Dupa ce ultima editie a inregistrat peste 15.000 spectatori in fata ecranelor, Festivalul International de Film de Animatie revine pe marile ecrane din Bucuresti intre 4 - 13 octombrie.
Incepand de azi se pot achizitiona, de pe platforma Eventbook, abonamentele Animest.19: Ten Stops si Full Trip. Abonamentele Full Trip Pass, care garanteaza o experienta completa de festival, asigurand acces nelimitat la toate proiectiile, concertele si evenimentele speciale din programul editiei, sunt disponibile intr-un numar limitat de 50. Detalii abonamente: https://bit.ly/AbonamenteAnimest19
Sunt mai putin de doua decenii de cand statistica oficiala spune ca mai multi oameni traiesc in zonele urbane decat in cele rurale. Asadar, cum poate fi descris mai bine stilul de viata al majoritatii locuitorilor de pe Pamant? Zgarie-nori, mult asfalt, stres, viteza, lumini artificiale si billboard-uri imense, aglomeratie, tensiune, diversitate culturala si multe altele. Urban frames este cadrul pe care organizatorii il propun publicului iubitor de film de animatie pentru a redescoperi orasul, pentru a se reconecta la vibratia si ritmul sau si pentru a sarbatori comunitatea din care fac parte.
„Editia Animest cu numarul 19 va fi surprinzatoare prin evenimentele etalate de-a lungul festivalului, dar si prin filmele si oaspetii care vor fi prezenti la Bucuresti in octombrie. O editie densa, cu multe proiectii si invitati din toate colturile lumii. Ne-am concentrat selectia pe oras si comunitate, cu toate avantajele, subtilitatile, bucuriile si neajunsurile pe care aceasta le presupune, iar selectia de filme incearca sa reflecte cate ceva din toate, pentru ca fiecare spectator sa descopere ceva care sa-l reprezinte sau sa-l provoace fie vizual, fie narativ. Nu vor lipsi evenimentele speciale nocturne si nici concertele, gandite si ele in ton cu tema editiei.”, a spus Mihai Mitrica, directorul Festivalului.
Mihai Mitrica @ Animest (c) Adi Marineci
Urban frames - sectiunea cu filme care te provoaca sa privesti orasul dintr-o noua perspectiva
Street Spirit (Fade Out), Urban Discipline, Overpass Graffiti, There Goes the Neighborhood si Street Fighting Man sunt melodiile care alcatuiesc playlist-ul urban al Animest.19 si care denumesc cele 5 calupuri de scurtmetraje tematice curatoriate de directorul si selectionerul festivalului, Mihai Mitrica, alaturi de jurnalistul si istoricul de film francez Alexis Hunot, invitat si anul acesta la Bucuresti.
Alexis Hunot @ Animest (c) Mihai Smeu
In toate calupurile sectiunii tematice spectatorii vor calatori prin scenarii urbane cat mai diverse, unele dintre ele fiind cu siguranta familiare. Clasicul Boomsville (r. Yvonne Mallete, 1968) zugraveste in mod ironic traiectoria de la mic asezamant la metropola si provocarile care vin la pachet odata cu urbanizarea, demonstrand ca unele perspective raman universal valabile, indiferent de perioada istorica in care ne aflam.
Boomsville (r. Yvonne Mallete)
Tot o imagine familiara, dar care vizeaza provocarile lucrului in mediul urban, propune scurtmetrajul argentinian The employment/El Empleo (r. Santiago Bou Grasso, Patricio Plaza), castigatorul Trofeului Animest in 2008, care revine pe marile ecrane din Bucuresti cu aceasta ocazie.
El empleo (r. Santiago Bou Grasso, Patricio Plaza)
Prilej de revedere este si prezenta in sectiunea tematica a scurtmetrajului Deep Love (r. Mykyta Lyskov, 2019), o productie ucraineana multipremiata in festivaluri internationale.
Deep Love (r. Mykyta Lyskov)
Perspectivele urbane vor purta publicul si in Londra, in culisele unei activitati urbane foarte populare, skateboarding-ul, documentata intr-un mod autentic in The Skatebook (r. Sofia Negri, 2022), in Barcelona unde un cuplu se confrunta cu o problema domestica si urbana deopotriva: un apartament infestat - Cucarachas (r. Marc Riba, Anna Solanas, 2017) sau in Stuttgart unde soferii se lupta cu haosul din trafic prin metode neconventionale - Benztown (r. Gottfried Mentor, 2021).
The Skatebook (r. Sofia Negri)
Cucarachas (r. Marc Riba, Anna Solanas)
Skyscraper/Neboder (r. Joško Marušic, 1981) vine cu succes in completarea cadrelor urbane propuse de festival, prin explorarea pe verticala a vietii traite intr-un zgarie-nori.
„In sectiunea tematica ne-am propus sa aratam cum animatia descrie ce inseamna sa traiesti intr-un context urban. Din Canada in Taiwan, Columbia sau Ucraina, facem inconjurul lumii si observam diferentele si similaritatile vietii urbane asa cum sunt ele zugravite in filmele de animatie. Iar in ziua de azi animatia nu este doar ceea ce vedem pe ecrane, este ea insasi parte vie a vietii urbane - videomapping-ul este folosit frecvent in cadrul diverselor festivitati, iar orasul le ofera uneori creatorilor de film de animatie pretextul perfect de a iesi din studio si a crea povesti folosindu-se de arta stradala, asa cum se vede in Urban Sphinx (r. Maria Lorenzo), Bird Shit (r. Caleb Wood) sau Muto (r. BLU)”, a declarat Alexis Hunot.
Diversi si diferiti, parte a aceleiasi comunitati
Animest este, prin definitie, un festival „nascut si crescut” la oras, un eveniment urban care aduce la un loc consumatorii si creatorii de film de animatie, care provoaca an de an comunitatea sa se intalneasca la intersectia dintre zona de confort si cea de inedit si nou. Dupa ce anul trecut festivalul si-a marcat majoratul printr-o celebrare a constientizarii corpului si miscarii sau dansului in spatiul real sau imaginar, in 2024 festivalul reviziteaza atent orasul din identitatea caruia face parte si-i propune comunitatii sa-l exploreze, sa-l redescopere, sa-l asculte mai atent si sa imbratiseze ceea ce iubeste si uraste fiecare la el.
„Intotdeauna am simtit ca Animest inseamna ‘miscare’, si ca ofera numeroase oportunitati pentru ca tot soiul de oameni sa se intalneasca. De aceea, prezenta multor oameni in ilustratie a fost importanta pentru mine, iar modul in care acestia se intersecteaza sugereaza insasi dinamica interna din timpul festivalului. Intersectia de strazi ilustrata in afis este una imaginara - face referire la diferite orase dar, totodata, e un amestec al propriilor mele amintiri. Trecerile de pietoni formeaza, de asemenea, un cadru in aceasta secventa urbana, reluand tema editiei. A fost important ca ilustratia sa atraga privirea mai intai catre o forma simpla si puternica, pentru ca mai apoi sa poti explora si toate celelalte detalii interesante, iar estetica luminilor stralucitoare de neon, care abunda intr-un oras, faciliteaza acest lucru.”, a declarat Tuan Nini, artista invitata sa ilustreze posterul editiei cu numarul 19.
***
Festivalul Animest este un proiect al Asociatiei Animest, co-finantat de Programul MEDIA al Uniunii Europene si de Administratia Fondului Cultural National.
Partener de monitorizare: mediaTRUST
. |