Din dorinta de a-si completa informatiile despre curatoriat, management si marketing artistic, s-a inscris si a absolvit cursuri de formare culturala si management artistic, a participat la diverse simpozioane despre fonduri culturale in sectorul industriilor creative, despre politicile publice in sectorul artistic (fondurile norvegiene).
In acceptia artistului vizual Iulian Virtopeanu: "In Romania nu exista o piata de arta reglementata, nu este foarte clar statutul artistului vizual, nu exista mecanismele pentru valorificarea operei de arta, pentru cotatia unui artist. Au inceput sa apara, prin initiativa privata, cateva galerii si case de licitatii care au o activitate de marketing si promovare a artei contemporane, dar la un nivel de inceput. E un prim pas. "
Care sunt proiectele sale de viitor?
In acest sens, marturiseste: "As dori sa stau in atelier sa lucrez, sa-mi pregatesc proiectele si sa am un impresar (un galerist) care sa-mi valorifice lucrarile, sa faca partea de management artistic, promovare prin diverse evenimente, cota valorica, vanzare lucrari."
De asemenea, isi doreste sa se implice in "evenimente, proiecte care pot cuprinde obiecte, pictura si alte mijloace de expresie care pot reda stari, sentimente, energii..."
La Ceasca de Cultura de astazi, Iulian Virtopeanu ne impartaseste hrana pentru minte si suflet, stari de spirit tainice, explorari continue ale imaginatiei si inventivitatii, mecanisme prin care arta revolutioneaza capacitatea de autocunoastere a universului uman.
Iulian Virtopeanu
Infobiografic profesional Iulian Virtopeanu
Nascut in 1966, Bucuresti.
Absolvent al Universitatii de Arta - Bucuresti 1999.
Membru al Uniunii Artistilor Plastici (membru AIAP)
Cartea sa de vizita este reprezentata de blogul personal: iulian-v-art.blogspot.com
Expozitii de grup:
1999 – Bucuresti (Centrul de Studii Avansate in Arte Vizuale)
2000 – 2001 Muzeul National Cotroceni
2000 – 2004 Salonul de Arta Bucuresti
2006 – Bucuresti “Recipiente”
2009 – Bucuresti Galeria Orizont "Ipostaze medievale"
2010 – Bucuresti Galeria Curtea veche "Ipostaze medievale"
2010 – Caminul Artei Salonul de Arta Bucuresti
2010 – Muzeul National Cotroceni
2011 – Muzeul National Cotroceni
2011 – Bucuresti Galeria Orizont ”Salonul de Iarna”
2011 – Bucuresti Galeria Romulus “Unicat”
2012 – Bucuresti Galeria Galateea “Scrisoare”
2012 – Bucuresti Galeria Galateea “Micaceramica”
2012 – Bucuresti Galeria Romulus “Expozitie de grup”
2013 – Bienala Internationala de Ceramica Cluj
2013 – Palatul Mogosoaia
Expozitii personale:
2000 – Bucuresti Galeria Caminul Artei
2002 – Bucuresti Galeria ARTei (Hanul cu Tei)
2006 – Bucuresti Galeria Caminul Artei
2006 – Bucuresti Galeria Orizont
2008 – Bucuresti Galeria Orizont
2011 – Bucuresti Galeria Romulus
2014 – Bucuresti Galeria Orizont
Simpozioane: Captalani (Alba Iulia 1996), Ivancea (Moldova), Constanta (Sincronic), Balcic 2016.
Stefania Argeanu: Care sunt sensurile urmatoarelor definitii ale artei, in viziunea dvs. Ma refer la: "Arta este o manifestare a adoratiei pentru miracolul realitatii. " - Sabin Balasa " Arta este expresia bucuriei omului in munca." - Henry Kissinger
Iulian Virtopeanu: Arta e atributul societatii umane, e manifestarea omului raportata la natura, actiunea creativo - umana raportata la tumultul creativ al naturii. Poate fi un mod de cunoastere si cercetare a naturii si societatii umane, din punct de vedere estetic, dar nu numai.
Care este, de fapt, menirea artei contemporane?
Arta contemporana este ancorata la realitate, atenta la tic tac-ul prezentului, incearca sa surprinda emotia clipei, poezia unui obiect, miscari sau imagini, magia unui sunet, a unei lumini. Ea se adreseaza prin intermediul simturilor si ratiunii, are impact la nivelul constient si inconstient, are rol educativ, formator de etica, initiator de concepte.
Va mai aduceti aminte care este factorul decisiv (fie ca vorbim de: cursuri de formare, expozitie, carte, intalnire, fiinta, etc) - care a deschis si, ulterior, influentat gustul dvs. pentru arta?
M-am nascut in Bucuresti. Copilaria si tineretea am petrecut-o intr-o societate inchisa, cenusie. Am cautat dintotdeauna libertatea, am gasit-o in cartile citite, in piesele de teatru vazute la Bulandra, Notara, National, in filmele romanesti si straine de la Scala, Patria, Cinemateca, Muzeul Colectiilor de Arta, in concertele de muzica clasica, jazz, rock, in expozitiile de arta de la Simeza, Caminul Artei, Orizont, Dalles. Toate acestea m-au format si m-au facut sa imi doresc un statut de artist, greu de obtinut, dar cu un grad ridicat de exprimare al libertatii personale.
Ce descoperiti, ce invatati de la imagini? Dar de la creatiile artistice vizuale?
Descopar sentimente, simboluri, stari de spirit, emotie, poezie, acel moment de catharsis, care ramane si se acumuleaza tainic, hrana pentru minte si spirit.
Iulian Virtopeanu ceramica CUTIA VISELOR I ateliere.net zilele artelor focului 2016
In spirit imaginar si inventiv, ce credeti ca este/ ar fi dispusa sa ofere arta, universului uman, avand, la baza, intentia de a privilegia intuitia transformarii prin stimuli, reactii, perceptii?
Arta e o explorare continua a imaginatiei si inventivitatii, ea poate revolutiona capacitatea de autocunoastere a universului uman si cunoastere in raport cu natura.
Care sunt avantajele, respectiv dezavantajele, spatiului de cercetare artistica (si/sau sociala) pe care le-ati identificat (uneori in propriile dvs. proiecte)?
Spatiul de cercetare artistica ofera acel exercitiu liber al imaginatiei, acea bucurie a cautarii si experimentului, prin care se descopera armonia si frumusetea compozitiei vizuale. Sunt si dezavantaje care tin de modul de sustinere financiara si promovare, la nivelul societatii.
Care este sentimentul predominant in timpul pregatirii unei expozitii multimediale, dar dupa finalizarea acesteia?
Exista ingrijorare si o tensiune a dorintei de organizare perfecta, de eliminare a lipsurilor, a riscurilor, de rezolvare a problemelor tehnice de sunet, proiectie, luminatie, de organizare a compozitiei spatiale. Finalizarea expozitiei implica o analiza a impactului public, a gradului de perceptie: mesajul transmis a fost inteles?.., emotia propusa a fost receptata?...
Cum ajunge sa fie redat, in practica/ in continuturi reale, un vis (artistic) ce ia nastere, initial, in laboratorul mintii?
Odata ce este gandit, acesta creste daca are informatie si credinta. Realizarea fizica a visului artistic, la inceput anevoioasa, este usurata de bucuria muncii creative in relatie cu proiectia visului din minte.
Iulian Virtopeanu ceramica CUTIA VISELOR II ateliere.net zilele artelor focului 2016
In ce a constat demersul pregatirii SinCronic?
Din punctul meu de vedere, SinCronic a fost un exercitiu de creativitate intr-un spatiu comun a unor artisti cu conceptii diferite, provenind din medii diferite, ce au gasit puncte comune, au creat punti de legatura si dialog creativ.
Exista un model precedent care v-a inspirat in organizarea, realizarea si expunerea practicilor colaborative din arta contemporana?
Calitatea mea, in proiect, a fost de participant si creator. Dorinta mea de a experimenta practicile colaborative exista, asa ca, am primit cu drag invitatia. Colaborarea intre mediile artistice este un model care, deja, are vechime in arta contemporana.
Cum se reconfigureaza perceptia audio - vizuala asupra contextului spatio- temporal, in compania artistului - autor si a publicului – co-autor?
Perceptia audio-vizuala este in relatie directa cu contextul spatio-temporal si incita la un joc al cautarii intuitive si rationale, in raport cu publicul si artistul.
Ce semnificatii trezeste, de fapt, relatia dintre perceptia audio - vizuala si contextul spatio - temporal?
Aceasta modalitate de exprimare, pe mai multe planuri, poate trezi semnificatii multiple, imbogatind gradul de perceptie al publicului, la nivel informational si emotional.
Care este rostul, destinul sunetelor si al cuvintelor, intr-un univers incercat de voluptatea imaginilor?
Sunetele si cuvintele au rostul de a extinde zona vizuala, de a o accentua si completa, ajutand la o intelegere mai complexa a mesajului artistic.
Iulian Virtopeanu ceramica CUTIA VISELOR II ateliere.net zilele artelor focului 2016
Ce ton, ce cromatici, ce impact launtric are intalnirea artistului cu publicul?
Intalnirea cu publicul este o parte din rezultatul demersului artistic. Artistul e sensibil la public, se raporteaza la el, iar receptarea publica tine de gradul de cultura si civilizatie al societatii.
Cum ati perceput publicul prezent, in aceasta toamna, la SinCronic?
A fost un moment interesant si, anume, participarea unui numeros public, mai putin acomodat cu arta, dar atras de mirajul unei cladiri istorice, “Cazinoul din Constanta”, unde s-a desfasurat prima expunere publica a proiectului. Oamenii au fost foarte receptivi!
Cu ce este esential sa ramanem din: "instalatii multimediale", "practici colaborative", "expunere de tip instalational" (n.r. in esenta, termeni din recuzita artei contemporane, regasiti in descrierea SinCronic)?
Cred ca s-au construit niste punti prin colaborarea artistilor proveniti din medii de exprimare diferite, care au contribuit la imbogatirea si completarea mesajului artistic, oferind publicului mult mai multe posibilitati de intelegere.
Au existat bariere, dileme, puncte culminante cu care v-ati confruntat pe masura inaintarii sub semnul SinCronic?
In etapa de realizare a lucrarilor au fost riscuri la modelare, procesul de uscare si decorare, datorate fragilitatii obiectului in stare cruda. Arderea obiectelor a fost un punct culminant. Toate etapele au suportat diverse probleme care au fost rezolvate datorita unui spirit de echipa si colaborare extraordinar.
Cand auziti sunetul rasfoitor, iscoditor, ispititor al paginilor unei carti, la ce va ganditi prima data?
La faptul ca ar trebui s-o citesc, sa aflu povestea, secretul tainic pe care il poate dezvalui.
Ce carti preferate aveti, la care povesti va intoarceti in permanenta? Dintre cartile prezentului, care a(u) reusit sa va capteze atentia, emotia, curiozitatea, nerabdarea de a o citi/ de a le citi imediat?
“Jurnalul Fericirii" de Nicolae Steinhardt, "Zenobia” de Gellu Naum, sunt carti la care revin cu placere. in prezent, am preocupari de lectura in zona eseistica si a poeziei contemporane.
Iulian Virtopeanu ceramica PIGGY BANK ateliere.net zilele artelor focului 2016
Iulian Virtopeanu ceramica atelier de artist ateliere.net zilele artelor focului 2016
Interviul este realizat de Stefania Argeanu.
Sursa: Stefania Argeanu
Autor: Stefania Argeanu
.
|