Bazat pe controversata piesa de teatru Martyr, de Marius von Mayenburg, (M)ucenicul pune in discutie teme actuale fierbinti: fundamentalismul religios, identitatea sexuala, educatia si felul in care societatea poate gestiona astfel de cazuri. Fenomenul a luat amploare in ultimii ani, inclusiv in Rusia, o tara in care Biserica Ortodoxa influenteaza puternic politicile statului.
Veniamin, un adolescent cuprins de o criza mistica, isi confrunta mama, colegii si profesorii cu Biblia in mana. Au voie fetele sa ia lectii de inot la scoala in bikini? Chiar e nevoie de educatie sexuala in clasa? Ar trebui studiata teoria evolutiei la ora de stiinte? Adultii sunt coplesiti de certitudinile pe care tanarul le striga invocand Scriptura. Nimeni, in afara de Elena, profesoara lui de biologie, nu-l va provoca pe propriul teren.
„ Religia a mers mereu mana in mana cu suferinta si trauma. La origine religia insemna iubire, dar asta nu mai functioneaza in vietile noastre din contextul actual. Acum religia e doar samanta unor neintelegeri agresive intre diverse natiuni. E subiect de terorism si separare”, declara Kirill Serebrennikov intr-un interviu pentru No Film School.
Dupa debutul in competitia Un Certain Regard la Cannes, unde a obtinut Premiul François Chalais, acordat filmelor care promoveaza valorile jurnalismului, (M)ucenicul si-a continuat traseul in festivaluri, castigand premiul pentru Cel mai bun compozitor (Ilya Demutsky) la European Film Awards si intrand in competitia Chicago IFF si a Munich IFF. Criticii ii remarca pe Petr Skvortsov si Victoria Isakova in rolurile lui Veniamin si Elena, „doua interpretari impresionante care monopolizeaza pe buna dreptate atentia spectatorului”, potrivit Screen Daily. Imaginea ii apartine directorului de imagine Vladislav Opelyants, un colaborator al celebrului regizor rus Nikita Mihalkov.
„ Indiferent daca esti credincios, ateu sau undeva intre, (M)ucenicul te captiveaza cu totul si te pune pe ganduri”, scrie Filmlink. „ E ca un coming of age de Lars Von Trier”.
Regizor de teatru, film si televiziune, Kirill Serebrennikov a castigat numeroase premii in teatru, film si televiziune. (M)ucenicul este al patrulea sau lungmetraj, dupa Playing the Victim (2006, Marele Premiu la Kinotavr Russian Open Film Festival si Rome Film Festival), Yury’s Day (Competitie Locarno IFF, 2008) si Betrayal (Competitie, Festivalul de la Venetia, 2012), filmul care i-a adus notorietatea internationala.
„Sunt impotriva oricarei forme de obscurantism, impotriva celor care-ti spun cum sa gandesti. Eu imi pun mereu intrebari despre lume, despre univers, despre oamenii din jurul meu. Dar religia are doar raspunsuri. Arta inseamna sa pui intrebari”, spune Serebrennikov.
(M)ucenicul va fi distribuit in cinematografele din Romania din 31 martie, de Transilvania Film.
***
.
|