Cei care, liceeni, studenti sau proaspat absolventi fiind, au fost adusi in lumina reflectoarelor la mijlocul anilor 80 de regizorul Nicolae Corjos – respectiv Oana Sarbu, Teodora Mares, Stefan Banica, Mihai Constantin, Tudor Petrut, Adrian Paduraru – ii transmit acestuia recunostinta si urarile lor de bine la aniversarea a 85 de ani.
Nicolae Corjos s-a nascut la Hotin, pe 22 mai 1935 si a absolvit Institutul de Arta Teatrala si Cinematografica in 1956. De-a lungul bogatei sale activitati artistice, polarizate de lumea filmului, a infiintat studioul de cinematografie al Conservatorului in anul 1966, activand ca profesor de arta cinematografica pana in 1972. Timp de peste un deceniu, incepand din 1981, a fost regizor de film documentar la Studioul „Alexandru Sahia”, perioada in care a realizat 50 de filme documentare, printre care Manastirea Vacaresti (1989), Sergiu Celibidache (1991), Concursul International „George Enescu” (1992) etc. si a fost membru al Consiliului National al Audiovizualului intre 1995 si 2001. Nicolae Corjos a devenit doctor in muzica in 2000 cu teza „Arta muzicii – componenta si aureola a audiovizualului” si a fost profesor universitar la Universitatea „Hyperion” din 1990 pana in 2009.
Nicolae Corjos
Nicolae Corjos este membru al Uniunii Cineastilor din Romania (UCIN).
Activitatea in cinematografie a inceput-o ca regizor secund al filmelor Dacii (1967), Ciprian Porumbescu (1973), Nemuritorii (1974), Toate pinzele sus (serial TV, 1977), Contele Ory (1978, in colaborare cu Jacques Trehouta).
Filmografia lui Nicolae Corjos cuprinde lung metrajele Ora zero (1979), Alo, aterizeaza strabunica!... (1981), Padurea nebuna (1982), Declaratie de dragoste (1985), Liceenii (1986), Extemporal la dirigentie (1988), Un studio in cautarea unei vedete (1988), Liceenii Rock'n'Roll (1991).
Filmele Declaratie de dragoste si Liceenii au devenit un fenomen cinematografic al anilor 80 si s-au bucurat de o popularitate extraordinara in deceniile ce au urmat. Televiziunile din Romania au difuzat aceste filme de zeci de ori, generatii de cinefili revazandu-le cu placere in perioade succesive, ca pe un document artistic al emotiilor si relatiilor sociale specifice varstei adolescentei, asa cum aratau ele in anii 80, in Romania, si asa cum au ramas si vor ramane ele in profunzime in continuare, indiferent de probele la care sunt ele supuse de istoria recenta.
fotografii de la filmari Nicolae Corjos
fotografii de la filmari Nicolae Corjos
.
|