Opțiuni
•   Topuri
•   Blog
•   Interviul aromat
•   Ceaiul englezesc
•   Locale
•   Mass media
•   Autori
•   Promovează
•   Colaboratori
•   Parteneri
•   Contact
Newsletter
personalizat
Înscrie-te pentru ceașca săptămânală de cultură:
Socializare
Abonare RSS Bookmark Recomandați portalul
Twitter Facebook Youtube
Acum niște ani
18 decembrie 2024
1892 • Premiera baletului Spargatorul de nuci de Ceaikovski are loc la "Mariinsky Theatre" în St. Petersburg
1923 • Muzeul Militar National, creat în aprilie 1914 ca sectie militara a Muzeului National al României, a fost transformat în institutie de sine statatoare
1947 • Se naste Steven Spielberg, regizor american ("Jurasic Park", "Lista lui Schindler")
1970 • Premiera, la Bucuresti, a spectacolului cu piesa Acesti nebuni fatarnici, de Teodor Mazilu
1990 • Se semneaza, la Strasbourg, actul prin care România adera la Conventia Culturala Europeana
Recomandări
Gaep participă la Art Paris 2023 cu o prezentare duo Damir Očko și Mircea Stănescu
(Arte vizuale)
La prima sa participare la targul international Art Paris, Gaep prezinta lucrari de mari dimensiuni realizate la finalul anilor ’80 de Mircea Stanescu – un grup de „uriasi blanzi” ce exprima tumultul interior al artistului in perioada comunista – si colaje recente ale lui Damir Ocko care exploreaza limbajul ca instrument politic sau ca act de rezistenta. Cea de-a 25-a editie Art Paris are loc intre 30 martie si 2 aprilie, in Grand Palais Éphémère, iar standul Gaep – singura galerie din Romania prezenta la aceasta editie – se afla in sectorul Promises, dedicat galeriilor tinere.
Pentru Mircea Stanescu, colajul a fost, in timpul regimului totalitar, mediul care exprima cel mai bine „o nemultumire instinctiva, un reflex al unui existentialism falit, ce purta stigmatul convulsiv al propagandei rosii.” Artistul si-a canalizat aceasta nemultumire intr-o serie de 26 de colaje de format mare, de peste 2,5 metri inaltime, cu o abordare de tip totul-este-posibil. Suprafata lucrarilor consta intr-o acumulare de imagini din diverse surse, de la afise de film si taieturi din reviste la carti postale vechi, alaturi de alte materiale si mici obiecte, uneori punctate de tus, desene sau cuvinte scrise. Fiecare lucrare infatiseaza o silueta umana intr-o pozitie inconfortabila: aplecata, impovarata, defensiva, chinuita sau infricosata. Ele sunt, de fapt, siluete-oglinda ale unor framantari interioare si aspiratii sufocate.

Realizate pe hartie obisnuita, deteriorata odata cu trecerea anilor, lucrarile au fost restaurate inaintea celei mai recente expozitii personale a artistului la Gaep, Meditation upon Measure (2021), care a deschis calea pentru expozitia muzeala Mircea Stanescu: Insula clandestina (2021-2022) la MNAC.

Damir Ocko examineaza prin practica lui complexitatea limbajului, coduri de control social, dimensiunea politica a corpului si diverse forme de violenta, fragilitate si rezistenta. Colajele selectate pentru Art Paris dezvolta elemente vizuale si conceptuale din filmele sale DICTA I (2017) si DICTA II (2018).

In DICTA I, un barbat cu machiaj teatral expresionist recita un poem al artistului  – un text compus de Ocko in maniera dadaista dupa o scriere de Bertolt Brecht, Writing the Truth: Five Difficulties. In aparenta, textul suna corect si adevarat. In realitate, nu are niciun sens. Ocko face astfel referire la situatiile in care discursul politic fabrica o impresie de adevar prin cuvinte.

DICTA II este construit in jurul unor „cuvinte de siguranta” („safewords”) – coduri care semnaleaza o limita ce nu trebuie incalcata. Acestea formeaza fundalul sonor al filmului, in timp ce imaginile infatiseaza doi luptatori de arte martiale. Cuvintele sunt diferite, dar toate inseamna acelasi lucru: stop. Prin film si prin colajele derivate din el, artistul aduce in discutie limbajul fals, asambland un vocabular cu un singur inteles: „stop”.

Art Paris 2023 va reuni 134 de galerii din 25 de tari. Participarea Gaep este sprijinita de ICR - Institutul Cultural Roman.

Damir Ocko, Untitled (Safewords), 2019, colaj, 50 x 40 cm


DAMIR OCKO (n. 1977, traieste si lucreaza in Zagreb) a avut expozitii personale la Muzeul National din Matera (2022), Muzeul de Arta Contemporana din Zagreb (2019), Jeu de Paume in Paris (2019), CAPC musée d'art contemporain de Bordeaux (2018), Galeria Nationala din Praga (2018), DAZIBAO Montreal (2016), Pavilionul Croatiei la cea de-a 56-a editie a Bienalei de la Venetia (2015) si Palais de Tokyo in Paris (2012). Gaep a prezentat doua dintre expozitiile lui personale: Pear Fate Meter (2020) si Repeat After Me (2016). Ocko este castigatorul Premiului HT pentru Arta Contemporana din Croatia in 2019.

MIRCEA STANESCU (n. 1954, traieste si lucreaza in Sibiu) a studiat Tapiserie la Universitatea de Arte din Bucuresti. si-a reorientat discursul artistic inspre desen, instalatie si fotografie in urma implicarii in activitatea Atelier 35, care a incurajat o abordare experimentala printre tinerii artisti in Romania anilor ‘80. De-a lungul carierei, Stanescu a participat in bienale de arta precum Novi Sad Biennale (1999), Periferic 3 (Iasi, 1999) si Art Encounters (Timisoara, 2017). Lucrarile sale au fost expuse, printre altele, la Muzeul National de Arta Contemporana din Bucuresti (2021 si 2020), MuseumsQuartier in Viena (2002), Muzeul de Arta din Cluj (1998) si Muzeul Brukenthal din Sibiu (1996 si 1999). Gaep a prezentat doua dintre expozitiile lui personale: Abstract Matters (2015) si Meditation upon Measure (2021).

Mircea Stanescu, Untitled, 1987-1988, colaj, 267 x 164 x 4.3 cm © Mircea Stanescu, prin amabilitatea artistului si a galeriei Gaep



.



Nume:

E-mail:


Mesaj:

(Comentariile trebuie sa fie de maximum 250 de caractere.)
Validare: 
(Introduceti codul pentru validare.) Reseteaza cod!
 
Autentificare
Am uitat parola / Cont nou!
Căutare
Prea multe rezultate?
Folosește căutarea avansată.
Publicitate