Între tradiție și tehnologie futuristă, arta și știința își dau mâna în proiectul Arborescent, la Marginea | |
(Arte vizuale) |
Printr-o serie de ateliere de miscare pentru copii, o colaborare multidisciplinara intre artisti multimedia, dansatori, muzicieni si mesteri artizani traditionali, proiectul Arborescent. Practici simbiotice observate in miscare incearca sa apropie publicul de arta, arta de tehnologie, tehnologia de natura si natura de oameni. |
Intre 23 si 25 august, incepand cu ora 20:30 in fiecare seara, in Parcul Central din localitatea Marginea, judetul Suceava, echipa propune publicului larg o experienta culturala unica in Romania, formata din doua instalatii multimedia interactive, care implica un ulcior urias, proiectii de arta video generativa, muzica originala si un sistem EEG care face imaginile sa raspunda la activitatea cerebrala a publicului.
Prima dintre cele doua instalatii se numeste Hidrosfera in miscare si prezinta lucrari interactive create de artista Cristina Bodnarescu si un vizual al duo-ului creativ Aural Eye, care au fost prezentate si la atelierele de miscare augmentata tehnologic cu acelasi nume din luna iulie de la Marginea, Siret si Piatra Neamt. Atelierele s-au adresat copiilor si au avut ca scop deschiderea unor perspective inovative asupra relatiilor dintre om si natura, dintre plante, animale si elemente, intr-un efort de „intrupare” a proceselor de simbioza si de interdependenta care ne inconjoara si de care ne simtim mult prea indepartati, adeseori cu consecinte dezastruoase atat pentru sanatatea noastra fizica si psihica, cat si pentru mediul inconjurator. Intre dans, video-art, muzica si pe un fundament solid de cercetare stiintifica, proiectul Arborescent - practici simbiotice observate in miscare si-a propus prin aceste ateliere sa provoace o constientizare nu doar rationala ci si emotionala si fizica a importantei senzatiei si starii de a fi integrat, nu separat de natura.
Startul atelierului de la Marginea, care a avut loc intre 15 si 16 iulie, a fost dat de la un desen colectiv inspirat de paraul Sucevita, urmat de o incalzire fizica, prezentand elemente fundamentale de miscare artistica unui grup de peste 90 de elevi cu varstele intre 7 si 12 ani din localitate (Scolile Gimnaziale 2 si 3 si scoala gazda - Liceul Tehnologic „Vasile Gherasim” Marginea). Au fost preluate elemente de miscare inspirate din valurile marii, de animalele marine, de alge, ajungandu-se apoi pana la vant si pana la un joc de imaginatie in care participantii si-au inchipuit ca sunt seminte care germineaza si se transforma in flori. A urmat apoi exemplul unui pamant roditor, cu miceliu si radacini puternice, iar copiii au format structuri de echilibru si sustinere, observand in acest fel modul in care fac schimb de nutrienti plantele. Apa si frunzele au constituit alte surse de inspiratie pentru miscare si pentru interactiune cu lucrarile video din fundal, prin medierea muzicii lui George Urse. Aceleasi calatorii interioare le vor putea intreprinde si vizitatorii instalatiei Hidrosfera in miscare de la Marginea.
In plus, Arborescent.Neural este lucrarea interactiva care va fi proiectata pe reprezentarea moderna de 3 metri a ulciorului ce aminteste de ceramica de Marginea, realizata in cadrul proiectului, cu sunet creat de muzicianul George Urse. Lucrarea vizuala interactiva este rezultatul colaborarii din ultimele doua luni dintre artista Cristina Bodnarescu si Alina Ionita, expert cu 18 ani de experienta in conservarea naturii, care in prezent se dezvolta ca facilitator prin mijloace artistice. Folosind cunostintele si resursele stiintifice disponibile, cercetari pe teren si in arhiva, instalatia este creata prin tehnici de observare a relatiilor simbiotice din natura si tehnologii noi si aduce i^n prim plan aspecte precum interconectivitatea ecologica, diversitatea biologica sau impactul activitatilor umane asupra mediului inconjurator, i^ntr-o maniera artistica si inovatoare. Folosind un senzor EEG compact si neinvaziv care masoara activitatea creierului, publicul prezent la eveniment va putea transforma in timp real modul in care se vor proiecta imaginile pe ulcior, intr-un amestec inedit de traditie cu tehnologie ultramoderna.
Evenimentele din 23-25 august vor fi urmate in luna octombrie de instalarea Capsulei de Bine de catre echipa de proiect la Liceul Tehnologic „Vasile Gherasim” Marginea. Aceasta este o „capsula” interactiva cu tehnologie VR, care va fi instalata intr-un spatiu mai ferit din scoala, menita sa ajute copiii sa-si identifice si gestioneze emotiile, sa se detensioneze fizic si psihic si sa-si regaseasca atat calmul cat si echilibrul.
Arborescent ateliere
Arborescent ateliere
Arborescent ateliere
Asadar, proiectul Arborescent poarta un nume in perfecta rezonanta cu mentalitatile si structura in jurul carora este construit: fiecare ramura le oglindeste pe toate celelalte, interdependenta dintre variile activitati si sfere de interes este evidentiata prin participarea la oricare dintre ele, iar „coroana” artistica astfel creata este primitoare pentru persoane indiferent de generatie, mosteniri culturale, sau abilitati fizice. La intersectia complicata dintre traditie, stiinta, tehnologie si arta, terenul de exprimare si de relationare se dovedeste deosebit de fertil.
Arborescent - practici simbiotice observate in miscare este un proiect co-finantat de Administratia Fondului Cultural National (AFCN).
Proiectul este initiat de Mulberry Projects si co-finantat de Primaria Comunei Marginea.
Parteneri: Primaria Comunei Marginea, Institutul de Cercetari si Amenajari Silvice (ICAS) Brasov, Liceul Tehnologic „Vasile Gherasim” Marginea, Scoala Gimnaziala nr. 2 Marginea, Scoala Gimnaziala nr. 3 Marginea, Centrul Cultural Siret, Liceul Tehnologic Special Bivolarie, Miscarea de Piatra, Asociatia Amural, Asociatia Carpaterra.
Parteneri media: Radio Romania Cultural, IQads, Zile si Nopti, Ziarul Metropolis, The Institute, Revista Golan, Happ.ro, Mindcraft Stories, Iscoada, life.ro, Educatie Privata.
Proiectul nu reprezinta in mod necesar pozitia Administratiei Fondului Cultural National. AFCN nu este responsabila de continutul proiectului sau de modul in care rezultatele programului pot fi folosite. Acestea sunt in intregime responsabilitatea beneficiarului finantarii. . | |
|
|