Control @Goethe Pavilion | |
(Arte vizuale) |
Najaax Harun, Nona Inescu, Agnieszka Mastalerz, Monica Mays, Rachel Monosov, Chiedza Pasipanodya si Oana Stanciu.
Curatoriata de Catinca Tabacaru si Raphael Guilbert 20 februarie – 23 martie 2024
Goethe Pavilion, Calea Dorobanti 32. |
Galeria Catinca Tabacaru, in colaborare cu Goethe-Institut Bucuresti, este incantata sa prezinte CONTROL - o expozitie de grup ce reuneste lucrarile a sapte artiste care examineaza diferite moduri in care sistemele si credintele ordoneaza, limiteaza sau guverneaza actiunile si comportamentele individuale si sociale:
Najaax Harun (n. 1991 Somaliland, stabilita la Addis Ababa)
Nona Inescu (n. 1995 Romania, stabilita la Berlin)
Agnieszka Mastalerz (n. 1991 Polonia, stabilita la Varsovia)
Monica Mays (b.1990 Spania, stabilita in Amsterdam)
Rachel Monosov (n. 1987 Rusia, stabilita la Berlin)
Chiedza Pasipanodya (n. Zimbabwe, stabilita in Toronto)
Oana Stanciu (n. 1988 Romania, stabilita la Edinburgh)
Intr-o expozitie de o materialitate complexa, cele sapte artiste incluse in Control reflecteaza asupra puterii naratiunii ca raspuns la un dezechilibru global ajuns intr-un punct critic. Sculptura metalica in marime naturala a Nonei Inescu se situeaza in centrul Pavilionului Goethe, creand un spatiu de dialog despre miscarea globala a plantelor determinata de om si implicatiile acesteia asupra ordinii mondiale si a transformarilor peisajului. Lucrarile video si fotografice stranii ale Agnieszcai Mastalerz ne poarta in fabricile poloneze de orhidee, abordand vrajile si ritualurile din cadrul proceselor de cizelare a naturii pentru distributia comerciala. Monica Mays trateaza viermii de matase in relatie cu feminitatea, stabilind legaturi intre procesul de domesticire si schimbarea biologiei unei creaturi, fie ea umana sau nu. Lucrarile ceramice invelite in grafit ale artistei Chiedza Pasipanodya se inalta, reflectand lumina asemeni siluetelor fantomatice ale musuroaielor de termite. Artista cerceteaza influente ale mitologiei ancestrale asupra perceptiei contemporane de sine. O rebeliune pentru simplul fapt ca exista, picturile vibrante ale lui Najaax Harun nareaza povestile suprimate ale Razboiului de Independenta post-Somaliland. Fotografiile alb-negru ale Oanei Stanciu pun in scena corpul artistei in posturi inconfortabile, sfidand gravitatia si dinamica traditionala a puterii. Proiectata pe un ecran de mari dimensiuni, lucrarea video Melodica a artistei Rachel Monosov ne face cunostinta cu trei personaje care se protejeaza de orice pericol. Cum pot acestea contempla o lume la care nu participa? Triumful iubirii si al artei asupra razboiului si a nefericirii nu este oare pur si simplu iluzoriu?
Practica interdisciplinara a Nonei Inescu se bazeaza pe o perspectiva teoretica si literara, lucrarile sale concentrandu-se pe relatia dintre corpul uman si mediul inconjurator si pe redefinirea acesteia intr-o cheie postumana. Concepte percum timpului geologic si interrelatia noastra intensa se compun intr-o estetica ce semnaleaza coeziunea primordiala in cadrul unei tehno-sfere organice si biologice. In Control, Inescu expune Preservers (Case for nurturing interpersonal relationships), o lucrare sculpturala apartinand unei noi serii de obiecte din otel care preiau forma sarcofagelor. In relatie poetica cu Antichitatea, Preservers servesc drept recipiente contemporane pentru specimene de plante tropicale uscate, facand referire la explorarea botanica si la modul in care circulatia plantelor pe glob creeaza economii intregi si peisaje schimbatoare.
Agnieszka Mastalerz ne indreapta atentia de la perspectiva globala catre complexitatea mecanismelor de control care modeleaza si exploateaza individul. Pornind de la idea de reguli incorporate in relatiile intime, artista propune lucrarea Nodes (Noduri), compusa dintr-un video si o serie de fotografii circulare alb-negru. Lucrarea este infuzata cu idei despre vraji ca acte de control; violenta inerenta in actul de a convinge pe cineva sa se indragosteasca. Purtandu-ne mai adanc, Mastalerz deschide usile unui vast spatiu industrial in care numeroase orhidee, aproape identice, traverseaza o linie de productie extrem de mecanizata la finalul careia atingerea unei femei ajusteaza fiecare floare prin adaugarea unor coloane vertebrale artificiale si indepartarea portiunilor putrede, perpetuand astfel conformitatea catre o estetica normalizata. Nodes actioneaza ca o explorare contemplativa a dinamicii controlului, invitand spectatorii sa ia in considerare interactiunea nuantata dintre manipulare, estetica si mecanismele puterii.
O analiza a muncii feminine de-a lungul istoriei este oglindita de lucrarile neobisnuite ale Monicai Mays, care foloseste coconi de viermi de matase neprelucrati intr-o explorare asemanatoare taxidermiei, valorificand strategic contradictiile inerente din cadrul proceselor de productie si conservare. Acest limbaj se intersecteaza cu placerile generative si ironice asociate cu reproducerea, asa cum o arata aici o sculptura impunatoare de mari dimensiuni care se arata in spatiul expozitional slab luminat. Forma sa inclinata spre partea din fata, in cascada, aminteste de Fecioara de la El Rocío - o statuie devotionala a Fecioarei cu pruncul. In acelasi spatiu, regasim, montate pe perete, trei casete tip shadow box, reminiscente ale sertarelor de taxonomie. Pe langa relatia acestora cu tablourile si picturile, Mays le confera dublul scop de a adaposti coconi spre pastrare. Fiecare cutie prezinta pe partea din fata un ecran delicat de matase vopsita intr-un model floral, accentuand extractia meticuloasa a materialelor de catre artista si elucidand naratiunea paradoxala din jurul fertilitatii si reproducerii in cadrul unui limbaj figurativ consacrat.
Cercetarea artistica a Chiedzei Pasipanodya isi are originile in felul de e a fi, de a cunoaste si de a crea specific culturii sud-africane. Artista intruchipeaza si innobileaza naratiunile orale care, mult prea adesea de-a lungul istoriei, au fost uitate sau transmise eronat. Seria de sculpturi intitulate Munda (Campul ) intruchipeaza memoria si descendenta prin practica. Formele ceramice amintesc de arhitectura musuroaielor de termite care brazdeaza peisajul Africii de Sud. Morfologia fiecarei structuri este la fel de unica pentru fiecare colonie de termite ca si structurile propriei noastre genealogii. Stralucirea lor metalica rezulta din frecarea cu grafit, o traditie Zimbabwiana-Shona folosita pentru sigilarea vaselor si suprafetelor, dar si pentru a iesi in evidenta printr-o estetica placuta. Acestea incapsuleaza o naratiune a grijii intime, a atingerii si a timpului concentrat. Asemanatoare, dar distincte prin inaltime, latime si semne, aceste sculpturi se unesc intr-o silueta familiala in care fiecare inaltime intruchipeaza o generatie distincta sau o viata traita. Termitele in continua crestere servesc drept metafora emotionanta pentru mostenirea noastra in continua expansiune si pentru intelegerea in continua evolutie a povestilor generationale. In esenta, Munda surprinde mitologiile construite ale neamului care ne influenteaza profund perceptia despre sine si identitate in zilele noastre.
In paralel, Najaax Harun este o artista somaleza emergenta care navigheaza prin naratiunile nespuse din cadrul comunitatii sale. Nascuta in urma unui razboi civil care a determinat o repatriere in tara natala, anii de formare ai lui Najaax s-au desfasurat intr-un mediu marcat de o schimbare vizibila a dinamicii expresive. Epoca postbelica a fost martora unei reticente palpabile in comparatie cu perioada antebelica, in special in domeniul expresiei artistice. Aceasta transformare serveste drept fundal emotionant pentru cele trei picturi vibrante de mari dimensiuni ale artistei, care reinvie si aduce in lumina povestile latente sub imediata suprafata a constiintei culturale colective. Lucrarea Nightmares (Cosmaruri) dezvaluie calatoria unei femei care se lupta cu stigmatul avortului intr-o societate invaluita in tacere, in care devine atat observatoare, cat si observata, confruntandu-se cu rusinea si vinovatia omniprezente impletite in psihicul ei. Unul dintre tablouri este insotit de un poem:
A trebuit sa invat
Cum sa transform acest corp
In ceva ce-mi apartine doar mie
Uneori
Cand soarele e pe cale sa apuna
Spre orizonturile tarzii
Si haosul orasului
Coboara in spatele cladirilor
Pot simti ochii mamei mele
Incet, penetrandu-mi oasele
O pot auzi soptindu-mi
Cum indraznesc sa fi luat in posesie
Ceva ce numai ea putea sa detina.
Aceasta negociere a controlului impus asupra corpurilor umane este exprimata de-a lungul practicii performative a Oanei Stanciu, care se manifesta in fotografii alb-negru ce redau dinamica relatiei dintre subiect si obiect. Oana Stanciu se pozitioneaza in cadrul unor tablouri domestice, insufland in mod deliberat un element de disconfort si folosindu-se de recuzita pentru a accentua stranietatea inerenta fiecarei scene. Maiestria ei consta in capacitatea de a tulbura si de a deruta asteptarile privitorului. Aceste imagini au un sentiment intrigant de familiaritate intunecata. Ca si cum figurile arhetipale invocate ar fi readuse la viata din basme sau mituri melancolice, adanc inradacinate. Dar, la o contemplare indelungata, ramane doar senzatia unei referinte care lipseste…. Aceasta natura duala a lucrarii se desfasoara ca o explorare nuantata atat a tulburatorului, cat si a absurdului, realizata cu constiinta de sine si controlul meticulos al unui dansator sau papusar priceput, sau poate chiar al unui clovn. Fotografiile transcend documentatia vizuala, deschizandu-se intr-un taram in care familiarul si suprarealismul se contopesc, provocand contemplarea interactiunii dintre realitate si fantezie.
Rachel Monosov inchide cercul impletind o autobiografie complicata in contextul arzator al geopoliticii actuale. Trecutul copilariei ei din epoca sovietica, imigrarea familiei sale in Israel in 1991 si ulterior, mutarea ei in Europa, alimenteaza accentul pe relatia dintre corp si statul-natiune. Artista trateaza sfera politica cu o amprenta poetica, folosind materiale incarcate de semnificatii si indicii simbolice. In Melodica, filmuli care invaluie intreaga expozitie intr-o calda stralucire, Monosov ne transporta intr-o gradina a Edenului. Cele trei personaje sunt separate de starea generala a lumii. Au evadat din Antropocenul accelerat si au acceptat un antidot pentru furtuna turbulenta a dezordinii mondiale. Aici se cauta un teren fertil pentru inspiratie artistica si introspectie. Este un loc potrivit pentru a contempla epoca noastra contradictorie, toxica, a conflictelor politice, a inegalitatii posibilitatilor materiale si a degradarii mediului; pentru a cauta o semnificatie spirituala si religioasa. Dar, cum putem contempla lumea daca nu participam la ea? Triumful iubirii si al artei asupra razboiului si a mizeriei nu este oare pur si simplu o iluzie?
Control este o expozitie organizata de Galeria Catinca Tabacaru cu sprijinul generos al Goethe-Institut Bucuresti.
. | |
|
|