Arta contemporană iese în stradă la Eforie Sud | |
(Arte vizuale) |
Lucrarile realizate in cadrul proiectului Arta(si Ecologie) la Mal(ul Marii) au fost expuse pe faleza din Eforie Sud, unde vor ramane pana la finalul lunii august. Artistii europeni Meri The Zu si Reinier Landwehr (RO|NL) au finalizat o noua pictura murala monumentala, realizata pe peretele exterior al ecranului de proiectie al Cinemascopului din oras. |
„Arta contemporana isi „sufleca” manecile si iese in strada la Eforie Sud, pentru a evoca, direct de pe faleza, probleme pe care le intuim cu totii, dar pe care ne place de multe ori sa le bagam sub „presul constiintei”. Fugim de ele mai ales cand suntem in vacanta. Dar panzele si zidurile noastre continua sa-si spuna povestile si in vacanta, explorand teme acute la nivel global”, spun reprezentantii hub-ului de creatie Eforie Colorat, initiatorii unui proiect green culture menit sa ridice gradul de constientizare cu privire la problemele ecologice specifice oraselor turistice din zonele de coasta. Inspirat de noile directii de dezvoltare promovate prioritar de Comisia Europeana, proiectul Arta(si Ecologie) la Mal(ul Marii) reuneste energiile creative a cinci artisti care folosesc arta pentru a ilustra teme ecologice importante pentru lumea contemporana. Povestea, imaginata ca un sir de efecte ale actiunilor din societatile consumeriste asupra mediului natural, se dezvolta ca o serie de observatii critice, urmarind diverse teme, de la meditatii cu privire la stiluri de viata iresponsabile sau istorii din sublimul petro-industrial, la evocari din pleiada vinovatilor de regula mascati sub termenul mult prea larg de „activitate umana”.
Adrian Preda Arta(si Ecologie) la Mal(ul Marii)
Irina Maria Iliescu, Alina Marinescu, Adrian Preda, Andrei Turenici si Meri The Zu vorbesc in lucrarile lor despre peturile si gunoaiele care polueaza apa, despre exploatarea turistica irationala, despre practici iresponsabile de vacanta sau despre speciile pe cale de disparitie, alungate definitiv sau sufocate de vecinatatea cu oamenii. Dupa vernisajul organizat la inceputul verii la gradina de vara Cinemascop, lucrarile semnate de artistii inclusi in acest proiect au fost expuse pe pietonala str. Falezei, unde vor ramane la dispozitia publicului pana la finalul verii.
Andrei Turenci Arta(si Ecologie) la Mal(ul Marii)
Initiativa Arta(si Ecologie) la Mal(ul Marii) este inspirata din idei ale curentului New European Bauhaus, care propune o tranzitie spre ecologie, cu schimbari la toate nivelurile, in modelele de afaceri, schimbari de tehnologie, standarde mai ridicate de mediu, dar si schimbari comportamentale - atat in productie, cat si in consum. „Noul Bauhaus European este despre creativitate, sustenabilitate si comunitate. Orice demers creativ are nevoie de resurse pentru a prinde viata si de un public interesat caruia sa i se adreseze. Conceptul Bauhaus inseamna mai mult decat construirea de case – inseamna construirea unui stil de viata prin arta. De la Walter Gropius si scoala sa de arta, pana la cei care au raspandit ideile Bauhaus, vedem cum arta si educatia artistica ne imbunatatesc viata. Proiectele de la Eforie valorifica creativitatea si resursele artistilor si le pun in folosul comunitatii, promovand idei care aduc bunastare personala si sociala”.
Ioana Marinescu,
Curatoarea proiectului Arta(si Ecologie) la Mal(ul marii)
Artistul olandez Reinier Landwehr a realizat o pictura murala de mari dimensiuni la Eforie Sud (c) Ruxandra Lipan
Aventuri la o margine de Antropocen
Fugim catre mare, urmarind eliberarea din captivitatea marilor aglomerari urbane, visam calmul in era vitezei sau umanul in decada expansiunii tehnologice. ?i, totusi, chiar si la mare ne urmaresc unele realitati, desi poate ca plecam in vacanta tocmai sa uitam de ele. O lume aflata in continua si accelerata transformare ne obliga la reflectie critica, in timp ce arta isi reuneste nenumaratele tipuri de limbaje intr-o declaratie unica, vorbind despre probleme care au devenit globale. „Peste tot in lume zonele de coasta sunt poluate, peste tot in lume oamenii incearca sa se adapteze saltului tehnologic si noilor proceduri impuse de expansiunea inteligentei artificiale, peste tot in lume consortiile de cercetare incearca sa descopere tratamente unor boli care au in istoric milioane de victime. Peste tot in lume s-ar simti efectele unei deflagratii sau ale unui dezechilibru de mediu in zona Antarcticii, ca sa enumar doar cateva dintre posibilele scenarii care pot deveni idei de dialog la malul marii. Ceea ce e ceva mai nou in viziunile contemporane este o intelegere mai profunda a faptului ca suntem interconectati si ca arta a devenit un participant direct in proces, parasind un rol mai vechi de oglinda a realitatii. Ne-am dorit sa spunem o poveste despre locuri uitate sau iresponsabil exploatate, care ar putea deveni spatii frumoase si primitoare, incurajand dialogul intre culturi, discipline, genuri si varste”, spun Alexandra Dumitrescu si Emil Cristian Ghita, fondatorii hub-ului cultural Eforie Colorat, initiatori ai proiectului Arta(si Ecologie) la Mal(ul Marii).
Cinemascopul de la Eforie Sud (c) Ruxandra Lipan
Arta care a invadat faleza de la Eforie Sud poarta toate aceste povesti. Puternice si surprinzatoare, lucrarile expuse de Adrian Preda la Gradina de Vara si pe pietonala sustin o retorica alternativa in procesul globalizarii corporative, evocand istoricul actelor „slow violence” care au perturbat sistemele naturale ale pamantului. Marsuinul lui Adrian Preda - un fost erou legendar, devenit acum veteran, isi inghesuie uraganele intr-un pahar cu apa, pastrandu-si cumpatul si aerul jovial, de vacanta. Traversand un infinit de scenarii posibile, poate esua intr-un container, la fel de bine pe cum se poate pierde si intr-un autobuz, lasa in urma vagoane de tramvai sau recifuri generoase de deseuri, se zbate intr-o panza spatiu-timp, ne saluta dintr-un fast food oceanic, pentru a ne spune, in cele din urma, adio, scufundandu-se in adancul unei pungi de chips-uri.
„Acest tip de proiecte este intotdeauna benefic. Cat de productive vor fi ele, nu putem masura exact, nici imediat. Dar probabil ca pot avea efecte, macar in mintea unui copil care se loveste pentru prima oara cu astfel de imagini, cu mesaje care au potentialul de a aduce o influenta benefica. Eforie Sud are nevoie de asemenea evenimente, ca orice alt loc din Romania, care nu straluceste nici la ocrotirea mediului, nici la atentia acordata artei contemporane”.
Adrian Preda, artist
„De ce am transformat parcul in parcare si marea intr-un cos de gunoi”
Lucrare Alina Marinescu expusa la Eforie Sud (c) Ruxandra Lipan
Privita de departe, lucrarea Irinei Maria Iliescu arata ca un cadru perfect instagramabil, de pus in feed dupa o vacanta reusita la un hotel cu piscina. La o privire mai atenta, realizam ca peturile care plutesc in apa au acaparat intregul spatiu, dar, nu-i asa, o sa ne obisnuim si cu asta, cata vreme suntem relaxati si problema nu ne priveste. Prietenii nostri virtuali oricum ne vor da inimioare si se vor balaci alaturi de noi, in valuri croite din tone de plastic.
„Eforie Colorat acopera fix ce lipseste in Eforie Sud - incearca sa reinvie viata culturala din zona. Merita vazute in primul rand expozitia Arta (si ecologie) la malul marii (din care fac si eu parte), ilustratiile lui Adrian Preda, lucrarea imersiva si foarte colorata a lui Mimi Plesoianu, instalatiile lui Emil Cristian Ghita. O initiativa excelenta este si festivalul de film Cinemascop”.
Irina Maria Iliescu, artista
Lucrare Meri The Zu expusa la Eforie Sud (c) Ruxandra Lipan
„Mi-a placut foarte mult sa ma plimb pe strazile din Eforie Sud, m-a teleportat un pic in timp si mi-a amintit de verile petrecute la bunici. Mi-au placut casutele mici si ingrijite, gradinile umbrite si intime. Pare cadrul perfect care te indeamna la visare si solitudine, un loc in care te poti retrage sa scrii un scenariu de film, o carte sau sa desenezi in voie”, spune Alina Marinescu, ilustratoare si artist vizual. Lucrarea ei, intitulata „Mostenire”, este o oglinda care arata o realitate trista. Daca ne bucuram ca ne ramane noua casa bunicilor, e clar ca nu ne place sa mostenim si datoriile la intretinere. „Din pacate, adunam o nota de plata din ce in ce mai mare, pe care copiii si nepotii nostri se vor chinui din greu sa o achite. Fiecare copac taiat si fiecare munte de gunoi vine la pachet cu o lipsa si un dezechilibru. Daca nu ne oprim si nu ne reconsideram strategia, vom avea de explicat de ce am transformat parcul in parcare si marea intr-un cos de gunoi”, spun curatoarea Ioana Marinescu.
Murala realizata de Reinier Landwehr si Meri The Zu
„Arta stradala este accesibila tuturor si tocmai de aceea importanta pentru comunitati. Oamenilor le place cand vii in cartierul lor si creezi o pictura murala pentru a inveseli locul”, spune artistul olandez Reinier Landwehr, aflat in rezidenta la Eforie Sud. „Chiar si cei care nu-si permit un bilet la muzeu sau la teatru se pot bucura in felul acesta de arta. Oamenilor le place sa se intrebe, sa se gandeasca la lucrarea pe care o vad pe strada. Personal, consider ca este esential sa existe arta si spatiul public. Vezi toate reclamele alea pe strazi, de care oamenilor nu le mai pasa deloc. Arta stradala este ceva diferit in spatiul public, se desprinde din monotonia acelor reclame pentru a aduce o poveste vie sau un mesaj cu adevarat interesant pentru trecatori”.
Zidul din Eforie Sud, pictat de Reinier Landwehr, in colaborare cu artista Meri The Zu - din Romania, este menit sa creeze punti intre cultura olandeza si cultura romana. Personajele imaginate de cei doi artisti s-au imprietenit si se imbratiseaza. „Daca suntem capabili sa ne deschidem mintile si inimile, vom descoperi atat de multe suflete frumoase. Avem medii diferite. Insa cu totii suntem, pana la urma, oameni”, spune Reinier Landwehr.
Reinier Landwehr (NL) la Eforie Sud (c) Ruxandra Lipan
„Arta (si ecologie) la Mal(ul Marii)”. Eforie Colorat este un hub cultural lansat in anul 2021 la Eforie Sud, in beneficiul turistilor si membrilor comunitatii locale, pentru comunitatile artistice si grupurile de dialog civic la nivel national - care au la dispozitie, anual, o serie de rezidente creative la Marea Neagra. Initiat de Forumul Artelor Vizuale, in parteneriat cu Centrul Ceh si primaria Orasului Eforie, programul Eforie Colorat isi propune promovarea unui set de bune practici pentru dezvoltarea zonelor cu acces limitat la cultura, ridicarea nivelului de educare si constientizare in probleme de mediu si revitalizarea spatiilor de intalnire comunitara de la malul Marii Negre. Anual, Eforie Colorat doreste sa fie un spatiu alternativ de inspiratie pentru comunitatea artistica, pentru decidentii din administratiile locale si centrale, si punct de intalnire pentru specialisti si grupuri civice, intr-un efort comun de a identifica solutii actuale de regenerare urbana, ecologie creativa, exploatarea etica si coerenta a potentialului turistic, economie circulara, spirit civic, dezvoltare sustenabila si oportunitati de crestere prin cultura in zone marginalizate. Proiectul Arta la Mal sustine cercetarea si productia artistica interesata de tematici legate de mediu si comunitate, stimuland interventiile culturale semnificative, care contribuie la intelegerea profunda a legaturilor dintre cultura, arta si mediu.
Credit fotografii: Ruxandra Lipan
Echipa:
Fondatori: Alexandra Dumitrescu si Emil Cristian Ghita | Curator: Ioana Marinescu | Grafica: Andrei Turenici | Fotografie: Ruxandra Lipan si Alexandra Dumitrescu | Comunicare: Evantia Barca | Social Media: Alexandra Ghita | Financiar: Alina Chiciudean | Logistica: Ionut Cosmin Idu | Responsabil voluntari: Andreea Solba
Informatii despre programul Arta (si ecologie) la Mal(ul Marii) sunt disponibile online,
pe site, Facebook, Instagram, YouTube.
Participarea la toate evenimentele programate anul acesta la Eforie Sud este gratuita.
Arta (si ecologie) la Mal(ul Marii)
Organizat de Asociatia Forumul Artelor Vizuale
FINANTATOR: Administratia Fondului Cultural National
Sustinut de: Azuga, Primaria Orasului Eforie, Centrul Ceh Bucuresti, RADEF Romania Film, ARCHÉ, Etaj on Wheels
*„Proiectul nu reprezinta in mod necesar pozitia Administratiei Fondului Cultural National. AFCN nu este responsabila de continutul proiectului sau de modul in care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt in intregime responsabilitatea beneficiarului finantarii.” . | |
|
|