Expozitie organizata in parteneriat cu Muzeul de Arta Craiova.
THEODOR PALLADY
(1871-1956)
Nascut intr-o familie boiereasca din Moldova, Pallady a urmat pentru scurt timp scoala de Poduri si Sosele din Bucuresti, ulterior frecventand o perioada si Politehnica din Dresda. Aici isi descopera vocatia pentru pictura. In 1889 pleaca Paris, unde a studiaza in atelierul pictorului Edmond Aman-Jean timp de doi ani si, incepand din 1891, la scoala de Arte Frumoase. Printre profesorii sai se numara Gustave Moreau si Puvis de Chavannes. Este coleg cu Georges Rouault, Albert Marquet si Henri Matisse, cu cel din urma legand o stransa prietenie. A debutat expozitional in cadrul pavilionul Romaniei de la Expozitia Universala din Paris (1900). Dupa finalizarea studiilor, Pallady a locuit la Paris timp de patru decenii (1900-1940). Intreprinde frecvente calatorii in tara. Expune periodic in cadrul unor expozitii personale si colective deschise in tara si la Paris. In 1926 i s-a decernat Marele Premiu National de Pictura. Este prezent in cadrul Bienalei de la Venetia in 1924, 1940 si 1942. Din 1940 a revenit in tara. Participa la expozitiile colective organizate la Bucuresti (1940-1947, 1953). In 1944 apar primele monografii Pallady. In 1954 deschide o ultima expozitie personala, iar in 1956 este organizata o ampla expozitie retrospectiva.
Descendenta aristocratica, legaturile stranse cu mediul cultural parizian, temperamentul orgolios, au facut din Pallady un artist singular si elitist. Pictura sa reflecta o exigenta rationalitate si aspiratia spre rigoare clasica. Pallady nu a cautat sa copieze natura, si-a propus sa treaca dincolo de ea. Crezul lui era: „Tot ce nu depaseste realitatea, nu e arta". Ecourile simbolismului si ale Artei 1900, fresca si broderia medievala din Tarile Romane, se numara printre sursele creatiei sale. Fire singuratica, rezervata, Pallady si-a restrans treptat repertoriul tematic de la peisaje citadine la compozitii cu figuri in interior si naturi statice. Din conceptia sa despre arta decurg trasaturile distinctive ale tehnicii picturale: primatul desenului in fata culorii, pasta diluata, aproape transparenta, cromatica temperata, retinuta, aplatizarea volumelor, tendinta spre decorativism si stilizare a formelor.
Colectia Theodor Pallady din patrimoniul Muzeului de Arta Craiova cuprinde 26 de lucrari, surprinzand evolutia picturii sale din primul deceniul al secolului XX pana in ultimii ani de creatie si temele abordate cu predilectie: peisaje, portrete feminine, nuduri si naturi statice.
„Un tablou este un poem pictural...de linii, forme si culori. Este mai mult decat pictura. Este gandire, sentiment, exprimate prin pictura: linii, forme si culori..." (Theodor Pallady)
. |