Atingerea ca terapie și formă de artă, explorată în cadrul proiectului „Valențe curativ-performative ale atingerii - Rezidență artistică”, la Centrul Național al Dansului București | |
(Arte vizuale) |
Importanta covarsitoare a partii non-verbale din comunicare este binecunoscuta. Dar dincolo de manifestarile vizuale - gesturi, expresii faciale etc, exista un intreg plan, mai putin explorat in mod cotidian, in care se poate desfasura cunoasterea reciproca si interactiunea: atingerea. |
Proiectul interdisciplinar Valente curativ-performative ale atingerii a fost conceput de un grup de treisprezece specialisti reuniti de Asociatia Entuziart tocmai pentru a evidentia si sublinia potentialul urias de comunicare si de exprimare emotionala pe care il are atingerea, in special in cazul unor persoane care au dificultati in a comunica in moduri mai conventionale. Folosind tehnici diverse precum dans-terapia, art-terapia, dansul contemporan, somatica si alte tehnici creative cu rol terapeutic, grupul s-a reunit in spatiile a cinci institutii partenere - scoli speciale, spitale de psihiatrie si centre de asistenta sociala, conducand un numar de treizeci de interventii creativ-expresive adresate publicului vulnerabil de orice varsta, cu abilitati diverse psihice si motorii.
La finalul lunii august, la Centrul National al Dansului Bucuresti, echipa a deschis usile publicului larg, oferind o prezentare interactiva si multistratificata a conceptelor terapeutice si expresive impletite in cadrul rezidentei artistice, sub titlul Polifonia gesturilor, curatoriata de Dr. Valentina de Piante, teoretician si practician al dansului contemporan si al metodei somatice Feldenkrais si de coregrafa Alexandra Balasoiu.
Punctul de pornire in jurul caruia s-a configurat intreg proiectul si care a fost subliniat pe parcursul acestui eveniment este ca procesul de cunoastere nu doar ca se poate realiza prin atingere, dar si ca persoanele cu nevoi speciale pot sa fie cele care isi ghideaza tutorii si ingrijitorii prin intermediul limbajului complex si reactiv pe care il pune la dispozitie simtul tactil. Participantii au fost invitati sa observe in prima instanta interactiunea dintre dansatorii/terapeuti, un copil cu nevoi speciale si ingrijitorii sai, ca apoi sa fie ghidati catre o redescoperire a propriilor experiente tactile, cuprinzand rand pe rand simtul haptic, functia tonica, privirea, cat si creativitatea vizuala si kinetica spontane.
Participantii au fost incurajati sa interactioneze cu propriile limitari, adeseori auto-impuse, referitoare la comunicarea prin atingere, intr-un proces etapizat de integrare a acestui simt in atentie, constiinta si intentie. De la desene cu creioane de ceara si pana la interactiuni spontane pe scena CNDB, impulsionate si ghidate de membrii ai echipei de proiect, persoanele prezente au avut posibilitatea de a renunta la statutul de observator, la calitatea de public, experimentand pe propria piele un plan de comunicare subapreciat in societatea contemporana.
Polifonia gesturilor @Luciana Gingarasu
Marturiile primite de echipa internationala a proiectului in urma evenimentului vorbesc despre revelatii surprinzatoare, despre reconectari cu stari pe care unii dintre participanti nu le mai simtisera din copilarie, stari care au dus la o cunoastere mai aprofundata a potentialului expresiv si de comunicare al corpului, dincolo de orice limbaj formalizat. Au avut ocazia sa treaca de la statutul de simplu observator la cel de participant activ. „…am intrat in conexiune, in joc, ca un copil sau ca o mama, ca un corp care danseaza liber sub reflectoare. Si am oferit, atunci cand am avut o deschidere, ce am crezut eu ca e de oferit. M-a surprins propria mea libertate si spontaneitate. A fost un cadou neasteptat...,” a marturisit unul dintre participanti.
In plus, procesele dezvoltate in cadrul proiectului au fost apreciate nu doar de participanti, ci si de personalul medical si de ingrijire. Iuliana Nedelcu, psiholog clinician la Spitalul de Psihiatrie Voila, a mentionat: „In timpul atelierelor, era o atmosfera foarte placuta, linistitoare, adusa de prezenta art-terapeutului. Caracterul de nou al intalnirii a fost un plus, apoi vocea calda a facut 50% din treaba. O chestiune remarcabila a fost succesul obtinut, tinand cont de numarul mare de participanti de la fiecare atelier (vreo 30, parca). Chiar daca nu s-a putut respecta intotdeauna structura sedintei, efectul terapeutic s-a produs prin faptul ca toata lumea a lucrat si s-a simtit bine, cu un sentiment de participare la ceva important, interesant... chiar daca nu au avut timp sa vorbeasca fiecare despre lucrarea lui, cu siguranta s-au identificat in exprimarea celor care au avut timp si, in felul asta, s-a produs o descarcare”.
Polifonia gesturilor @Luciana Gingarasu
Prin miscare si interactiunea tactila cu materialele de arta, pacientii au gasit un limbaj prin care si-au putut comunica starile sufletesti, descoperind ca sentimentele lor reprimate sunt legitime. „Unul dintre cele mai emotionante momente a fost cand pacientii au impartasit ce isi doresc pentru ei in viitor, iar o pacienta a recitat o poezie minunata scrisa de ea. A fost, poate, cel mai semnificativ mod in care se putea incheia rotund o experienta prin care, in jur de 70 de persoane, au trait exprimarea prin creatie. Am simtit inca o data puterea exprimarii creative, care leaga oamenii prin emotie si sinceritate, dincolo de rol si statut,” a povestit Anca Ghearasamescu, art-terapeut Phronetik.
Metodologia adusa de echipa extinsa a proiectului a imbinat tehnici internationale cu inovatii locale, facilitand conexiuni intre terapie si dans contemporan, prin crearea unui punct intermediar intre somatica si art-terapie, ca de pilda in timpul interventiei de la Spitalul de Psihiatrie de la Voila, experienta tactila unu la unu (“Agency of Touch”), facilitata de Madalina Dan si imbogatita prin aportul art-terapeutei Oana Dorneanu, care a reusit sa ofere o noua conexiune intre exprimarea creativa tactila si cea vizuala. „In cadrul clinic si de ingrijire, din perspectiva de pacient, am putut observa locul secund pe care il ocupa propriul corp. E ca si cand corpul-minte-sufletisi pierde „agentia”, prim-planul fiind ocupat de diagnostic, boala, tratament. Mai degraba decat un terapeut, ma vad ca un „agent” care faciliteaza intalnirea cu universul propriului corp-minte-poveste-suflet” a explicat Madalina Dan.
Polifonia gesturilor @Luciana Gingarasu
Prin forta si profunzimea experientei tactile, acest proiect ne reaminteste ca atingerea este un canal universal de comunicare care poate aduce o noua dimensiune in viata noastra de zi cu zi, oferind atat vindecare emotionala, cat si un mijloc de exprimare creativa autentica.
„Atelierele de dans-terapie pe care le-am tinut cu beneficiarele din DGASPC Milcov le-au ajutat pe acestea sa se deschida catre modalitati simple de a-si arata grija prin atingere - atat in mod individual, prin auto-atingere blanda, cat si fata de ceilalti.Treptat, in exercitiile cu partener beneficiarele au inceput sa fie mai atente la cealalta persoana, sa aiba mai multa rabdare pentru a dezvolta propunerea in mod creativ. Marea dorinta a lor, cat si a mea, este ca acest proiect sa poata continua intr-un fel sau altul. La incheierea atelierelor am simtit ca abia atunci cu adevarat incepeau sa se stabilizeze niste efecte pozitive ale lucrului impreuna cu beneficiarele.”, spune si Alexandra Cucu, psihoterapeut.
Prin propriile marturii, cat si prin testimonialele participantilor la evenimentele publice, echipa proiectului (Loredana Larionescu, Valentina de Piante, Cristina Lilienfeld, Alexandra Balasoiu, Alexandra Cucu, Loredana Patrascoiu, Octavia Roman, Anca Ghearasamescu, Oana Dorneanu, Catalin Diaconu, Crina Petrescu, Ana Dumitrascu, Cristina Julietta Mayer, Konrad Mihat, fara a omite trainerii internationali care au contribuit la supra-specializarea echipei - Carla Bottiglieri, Thomas Greil si Lorenzo Tosti) este convinsa de necesitatea unei retele extinse prin care institutiile si universitatile, impreuna cu asociatiile active in domeniu, sa impartaseasca cunoastere dand valoare experientei interioare a fiecarui individ si totodata oferind instrumente pretioase pentru a valorifica in colectivitate creativitatea fiecaruia.
Polifonia gesturilor @Luciana Gingarasu
Parteneri: Scoala Profesionala Speciala „Sf. Nicolae”, Spitalul de psihiatrie Voila - Campina, Spitalul de psihiatrie „Eftimie Diamandescu” Balaceanca, DGASPC Bucuresti, Universitatea Bucuresti, Centrul National al Dansului Bucuresti (CNDB).
Proiectul este co-finantat de AFCN. Proiectul nu reprezinta in mod necesar pozitia Administratiei Fondului Cultural National. AFCN nu este responsabila de continutul proiectului sau de modul in care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt in intregime responsabilitatea beneficiarului finantarii.
. | |
|
|