Opera compusa de Richard Strauss, pe un libret de Hugo von Hofmannstahl, a fost considerata de cei doi ca fiind ultima lor „opera romantica”, iar melomanii o asemuiesc, din perspectiva adancului simbolism, cu „Flautul fermecat” al lui Mozart. „Die Frau Ohne Schatten” a fost inceputa inaintea Primului Razboi Mondial, iar premiera a avut loc cu 100 de ani in urma.
Maratonul impus de „Die Frau Ohne Schatten” muzicienilor - solisti, dirijor, orchestra este in sine un spectacol eveniment prin amploarea lui, numarul mare de artisti implicati, complexitate. in cadrul Festivalului se vor adauga proiectiile video semnate de regizoarea si artistul vizual Lidia Carmen Vidu, care deschid noi posibilitati de receptare si raportare la partitura.
Realizarea proiectiilor a presupus o documentare minutioasa, parcurgerea lucrarilor din care a fost inspirat libretul, respectiv basmul „Inima de Piatra”, a lui Wilhelm Hauff si „Convorbirile unor emigranti germani”, a lui Goethe, studierea unor referinte din publicatii de specialitate si urmarirea unor montari internationale.
„Da, libretul e plin de simboluri, dar mi-a facut bine sa citesc schimbul de scrisori dintre libretistul Hugo von Hofmannsthal si compozitorul Richard Strauss. Am intrat parca in familia lor, in intimitatea lor si asa mi-a adus multa relaxare. Dialogul lor are farmec si de multe ori m-a ajutat sa demitizez opera. Cred ca acesta este pasul cel mai complicat pentru un regizor sau pentru un interpret: trecerea de la privirea admirativa din exterior, la cea participativa din interior. Dincolo de simboluri, in libret am regasit teme foarte actuale: feminismul, familia, protestul, sexualitatea. Am recitit „Die Frau Ohne Schatten” la modul foarte personal si cred ca acesta este exercitiul cel mai sanatos pe care l-am putut face”,
spune regizorul multimedia Lidia Carmen Vidu, despre modul in care s-a apropiat de lucrare.
Una din caracteristicile coplesitoare ale lucrarii este si dimensiunea sa: opera este scrisa pentru 164 de instrumente, include cor si 20 de personaje, solisti, cu roluri dificile si intense. Provocarea orchestrei consta si in obtinerea unor sonoritati inchegate, in pofida dificultatii de a acomoda instrumente mai rare cum sunt armonica de sticla, orga, masina de vant si de tunete si a partiturii, conceputa astfel incat sa descrie cele doua lumi ale povestii: cea a spiritelor si cea a oamenilor.
Libretul se centreaza pe povestea unei imparatese provenite din lumea spiritelor, casatorita cu un rege uman. Imparateasa trebuie sa isi gaseasca o umbra, altfel va fi nevoita sa paraseasca taramul oamenilor iar sotul ei se va transforma in stana de piatra. Desi gaseste o femeie sarmana gata de acest sacrificiu, imparateasa decide in ultima clipa sa nu mai apeleze la aceasta solutie, acceptand consecintele ce decurg din aceasta hotarare. Finalul povestii este unul plin de semnificatii si incarcat de simboluri, ca de altfel intreaga lucrare.
„Publicul va fi incantat de evenimentul din 4 septembrie de la Sala Palatului. Cred ca va fi o experienta de neratat. Vorbim de un basm, de o explozie de vizualuri de mari dimensiuni, de voci fabuloase si de viziunea unui dirijor de prim rang. Vom incerca sa plimbam publicul prin lumi fabuloase, reale si fantastice, printre suflete si umbre. Cred ca astfel de evenimente definesc viitorul: experiente sonore si vizuale ample, intense, profunde. Vrem sa facem spectacol si speram ca publicul il va trai intens”,
afirma Lidia Carmen Vidu.
Editia 2019 a Festivalului International „George Enescu” include un total de 14 opere in concert, trei dintre acestea fiind insotite de un tratament multimedia.
Distributia spectacolului ”Die frau Ohne Schatten”, de Richard Strauss, din 4 septembrie de la Sala Palatului (de la ora 20.00):
VLADIMIR JUROWSKI - dirijor
CORUL RADIODIFUZIUNII DIN BERLIN
BENJAMIN GOODSON - dirijorul corului
CORUL DE COPII AL RADIODIFUZIUNII ROMANE
RAZVAN RaDOS - dirijorul corului
CARMEN LIDIA VIDU - regizor multimedia
TORSTEN KERL, imparatul (tenor)
ANNE SCHWANEWILMS, imparateasa (soprana)
ILDIKÓ KOMLÓSI, Doica (mezzosoprana)
NIKOLAY DIDENKO, Mesagerul din Keikobad (bariton)
ANDREY NEMZER, ATJOM VESNETSOV, CHRISTOPH OLDENBURG, NN Gardianul din Threshold
MICHAEL PFLUMM, Aparitia unui tanar (tenor)
NADEZHDA GULITSKAYA, Vocea unui soim (soprana)
KAROLINA GUMOS, O voce din cer (alto)
THOMAS MAYER Barak, Vopsitorul (bas-bariton)
RICARDA MERBETH, Sotia vopsitorului (soprana)
CHRISTOPH SPÄTH, Cocosatul, fratele lui Barak (tenor)
TOM-ERIK LIE, Omul cu un singur ochi, fratele lui Barak (bariton)
JENS LARSEN, Omul cu un singur brat, fratele lui Barak (bas)
NADEZHDA GULITSKAYA, SOPHIE KLUßMANN, VERENA USEMANN, JENNIFER GLEINIG, ALICE LACKNER, VIZMA ZVAIGZNE, Servitori, Voci de copii
Despre Festivalul International George Enescu
Ajuns la cea de-a XXIV-a editie, Festivalul International George Enescu se va desfasura in perioada 31 august-22 septembrie 2019. In salile de concerte din Bucuresti, vor urca pe scena peste 2.500 dintre cei mai valorosi muzicieni ai lumii, avand 50 de nationalitati si vor fi prezentate 84 de concerte si recitaluri. Editia din acest an a festivalului totalizeaza 34 de prezente in premiera in Romania: 25 de artisti, printre care Marion Cotillard, Kiril Petrenko, Mitsuko Uchida si noua dintre cele mai bine cotate orchestre din lume. Editia 2019 a Festivalului Enescu isi asteapta publicul la Sala Mare a Palatului, Ateneul Roman, Sala Radio si la Sala Mica a Palatului la concerte si recitaluri grupate in jurul a sase mari sectiuni: „Mari orchestre ale lumii”, „Concertele de la miezul noptii”, „Recitaluri si concerte camerale”, „Muzica secolului XXI”, „Mozart Week in Residence” si „Forumul International al Compozitorilor”. De asemenea, vor avea loc concerte si evenimente in Piata Festivalului, conferinte, lansari de discuri si de carte, spectacole extraordinare.
Pentru mai multe detalii: https://www.festivalenescu.ro/
.
|