Uimitoarea Martha Argerich | |
(Muzică) |
Este nascuta in 5 iunie 1941 – in curand va implini 79 ani; pana sa se inchida salile de concert din cauza pandemiei, desfasura o intensa si neobosita viata artistica. Martha Argerich ramane un fenomen al pianisticii contemporane, un adevar relevat si de ultimul disc pe care apare numele ei, lansat pe 8 mai 2020. |
Alaturi de ea pe acest album: Orchestra de Camera din Mito, condusa de Seiji Ozawa.
Este, de fapt, al doilea disc pe care regasim aceasta distributie artistica: primul, continand Concertul nr. 1 pentru pian si orchestra si Simfonia I de Beethoven, a fost lansat in februarie 2018. Acum, pe acest al doilea disc, avem Concertul nr. 2 pentru pian si orchestra de Beethoven, o parte dintr-un divertisment de Mozart si Suita Holberg de Edvard Grieg.
Sigur, intrebarea se pune: de ce tocmai Orchestra de Camera din Mito? Si, de fapt, de ce tocmai Mito, unul dintre orasele pe care europenii le cunosc mai putin din Japonia?
Daca este cunoscut Proiectul Martha Argerich din cadrul festivalului de la Lugano, faptul ca Martha Argerich organizeaza din 1996 un festival asemanator in Japonia este lipsit de notorietate in Europa. Insa formatul este acelasi: Martha Argerich si prietenii ei din lumea muzicii, in concerte sau recitaluri camerale. Festivalul se desfasoara in orasul Beppu, de regula, la finalului lunii mai – inceputul lunii iunie.
Unul dintre ansamblurile des invitate la festivalul Marthei Argerich de la Beppu este aceasta orchestra de camera din Mito, oras din Japonia, unul dintre primele care au imbratisat traditia occidentala in secolul al XIX-lea, recunoscut pentru viata sa universitara. In 1990, in acest oras s-a deschis Turnul artelor, un complex multi-functional cu o sala de concert, una de teatru, alta pentru expozitii; iar ansamblu in rezidenta al acestei noi sali de concert a devenit aceasta orchestra de camera din Mito, al carei director general a fost numit in 2013 Seiji Ozawa, o legenda a artei interpretative mondiale si cu siguranta, cel mai important nume de muzician japonez din contemporaneitatea noastra. Colectivul permanent al orchestrei este alcatuit din 23 muzicieni – 18 japonezi si 5 straini, multi, cu specializari la ansambluri importante din Europa si America.
Exista o legatura foarte importanta intre Martha Argerich si Seiji Ozawa, pe care o inteleg foarte bine: fac parte amandoi din aceeasi generatie (ea va implini 79 ani, el, 85, in 2020), si sunt tipuri artistice asemanatoare, muzicieni care au darul de a transforma realitatea prin arta lor. Pasiune mistuitoare, inteligenta, bun gust, carisma – acestea sunt atributele interpretarii acestor doi mari muzicieni care desi s-au intâlnit de multe ori pe scena, au inregistrat pe disc impreuna abia pentru productiile din 2018 si 2020 aparute la casa Decca.
Vedeta incontestabila a albumului lansat pe 8 mai 2020 este Martha Argerich: Concertul nr. 2 de Beethoven, probabil cel mai rar abordat concert pentru pian si orchestra din creatia lui Beethoven, are aici o interpretare senzationala pentru partitura solistica. Versiunea a fost captata dintr-un concert live sustinut in 2019 la Mito – si pastreaza tensiunea concertului live, iar Martha Argerich arde, pur si simplu, pe scena, conducand partitura catre un climax emotional construit in finalul partii a doua, cea lenta, cand, in fine, pare ca si muzicienii din orchestra inteleg sensul muzicii propuse de marea pianista argentiniana.
In mod evident, insa, orchestra nu este de calibrul Marthei Argerich – mi s-a parut mult mai buna pe primul disc, cel din 2018. Acum, lipsita de stralucire, cu atacuri imprecise si fara a avea o idee clara muzicala, ne releva un discurs corect, insa nimic mai mult. Fara Argerich, acest disc nu-si avea sensul intr-o lume in care de atatea ori s-au cantat Concertul nr. 2 pentru pian si orchestra de Beethoven si Suita Holberg de Grieg.
Albumul lansat pe 8 mai 2020 poate fi ascultat la Radio România Muzical luni, 25 mai, de la ora 19.00, oricand, apoi, pe site-ul proiectului “Discurile anului 2020”. http://www.romania-muzical.ro/info/discul-anului-2020/
.
| |
|
|