Opțiuni
•   Topuri
•   Blog
•   Interviul aromat
•   Ceaiul englezesc
•   Locale
•   Mass media
•   Autori
•   Promovează
•   Colaboratori
•   Parteneri
•   Contact
Newsletter
personalizat
Înscrie-te pentru ceașca săptămânală de cultură:
Socializare
Abonare RSS Bookmark Recomandați portalul
Twitter Facebook Youtube
Acum niște ani
27 aprilie 2024
Recomandări
Și dacă abundența s-ar cultiva, ce teren comun am folosi? Åsa Sonjasdotter expune la Galeria Artep
(Arte vizuale)
Vino in perioada 2 aprilie – 20 mai 2024, la Galeria Artep, la expozitia „Cultivand in comun abundenta.”, pentru a altfel de perspectiva asupra resurselor naturale, a risipei si a directiilor de exploatare a agriculturii, propusa de artista suedeza Åsa Sonjasdotter.
Prima expozitie din cadrul proiectului dedicat exclusiv viziunii femeilor in arta vizuala W SPOTLIGHT, initiat de Asociatia Galeria Artep si co-finantat de AFCN, este curatoriata de Cristina Moraru si adreseaza problematica justitiei ecologice si a angajamentului activist-agricol in cadrul unei cercetari artistice desfasurate de catre artista suedeza ecofeminista Åsa Sonjasdotter. Expozitia se va constitui ca manifest deschis in sprijinul reactivarii metodelor de agricultura colaborativa, incluzand lucrarea The Kale Bed Is so Called Because There Is Always Kale in It realizata in colaborare cu Mercè Torres Ràfols, and Allkorn & Hans Larsson.
Åsa Sonjasdotter este artista, cercetatoare, scriitoare si lucratoare sociala, care locuieste pe insula Ven, Suedia, si in orasul Berlin, Germania. Opera artistica a artistei suedeze este izvorata din nevoia acesteia de a se angaja in procese material-narative pentru deconstruirea relatiilor violente prin hrana si pamant. Investigand campurile agricole de monocultura din regiunea foarte industrializata din Scandinavia de Sud, ea are o experienta personala directa a efectelor produse de relatiile dintre oameni, habitate, ape si pamant. De doua decenii, Sonjasdotter se implica in educarea cunostintelor fermierilor si a relatiei oamenilor cu alimentele. Sonjasdotter este autoarea cartii Peace with the Earth. Earth, Tracing Agricultural Memory – Refigurer Practice, publicata de Archive Books, Berlin, in 2019. Cartea prezinta o ancheta micro-istorica asupra practicilor agricole a trei culturi de baza: cereale, cartofi si varza. Åsa Sonjasdotter este cercetator doctor in practica artistica la Academia Valand, Universitatea din Göteborg, Suedia. Din 2015 pana in 2019, ea a fost membru fondator al Neighbourhood Academy, Berlin. In 2007, Sonjasdotter a co-fondat Academia de Arta Contemporana din Tromsø, Universitatea Arctica din Norvegia, unde a fost lider de program pana in 2010 si profesor pana in 2014. A participat la infiintarea asociatiei artistilor danezi Young Art Workers in 2002. Sonjasdotter este fondatoarea Women Down the Pub (Kvinder på Værtshus), o retea de actiune feminista initiata la Copenhaga, 1996, care a publicat antologia de texte: View, feminist strategies in Danish visual art in 2004.

Mercè Torres Ràfols lucreaza in principal cu fotografia pentru a reda diferitele materialitati. Este preocupata de relatiile dintre anumite practici agricole si de pescuit de-a lungul istoriei intr-un loc dat, de modul in care sunt transferate cunostintele si cum aceste practici se muleaza pe  experienta noastra in relatia timp. Torres Ràfolse are un master in fotografie la Universitatea din Göteborg (2021) si unul in arte frumoase la Universitatea din Barcelona (2019). Din 2022 este co-director al Festivalului de carti Fotobok Gbg si fondator al colectivului Garden Loops.

Urmarind memoria agricola in vederea reconfigurarii practicilor de cultivare a cerealelor, Åsa Sonjasdotter identifica o scindare la nivelul conexiunii uman-vegetale determinata de introducerea metodelor de cultivare moderne, coloniale, care amplificau structurile autoritare de cultivare deja existente. Ca rezultat al acestei scindari, tratarea stiintifica a mediului vegetal a provocat o delimitare a practicii cultivarii de cunoasterea cultivarii, care este centralizata la nivelul activitatii unor institutii motivate politic sau stiintific si conectate mediului universitar sau industrial”, observa Cristina Moraru, curatoarea expozitiei.

Cristina MORARU este cercetatoare, curatoare si editoare din Iasi. Lucreaza ca lector universitar la Universitatea Nationala de Arte „George Enescu” si este membru fondator al Centrului de Fotografie Contemporana. Totodata, este membru al forumului de cercetare TPP sustinut de Technische Universität Berlin, Universität Bonn, Leuphana Universität Lüneburg si Ludwig-Maximilians Universität München, membru AICA si (co)editor al publicatiei academice Studies in Visual Arts and Communication. A participat in programe de studii internationale, workshop-uri si rezidente de cercetare in cadrul NCCR University of Basel, CRC “Affective Societies” Freie Universität Berlin, Aarhus University, University of Vienna, Simon Fraser University (Vancouver), Valand Academy for Art and Design (University of Gothenburg), University of Copenhagen, Lucerne University of Applied Sciences and Arts, Leuphana University Lüneburg, Universität Hamburg, Loughborough University, Birmingham City University, Pedagogical University of Krakow, European University at St Petersburg, Danube University Krems, Ben-Gurion University of the Negev, MTFA Academy Chisinau, EEPAP Lublin, LCCA Latvia, CCA Prishtina, The Cvito Fiskovic Centre in Split, Institute of Contemporary Art in Zagreb, Fondazione Arthur Cravan in Milan si alte institutii independente.

Ca gest simbolic de incluziune, Åsa Sonjasdotter aduce in spatiul expozitional seminte ale fermierilor locali din Iasi care folosesc tehnici traditionale de cultivare a semintelor de varza, militand pentru ‘comunalizarea’ unei metode organice si participatorii de crestere a plantelor”, aminteste Cristina Moraru.

Asociatia Galeria Artep a fost infiintata in decembrie 2019, din dorinta de imbogatire a demersurilor educative corelate artei contemporane in peisajul cultural iesean. Colaborarea cu  Galeria Artep a insemnat derularea a numeroase expozitii cu artisti romani si internationali, curatoriate de: Alexandra Manole (Felix Aftene, „Memoria Spatiului”, 2018, Stefan Caltia, „Fragilitate”, 2019, Virgil Scripcariu, „Intalnire”, 2019, Nicu Ilfoveanu, „Panorama”, 2021), Cristiana Ursache (Miruna Radovici, „Cross the Lake in a Silver Plate”, 2022, „Stefan Caltia. Pe Olt”, 2022, Sona, Sorin Ilfoveanu, „LEVANT”, 2022/2023, Claudiu Ciobanu „Memento Vivere”, 2023, Viena, Andrei Gavrilita, „RISIPIT”, 2023/2024), Matei Caltia (Ghenadie Popescu si Mark Verlan, „Aproape totul sau mai nimic”, 2020, „Stefan Caltia. Glajarie. Apropierea de un mestesug”, 2021, „Stefan Caltia. Obiectele restaurarii”, 2022, Palatul Culturii), Cristian Nae (Matei Bejenaru, „PRINT”, 2021, Claudiu Ciobanu, „SOLARIS”, 2022).

Organizat de: Asociatia Galeria Artep
Proiect cultural co-finantat de: Administratia Fondului Cultural National
Parteneri: Universitatea de Arte „George Enescu”, Institutul de Cercetare Multidisciplinara in Arta,  Destination IasI

Proiectul nu reprezinta in mod necesar pozitia Administratiei Fondului Cultural National. AFCN nu este responsabila de continutul proiectului sau de modul in care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt in intregime responsabilitatea beneficiarului finantarii.

.



Nume:

E-mail:


Mesaj:

(Comentariile trebuie sa fie de maximum 250 de caractere.)
Validare: 
(Introduceti codul pentru validare.) Reseteaza cod!
 
Autentificare
Am uitat parola / Cont nou!
Căutare
Prea multe rezultate?
Folosește căutarea avansată.
Publicitate