Fiind un proiect deopotriva trait si imaginat, Forest Creatures cuprinde lucrari de grafica, poezie si video intr-o vecinatate aparent incompatibila. Vecinatatea a aparut in mod natural, in timpul lucrului. Formata ca graficiana la Iasi, intr-o scoala cu respect pentru desen, Laura Partin simte nevoia sa se perfectioneze, sa isi extinda aria de interes pentru medii si sa experimenteze mereu alte feluri de a crea.
Artista mizeaza pe diferenta intre lucrul din atelier si intimitatea lui si lucrarea finita, expozitia, mesajul. De asemenea, mizeaza pe fortele complementare ce survin din text si din lucrul cu camera, alte doua medii la care a apelat in realizarea acestui proiect.
Cate Laura Partin intalnim in aceasta expozitie? Cel putin patru, proiectate intr-o camera formata din oglinzi. Pandemia a ajutat-o sa isi reformuleze obiectivele si sa propuna aceeasi tema tratata cu ajutorul a patru medii diferite: desenul cu note ilustrative, magico-poetice, video -performance-ul cu tema ecologica, poezia feminista cuprinsa deja intr-un volum publicat de Editura frACTalia si lucrul teoretic la proiect, cu notatii explicative si referinte autobiografice.
Vazute separat, cele patru abordari sunt de sine-statatoare, dar impreuna creeaza o dinamica interesanta. Expozitia este un concentrat ambitios de stari, tehnici si amintiri, pe care vocile actritelor Cabiria Morgenstern si Alice Monica Marinescu le fixeaza, iar experienta expozitionala este proiectata in asa fel incat sa egaleze o imersiune cinematografica.
In desen, creaturile padurii sunt o metafora pentru transformare si pentru suferinta. Frica din spatele suferintei e imortalizata in portretele fetitelor inocente, fiecare pierduta in propria ei lume de basm, populata de insecte, personaje fabuloase si o aparenta impietrire a sinelui. In poezie, ele vocifereaza stari, fugi, scenarii reale sau imaginate. In video, poezia capata sonor.
Tema ecologica completeaza experienta si o transleaza intr-un prezent ingrijorator, pe fondul incalzirii globale si al schimbarilor climatice. Constienti fiind sau nu de asta, omenirea a trecut recent prin cel putin trei episoade majore de criza umanitara, mediatizate si traite intr-un colectiv digital suprasaturat.
Laura Partin este o artista contemporana stabilita in Bucuresti care exploreaza tehnici de desen precum creionul pe hartie, acuarela si tusul chinezesc pe panza, precum si performance-ul (uneori participativ), instalatia sau arta video. Nascuta in Iasi, Romania, in 1986, a studiat arte plastice si teoria artei, la Universitatea George Enescu. Intre 2012 si 2014, a fost bursiera in domeniul artelor plastice la Institutul Cultural Roman de la Venetia. In 2021, a obtinut un doctorat in Arte Plastice la Universitatea Paris 8. De-a lungul anilor, Laura a abordat subiecte precum stereotipurile de gen, conditia muncitorilor migranti si concepte din psihologia sociala precum disonanta cognitiva sau teoria managementului terorii. Cel mai recent proiect al ei, Sfratto/Eviction, expus la Roma in 2020, a incorporat un videoclip si o serie de desene despre evacuarea familiilor de romi din casele lor din Romania intre 2010 si 2020. Cel mai recent, in contextul pandemiei, a devenit interesata de potentialul multimedia/performativ al poeziei feministe contemporane si de timpul petrecut in natura ca forma de vindecare introspectiva.
Expozitia este organizata de Borderline Art Space prin Asociatia Culturala AltIasi si face parte din proiectul „Evadari post-umane”, co-finantat de AFCN.
Sponsor: Gramma.
. |