discutii critice si a contribui la modelarea constiintei civice. Aspectul ludic nu deturneaza insa capacitatea de analiza sociala si critica a acestor proiecte, ce tematizeaza neajunsuri evidente ale sistemului educational din Romania si reclama situatiile sociale ingrijoratoare in care se pot afla generatiile prezente si viitoare. Printre acestea se numara fenomenul social al migratiei tinerilor educati catre Occident (cunoscut in literatura sociologica drept ”migratia creierelor”), insatisfactia generata de incorsetarile sistemului de scolarizare, precum si efectele generate de lipsa resurselor si de dificultatea accesului la pedagogie critica in scolile din Romania.

Dialogul constituit intre aceste pozitii critice si deschis publicului exprima in mod limpede necesitatea formularii in spatiul public a disensiunilor inerente sistemului educational din Romania, sufocat de prepetuarea unor tare precum inegalitatea accesului la resurse si modele educationale performante, lipsa meritocratiei, provincialismul si atitudinea parohiala, conservatorismul si perpetuarea unor modele culturale si educationale autoritare. El reprezinta totodata o oportunitate de a regandi profund atat arta cat si scoala si in sens larg, societatea.


Expozitiile sunt organizate de Borderline Art Space prin Asociatia Culturala AltIasi si de Art+Design.
Proiect co-finantat de AFCN.
Sponsori: Gramma, Cuptorul Moldovencei.


.



Nume:

E-mail:


Mesaj:

(Comentariile trebuie sa fie de maximum 250 de caractere.)
Validare: 
(Introduceti codul pentru validare.) Reseteaza cod!
 
Autentificare
Am uitat parola / Cont nou!
Căutare
Prea multe rezultate?
Folosește căutarea avansată.
Publicitate