Acum niște ani |
18 decembrie 2024 |
1892 • |
Premiera baletului Spargatorul de nuci de Ceaikovski are loc la "Mariinsky Theatre" în St. Petersburg |
1923 • |
Muzeul Militar National, creat în aprilie 1914 ca sectie militara a Muzeului National al României, a fost transformat în institutie de sine statatoare |
1947 • |
Se naste Steven Spielberg, regizor american ("Jurasic Park", "Lista lui Schindler") |
1970 • |
Premiera, la Bucuresti, a spectacolului cu piesa Acesti nebuni fatarnici, de Teodor Mazilu |
1990 • |
Se semneaza, la Strasbourg, actul prin care România adera la Conventia Culturala Europeana |
|
|
|
|
Două spectacole celebre ale Teatro Real din Madrid, video-proiecții la București | | (Arte vizuale) | Numitorul comun al celor doua spectacole: Federico García Lorca, cel mai popular si mai influent scriitor spaniol din secolul XX. In luna noiembrie, doua productii celebre ale Teatro Real din Madrid vor putea fi vazute la Bucuresti, in cadrul Festivalului International MERIDIAN – SONIMAGICON, cu sprijinul Institutului Cervantes din Bucuresti. | Ambele video-proiectii vor avea loc la Universitatea Nationala de Muzica Bucuresti – Studioul de Opera si Multimedia, iar accesul publicului este gratuit.
Prima seara de video-opera va avea loc pe data de 4 noiembrie, de la ora 20.00, cand va fi proiectat spectacolul „El público” /„Publicul” – Opera in 5 scene si un prolog, o productie a Teatro Real din Madrid, in regia lui Mauricio Sotelo (2015), dupa un libret scris de Andrés Ibáñez. Bazat pe piesa omonima scrisa de Federico García Lorca (1928), considerata una dintre cele mai importante lucrari ale teatrului spaniol al secolului XX, „El público” /„Publicul” vorbeste despre teatru si despre dorinta, printr-un joc al mastilor in care fictiunea si realitatea se suprapun.
„«El Público» este cea mai dificila si misterioasa opera a lui Lorca si unul dintre marile mituri ale teatrului spaniol modern. Piesa este conceputa ca un strigat de sfidare impotriva ipocriziei burgheze si este o pledoarie pentru libertatea iubirii si libertatea artistica. In piesa se confrunta doua moduri de a intelege arta: teatrul in aer liber, care este comercial si dornic sa multumeasca publicul, si teatrul sub arena, care isi propune sa dezvaluie ceea ce este ascuns si sa puna la indoiala valorile stabilite. Piesa abordeaza, de asemenea, tema mastii in teatru, care conduce la inima piesei si care defineste o realitate aflata intr-o stare de perpetua schimbare, un fel de vis in care personajele si identitatile isi schimba rolurile la nesfarsit.” (teatroreal.es)
Cea de-a doua proiectie va avea loc pe data de 8 noiembrie, de la ora 20.00. Este vorba despre „El abrecartas”, in regia lui Luis de Pablo (2022), Opera intr-un prolog si sase scene, de asemenea, o productie a Teatro Real din Madrid.
Libretul este semnat de Vicente Molina Foix, bazat pe romanul sau omonim, din 2006. Romanul, distins cu Premiul National de Literatura in 2007, incepe cu scrisorile pe care un prieten din copilarie le scrie in al doilea deceniu al secolului XX lui García Lorca, inspiratia indepartata a dorintelor si viselor sale.
„«El abrecartas» s-a nascut la initiativa lui Luis de Pablo, care, la sfarsitul anului 2010, i-a comunicat scriitorului Vicente Molina Foix dorinta de a-si transforma romanul omonim intr-o noua – „ultima” sa – opera. Sarcina de a comprima intr-un libret – «cea mai dificila sarcina din viata mea», in cuvintele lui Molina Foix – acest dens roman coral in care aproape un secol de istorie spaniola se impleteste cu povestile private ale unui grup de ratati, escroci si supravietuitori, a luat o turnura definitiva atunci cand Luis de Pablo a propus sa isi limiteze opera la prima jumatate a romanului. Astfel, „El abrecartas”se deschide la inceputul secolului XX cu un cor de copii dintr-un mic sat din Granada si se incheie, dupa 200 de pagini din carte si cincizeci de ani mai tarziu, cu duetul final a cappella cantat de coprotagonistii inventati ai acestei povesti despre pierdere, exil si pasiuni foarte vii, dupa cum spunea o figura foarte importanta a literaturii noastre.” (teatroreal.es)
Cele doua spectacole prezentate pe 4 si 8 noiembrie prin video-proiectii la Bucuresti in cadrul Festivalului International MERIDIAN – SONIMAGICON sunt productii create sub umbrela programului Creadores teatrales españoles, program derulat de Instituto Cervantes, in parteneriat cu Teatro Real.
In decembrie, alte doua video-proiectii din programul Creadores teatrales españoles vor avea loc la Bucuresti: Tosca de, Giacomo Puccini si Ingerul de foc, de Serghei Prokofiev – pe 5, respectiv 12 decembrie, de la ora 19.00, la Universitatea Nationala de Muzica Bucuresti – Studioul de Opera si Multimedia, publicul avand, de asemenea, acces gratuit.
----
Festivalul International de muzica contemporana MERIDIAN are loc la Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara si Iasi. Organizatorul evenimentului este Uniunea Compozitorilor si Muzicologilor din Romania, prin SNR-SIMC, Sectiunea Nationala Romana a Societatii Internationale de Muzica Contemporana, cea mai mare retea culturala din domeniul muzicii noi, avand peste un centenar de existenta si reprezentante in peste 50 de tari.
Institutul Cervantes din Bucuresti, deschis in 1995, este unul dintre cele peste 90 de centre de pe cinci continente ale Institutului Cervantes din Spania, fiind principalul loc de popularizare a culturii spaniole in capitala tarii noastre. Infiintat la Madrid in 1991, Institutul Cervantes, ce poarta numele legendarului scriitor iberic, are ca scop declarat promovarea si predarea limbii spaniole si a face cunoscuta cultura Spaniei si a tarilor de limba spaniola.
Este situat pe Bulevardul Regina Elisabeta nr. 38, in cladirea Hotelului Cismigiu, si dispune de sali de curs, biblioteca, un auditorium si sala de expozitii.
Institutul Cervantes din capitala tarii noastre organizeaza, in colaborare cu diferite institutii locale si straine, activitati culturale diverse, atat literare, cat si muzicale sau de arta plastica, tocmai pentru a prezenta o panorama variata a culturii spaniole. De asemenea, Institutul dispune de o biblioteca cu aproximativ 30.000 de volume, care constituie punctul de referinta pentru cei ce folosesc limba spaniola ca instrument de lucru.
. | |
|
|
|
|