Dansul explorat ca limbaj artistic de sine stătător în proiectul de cercetare artistică No Reason To Dance? | |
(Arte vizuale) |
Ce-ar fi daca am privi dansul mai aproape de poezie, decat de artele vizuale sau de teatru. Fiecare miscare - deschiderea unei lumi, a unui limbaj cu semnificatii proprii? Fiecare pauza - o asteptare atenta, un spatiu incarcat de sens. |
Fiecare spectacol - o lucrare completa, egala cu sine, fara nevoia de a se justifica prin medierea altor arte? Cum ar fi daca dansatorii si coregrafii ar lucra eliberati de inraurirea muzicii si a naratiunilor textuale, inarmati cu increderea ca limbajul lor artistic este siesi suficient, accesibil totodata publicului?
Aceste perspective vor fi explorate incepand din luna aprilie, de o echipa internationala de artisti ai miscarii, din Romania, Republica Moldova si Irlanda de Nord, in cadrul proiectului No Reason to Dance?. Prima etapa va cuprinde o conferinta, un laborator de cercetare artistica si o serie de ateliere deschise specialistilor, dar si publicului larg, realizate in parteneriat cu Muzeul National al Literaturii din Iasi. Laboratorul gazduit de Casa „Vasile Pogor” va constitui baza pentru un spectacol pe care artistii il vor realiza impreuna la Derry, in Irlanda de Nord si pe care il vor itinera in luna septembrie la Iasi, Chisinau si Bucuresti.
Proiectul No Reason to Dance? a fost initiat de asociatia PETEC alaturi de compania Echo Echo Dance Theater, din dorinta de a fructifica colaborarile desfasurare de-a lungul a mai multor ani, a cinci artisti din Romania, Republica Moldova si Irlanda de Nord. Steve Batts este coregraf si dansator cu peste patruzeci de ani de experienta in practica si in teoria dansului si directorul artistic al companiei Echo Echo Dance Theater, din Derry, Alexandra Soshnicova si Serghey Golovnea sunt un duo din Republica Moldova, care creaza, predau si danseaza impreuna din anul 2000, iar Virginia Negru, alaturi de Catalin Diaconu performeaza, faciliteaza si organizeaza ateliere de dans si Contact Improvisation in Romania si in strainatate. Cei cinci impartasesc perspective si sensibilitati artistice comune, datorita unui indelungat dialog si schimb de experienta si sunt incantati de posibilitatea de a-si aduce fortele impreuna intr-un proiect mai mare.
Intre 20 si 29 aprilie, ei vor lucra impreuna in cadrul unei rezidente/laborator de cercetare artistica, deschizand totodata accesul publicului (intai specializat, apoi general) la instrumentele din procesul lor de lucru, prin intermediul unei conferinte si a unei serii de ateliere. Artistii vor pune in practica si vor dezbate idei in jurul perspectivei dezvoltate de coregraful Steve Batts, conform careia dansul are propria integritate artistica, sustinuta de intentia de a crea propriul sens, fara a fi un limbaj secund muzicii sau narativitatii literare.
Prima etapa a rezidentei incepe sambata, 20 aprilie, cu o conferinta intitulata „Dance as poetic movement - people, not bodies, armour off, not armour on”, sustinuta de Steve Batts. Evenimentul va avea loc intre orele 17:00 si 19:00, cu o parte de intrebari si raspunsuri deschise publicului moderata de conf. Univ. dr. Calin Ciobotari.
Studentii, doctoranzii si profesorii Universitatii Nationale de Arte „George Enescu” vor putea lua contact cu principiile acestei metode, cu viziunea sa asupra gramaticii si sintaxei limbajului artistic al dansului, chiar de la Steve Batts, in atelierul Making and sharing phrases of movement from a poetic movement perspective, in datele de 21 si 22 aprilie, intre orele 19:00 si 21:00.
Joi, 25 aprilie, intre orele 19:00 si 21:00, este randul duo-ului Virginia Negru si Catalin Diaconu sa intre intr-un schimb de idei cu profesionistii interesati, in cadrul atelierului Dancing Contact Improvisation, printr-o cercetare asupra noilor posibilitati de miscare ce se pot genera in momentul in care constientizam diferitele grade de tensiune poetica si continut dramatic pe care le ofera lucrul cu distanta, apropierea, atingerea, in relatie cu partenerii de scena.
Ciclul de evenimente dedicate specialistilor in dans se va incheia pe data de 26 aprilie, cu masterclass-ul Gravity free point, sustinut de Alexandra Soshnicova si Serghey Golovnea, intre orele 19:00 si 21:00. Alexandra si Serghey vor propune studentilor elemente de dans contemporan care, desi sofisticate si acrobatice, vor fi abordate cu multa simplitate, astfel incat sa devina accesibile si usor de aplicat, atat solo cat si alaturi de colegi de scena. Formularul de inscriere pentru aceasta serie de evenimente este aici.
Un jurnal fotografic si video al proiectului va fi inceput cu aceasta prima experienta de cercetare. El va fi diseminat pe toata durata proiectului pe site-ul partenerilor de proiect din Irlanda si Romania.
Sambata, 27 aprilie, intre orele 19:00 si 21:00, Virginia Negru si Catalin Diaconu vor conduce atelierul public „Dancing is reading myself in public”, in care vor invita participantii sa priveasca dansul ca pe o practica de ’’citire’’ a miscarilor ce se nasc din propria memorie si imaginatie incorporata, miscari ce capata articulare si sens odata ce ii invitam pe ceilalti sa urmareasca impreuna cu noi aceasta ’’lectura tacuta’’.
Continuand seria de perspective neobisnuite asupra dansului ca limbaj poetic, Alexandra Soshnicova si Serghey Golovnea vor sustine atelierul „Sa-i privim pe ceilalti cum privim lucrarile de arta”, un atelier deschis adultilor de orice varsta, care va avea loc duminica, 28 aprilie, intre orele 19:00 si 21:00.
Rezidenta de la Iasi se va sfarsi luni, 29 aprilie, cu o seara performativa in cadrul careia Alexandra Soshnicova, Serghey Golovnea, Virginia Negru si Catalin Diaconu vor prezenta incepand cu ora 19:00 un scurt moment de miscare construit „la cald”, pe parcursul laboratorului lor de creatie, urmat de un dialog in care publicul va putea adresa intrebari, atat coregrafului Steve Batts cat si dansatorilor. Formularul de inscriere pentru toate evenimentele pentru publicul larg din cadrul rezidentei este aici.
Ulterior laboratorului, echipa de proiect va trece printr-o perioada de interiorizare a ideilor si conceptelor explorate in timpul rezidentei. Perioadele de reflectie si sedimentare a experientelor fizice sunt la fel de importante ca acelea de lucru direct. Tot in acest interval va incepe colectarea si editarea grafica a materialelor adunate in timpul rezidentei, in vederea realizarii unui art zine care urmeaza sa fie distribuit in cadrul reprezentatiilor spectacolului final. Colaborarea intre muzician si echipa artistica va incepe tot atunci, fiindca No Reason to Dance? nu este despre negarea importantei muzicii in dans, ci despre afirmarea independentei de ea, in contextul artei dansatorului.
In perioada 7-29 iulie, echipa se va reuni in spatiul companiei independente Echo Echo Dance Theatre din Derry, Irlanda de Nord, pentru a definitiva spectacolul nascut din impletirea tuturor acestor experiente si idei. Prima reprezentare va avea loc la Derry, pe 29 iulie, urmand ca spectacolul sa fie itinerat la Chisinau, Iasi si Bucuresti in luna septembrie. Aspectele cercetarii, rezultatele concrete, fizice si conceptuale vor putea fi dezbatute la finalul fiecarei reprezentatii in sesiunile deschise de Q&A cu artistii si invitatii locali. Pentru informatii legate de datele in care vor avea loc reprezentatiile, va rugam sa urmariti site-ul https://petec.ro/ dar si conturile de Facebook si Instagram.
No Reason to Dance? deschide usile unui public nou in zona artelor performative, subliniind faptul ca dansul are nevoie de propria integritate artistica inainte de a apela la sustinerea muzicii, textului sau imaginii. Iar daca ar fi sa cautam si sa analizam gradul de inrudire cu celelalte forme artistice, dintre toate s-ar putea ca dansul sa fie cel mai apropiat de intentia poetica ca forma de comunicare artistica.
Proiectul este o co-productie a Echo Echo Theatre si PETEC, cofinantat de AFCN.
Parteneri: Muzeul National al Literaturii Romane Iasi, Primaria Municipiului Iasi, Destination Iasi, UNAGE, CNDB.
Proiectul nu reprezinta in mod necesar pozitia Administratiei Fondului Cultural National. AFCN nu este responsabila de continutul proiectului sau de modul in care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt in intregime responsabilitatea beneficiarului finantarii.
. | |
|
|