Opțiuni
•   Topuri
•   Blog
•   Interviul aromat
•   Ceaiul englezesc
•   Locale
•   Mass media
•   Autori
•   Promovează
•   Colaboratori
•   Parteneri
•   Contact
Newsletter
personalizat
Înscrie-te pentru ceașca săptămânală de cultură:
Socializare
Abonare RSS Bookmark Recomandați portalul
Twitter Facebook Youtube
Acum niște ani
18 decembrie 2024
1892 • Premiera baletului Spargatorul de nuci de Ceaikovski are loc la "Mariinsky Theatre" în St. Petersburg
1923 • Muzeul Militar National, creat în aprilie 1914 ca sectie militara a Muzeului National al României, a fost transformat în institutie de sine statatoare
1947 • Se naste Steven Spielberg, regizor american ("Jurasic Park", "Lista lui Schindler")
1970 • Premiera, la Bucuresti, a spectacolului cu piesa Acesti nebuni fatarnici, de Teodor Mazilu
1990 • Se semneaza, la Strasbourg, actul prin care România adera la Conventia Culturala Europeana
Recomandări
André Cadere, documente conceptuale 1972-1978
(Arte vizuale)
Expozitia Andrei Cadere. Documente conceptuale 1972-1978 este un proiect monografic de recuperare a unui artist roman important, recunoscut in strainatate drept un exponent original al artei conceptuale (1967-1978), dar foarte putin stiut sau inteles in Romania.
 
Expozitia este rodul legaturii pe care curatoarea Lynda Morris a avut-o cu artistul incepand inca din anul 1972, dezvoltata pe diferite planuri in timp.

Expozitia prezenta are ca punct de pornire Documenting André Cadere 1972-1978, expozitie pe care Lynda Morris a curatoriat-o la Galeria Modern Art Oxford si pe care a itinerat-o ulterior la Muzeul Mu.ZEE din Oostende si la Galeria Artist Space din New York, in perioada 2012-2013. O parte mult mai mica din aceste documente a fost expusa in expozitia Genuine Conceptualism, conceputa de curatoare la Herbert Foundation din Ghent in 2014.    

Expozitia Andrei Cadere. Documente conceptuale 1972-1978 ofera o cronologie a expozitiilor si plimbarilor-performative, a insertiillor barelor de lemn in expozitiile altor artisti si a prelegerilor pe care artistul le-a sustinut in ultimii sase ani ai vietii sale. Aceasta expozitie-arhiva muta accentul de pe barele sale de lemn ca obiecte, si se focalizeaza pe semnificatiile generate de documentele tiparite (invitatii trimise de galeriile care l-au expus, anunturi ale prelegerilor pe care acesta le-a sustinut in diverse universitati, corespondenta dintre Cadere si diferiti alti artisti sau curatori din acea perioada - printre care Harald Szeemann, Gilbert and George, Daniel Buren), materialele audio si filmarile rare, toate acestea inregistrand actiunile-performative ale artistului, viziunea sa asupra lumii politice si relatiile sociale ale acestuia in Europa si America. 
Aceste aparitii ale artistului la cele mai importante vernisaje din institutiile de arta europene sunt legendare si constituie o parte la fel de semnificativa din mostenirea sa ca si barele pentru care este cunoscut. in toate se regaseste interesul lui Cadere pentru politica spatiului, atat sociala, cat si institutionala, manifestata pe fondul crizei economice din anii '70.

unnamed


André Cadere (in Romania fiind cunoscut sub numele Andrei Cadere) s-a nascut in 1934 in Polonia, in timpul mandatului diplomatic al tatalui sau in Varsovia, dar a crescut in Bucuresti. In 1968 a reusit sa plece in Paris, iar de atunci pana la moartea sa timpurie din 1978, Cadere a fost o prezenta nomada pe scena artei europene si o figura cheie a unei generatii de avangarda care a contestat natura obiectului de arta si cadrul institutional. Cadere este cunoscut pentru barele sale rotunde din lemn, Barres de Bois Rond, asamblate din unitati cilindrice viu colorate, pe care a inceput sa le realizeze la inceputul anului 1970. Cilindrii colorati ce compun barele au fost aranjati in functie de cativa algoritmi conceputi de Cadere, dar fiecare bara de lemn contine o anomalie, dupa cum a declarat succinct artistul: “Arta mea este reprezentativa pentru conditia mea in lumea artei”. Cadere a deranjat in mod frecvent status quo-ul artistic deoarece purta pe umar cate o bara rotunda de lemn pe oriunde mergea, in special la expozitiile altor artisti, in muzee sau bienale, indiferent daca era invitat sau nu. 

cadere-twin-towers-poster


Lynda Morris este profesor de curatoriat la Norwich University of Arts, unde a infiintat si curatoriat intre 1991-2009 programul de proiecte artistice EASTinternational. A studiat la Canterbury College of Art intre 1964-1969 si la Royal College of Art intre 1971-1973. A lucrat pentru Institute for Contemporary Arts in London la expozitiile “When Attitudes Become Form” (1969) si Edward Kienholz: 11 Tableaux” (1971), iar in 1973 a lucrat cu Nigel Greenwood la prima expozitie dedicata cartii de artist “Book as Artwork 1960/1972”. A curatoriat primele expozitii britanice ale unor artisti de talie mondiala precum Agnes Martin, Bernd & Hilla Becher, Gerhard Richter, iar la EASTinternational expozitiile debut ale artistilor britanici Martin Creed, Jeremy Deller si Phillida Barlow. In 2010, a curatoriat la Tate Liverpool expozitia  “Picasso: Peace and Freedom”, ce a fost itinerata ulterior la Muzeul Albertina din Viena si Muzeul Louisiana Humlebaek, Danemarca in 2011. 

Roxana Gibescu este doctoranda la Centrul de Excelenta in Studiul Imaginii (Universitatea Bucuresti), iar de curand a primit o bursa de un semestru la Scoala Doctorala a Universitatii Sorbonne 1 din Paris, unde a facut cercetare pe cativa artisti romani stabiliti in Paris, in special André Cadere. Intre 2010-2012 a fost coordinator de proiecte artistice la Institutul Cultural Roman din Londra, iar din 2013 curatoriaza expozitii la galeria Galateca din Bucuresti.

Pe data de 6 octombrie, in cadrul sesiunilor de evenimente organizate de Timisoara Art Encounters, Lynda Morris va sustine o conferinta despre arta conceptuala la Galeria Mansarda cu tema Space and Politics, titlu ce porneste de la un seminar pe care l-a sustinut André Cadere in mai multe universitati si galerii in perioada 1974-1975.

Expozitia este prezentata cu sprijinul André Cadere Estate, galeria Hervé Bize din Nancy si Herbert Foundation din Ghent.

Drawing for Lynda Morris


Credite foto afis:
André Cadere, New York, 1976
Photo: Gianfranco Gorgoni
Courtesy Galleria Minini

Credite foto 2: André Cadere on day of his lecture ‘Espace et Politique,’ Gallery Elsa von Honolulu Loringhoven, Ghent, December 17, 1975. Courtesy of Herbert Collection, Ghent)

Credite foto 3 : System of permutation of the Round Bars of Wood. André Cadere drawing made for Lynda Morris, 1975. Lynda Morris Archive.

.



Nume:

E-mail:


Mesaj:

(Comentariile trebuie sa fie de maximum 250 de caractere.)
Validare: 
(Introduceti codul pentru validare.) Reseteaza cod!
 
Autentificare
Am uitat parola / Cont nou!
Căutare
Prea multe rezultate?
Folosește căutarea avansată.
Publicitate