Valentina Naforniţă, Ruxandra Donose şi Ştefan Pop, alături de Orchestra Operei Naţionale Bucureşti dirijată de Daniel Jinga, pe scena Teatro La Fenice din Veneţia | |
(Muzică) |
Valentina Nafornita, Ruxandra Donose si Stefan Pop, acompaniati de Orchestra Operei Nationale Bucuresti dirijata de Daniel Jinga, prezinta joi, 28 noiembrie, ora 19:30 concertul de gala Ziua Nationala a Romaniei pe scena La Fenice. Stele ale Operei Romanesti la Venetia. |
Proiectul este finantat de Departamentul pentru Romanii de Pretutindeni, fiind organizat de Opera Nationala Bucuresti si realizat in parteneriat cu Ambasada Romaniei in Republica Italiana si cu Institutul Roman de Cultura si Cercetare Umanistica de la Venetia, in contextul manifestarilor ce marcheaza 145 de ani de relatii diplomatice intre Romania si Italia.
Concertul de gala Ziua Nationala a Romaniei pe scena La Fenice - Stele ale Operei Romanesti la Venetia este un proiect ce are in centru promovarea marilor interpreti romani de opera in fata comunitatilor de romani din afara granitelor – Valentina Nafornita, Ruxandra Donose si Stefan Pop fiind la randul lor reprezentanti marcanti ai comunitatii romanilor de pretutindeni, vedete ale artei lirice internationale.
„Suntem inca in anul 2024 si nu contenim sa il celebram pe Puccini. De data aceasta sunt fericita sa anunt ca voi canta pe scena teatrului La Fenice impreuna cu Orchestra Operei Nationale Bucuresti si maestrul Daniel Jinga si cu minunatii mei colegi tenorul Stefan Pop si mezzosoprana Ruxandra Donose. Vom canta Puccini, vom celebra de Ziua Nationala a Romaniei si vom aduce si compozitii de compozitori romani pe aceasta minunata scena.” – soprana Valentina Nafornita
„Se apropie 1 decembrie si cu nerabdare astept sa ma intorc la Venetia, pe scena teatrului La Fenice, impreuna cu Opera Nationala Bucuresti si alaturi de doi dragi colegi, soprana Valentina Nafornita si tenorul Stefan Pop. Vom sarbatori Romania, vom sarbatori si muzica si pe Puccini, opera si bucuria de a ne afla din nou in fata extraordinarului public.” – mezzosoprana Ruxandra Donose
De-a lungul timpului, pe scena prestigiosului Teatru La Fenice din Venetia au cantat artisti romani de renume precum Hariclea Darclée, Florica Cristoforeanu, Ileana Cotrubas, Virginia Zeani, Mariana Nicolesco, Leontina Vaduva, Viorica Cortez, Ruxandra Donose, Marina Krilovici, Stefan Pop, Angela Gheorghiu, Roxana Constantinescu, Elena Mosuc, Serban Vasile, Cezar Ouatu, Petre Munteanu, Maria Cebotari, Eugenia Moldoveanu si Viorica Ursuleac, care au scris pagini importante in istoria operei mondiale.
Ziua Nationala a Romaniei pe scena La Fenice - Stele ale Operei Romanesti la Venetia este un proiect cultural national de anvergura ce integreaza repertoriul romanesc – cu influente folclorice – in tezaurul muzical international, din program nelipsind lucrari de George Enescu, Iosif Ivanovici sau Tiberiu Brediceanu. Initiativa organizarii cu prilejul Zilei Nationale a Romaniei a unui concert de gala, menit a deveni memorabil prin participarea unor mari artisti romani din domeniul muzicii clasice cu o cariera internationala impresionanta, s-a nascut din dorinta de improspatare a contactului comunitatii de romani din Europa cu excelenta artei interpretative nationale si cu muzica autohtona si universala intr-un eveniment de exceptie.
Artistii romani care au plecat din tara pentru a-si impartasi talentul lumii intregi au dorinta de a reintalni publicul din randul caruia au venit, cel romanesc, fie ca el se gaseste acasa sau in strainatate. Concertul de gala aduce astfel voci care stralucesc pe cele mai mari scene (Covent Garden, Staatsoper din Viena, Opera din Paris, Metropolitan Opera), cu un repertoriu accesibil publicului larg, ce contine si creatii muzicale romanesti.
Programul cuprinde lucrari de G. Enescu, G. Puccini, F. Cilea, G. Rossini, T. Brediceanu, G. Verdi, V. Bellini, Iosif Ivanovici, alcatuirea lui marcand si faptul ca 2024 a fost cunoscut in intreaga lume ca Anul Puccini.
Valentina Nafornita
La scurt timp dupa absolvirea Universitatii Nationale de Muzica din Bucuresti, Valentina Nafornita a castigat concursul BBC Cardiff Singer of the World si si-a inceput cariera internationala de cantareata de opera.
Ca tanara membra a ansamblului Operei de Stat din Viena, Valentina Nafornita si-a dezvoltat un repertoriu vast. „Papagena” sa din Flautul fermecat de Mozart a fost urmata de mai multe debuturi remarcabile, printre care „Musetta” (La Bohème), „Susanna” (Le nozze di Figaro), „Pamina” (Die Zauberflöte), „Norina” (Don Pasquale), „Zerlina” (Don Giovanni), „Adina” (L'elisir d'amore), „Oscar” (Un ballo in maschera) si „Ilia” (Idomeneo).
Debutul sau in rolul „Zerlina” la Festivalul de la Salzburg din vara anului 2014 a fost urmat de aparitii la Opéra national de Paris in rolul titular din Iolanta, la Opéra de Lausanne in rolul „Contessa” din Le nozze di Figaro si la Operele de Stat din Hamburg, Berlin si München, Teatro alla Scala din Milano.
Alte momente importante din cariera sa includ rolurile „Helena” in Visul unei nopti de vara de Britten la Opera de Stat din Viena, “Musetta” (La Bohème) la Teatro de Liceu din Barcelona, „Fiordiligi” (Così fan tutte) la Teatro del Maggio Musicale din Florenta sub bagheta lui Zubin Mehta si o adaptare cinematografica a operei La Bohème pentru RAI Italia.
In stagiunea 2022/ 23, Valentina Nafornita revine la Teatro del Maggio Musicale din Florenta, unde apare pentru prima data pe scena in rolul „Micaëla” din Carmen de Bizet. Cu mare succes si-a facut debutul si la Teatro Carlo Felice din Genova in rolul „Rosalinde” din Die Fledermaus, in regia muzicala a lui Fabio Luisi.
In stagiunea 2023/24 debuteaza ca „Mimì” (La Bohème) la Opera de Stat din Berlin si va interpreta, din nou, rolul “Zerlina”, de data aceasta la Teatro San Carlo din Napoli.
Artista lucreaza in mod regulat cu dirijori de talie mondiala precum Bertrand de Billy, Guillermo García Calvo, Karel Mark Chichon, Gustavo Dudamel, Ádám Fischer, Louis Langrée, Cristian Mandeal, Ingo Metzmacher, Kazushi Ono, Evelino Pidò, Peter Schneider si Franz Welser-Möst, Keri-Lynn Wilson, Simone Young si Massimo Zanetti.
Primul ei album, Romance, a fost lansat de casa de discuri Alpha in 2020, fiind apreciat de critica muzicala.
Stefan Pop
Nascut in Bistrita, avand o pregatire muzicala solida dupa studiul viorii timp de doisprezece ani, Stefan Pop a absolvit Academia de Muzica „Gheorghe Dima” (catedra de canto) din Cluj Napoca. Dupa ce a castigat majoritatea concursurilor nationale de canto, in anul 2008, la varsta de 21 de ani, a debutat in rolul Nemorino din opera „L’elisir d’amore” de Gaetano Donizetti pe scena Operei Nationale Romane din Timisoara si in opera „Il Matrimonio Segretto” de Domenico Cimarosa la Opera Maghiara din Cluj- Napoca. In martie 2009 a fost invitat sa cante la premiera mondiala a lucrarii „Colinda-Balada op. 46? de György Kurtág alaturi de Orchestra Filarmonicii Transilvania din Cluj Napoca. Debutul sau international, spectaculos, a avut loc in luna decembrie a anului 2009 la varsta de doar 22 de ani, cu rolul Alfredo din opera „La Traviata” de Giuseppe Verdi la „Teatro dell’Opera” din Roma in celebra productie regizata de Franco Zeffirelli. Curand a urmat debutul la Opera Nationala Greaca, tot in opera „La Traviata”.
La 23 de ani, in 2010, a castigat doua dintre cele mai importante concursuri internationale de canto la doar sapte zile diferenta, pe doua continente diferite: Operalia, gazduita de „Teatro alla Scala” din Milano sub atenta indrumare a maestrului Placido Domingo, unde a fost printre putinii concurenti din intreaga istorie a concursului care au castigat doua premii in aceeasi seara, premiul I si premiul publicului si 6th International Music Competition din Seul, unde a castigat premiul I.
Dupa ce a castigat Operalia, Stefan Pop a debutat la „Teatro Verdi” din Trieste (2010) in rolul Nemorino din opera „L’elisir d’amore” si la Opera de Stat din Hamburg (2011) iar la Opera de Stat din Viena (2011), sub bagheta lui Evelino Pido, a debutat cu rolul Elvino din opera „La Sonnambula” de Vincenzo Bellini. Anul 2013 i-a adus debutul la Teatrul Bolsoi din Moscova in rolul lui Alfredo si, de asemenea, debutul in rolul titular din opera „Faust” de Charles Gounod la Opera Nationala din Bucuresti.
In iunie 2014 a debutat in rolul Rodolfo, in varianta de concert a operei „La bohème” de Giacomo Puccini, la „Salle Pleyel” din Paris, alaturi de Patrizia Cioffi (Mimi). Mai tarziu, in august 2014, a debutat si in rolul cantaretului italian din opera „Der Rosenkavalier” de Richard Strauss la renumitul Festival de la Salzburg, spectacol disponibil si pe DVD. Tot in 2014 a cantat in „La Traviata” la Opera Menorca alaturi de Leo Nucci si Norah Amselem. In februarie 2015, Stefan Pop a debutat in opera “Don Giovanni” de Wolfgang Amadeus Mozart la Opera „Bastille” din Paris, alaturi de o distributie de exceptie, sub bagheta lui Alain Altinoglu. A participat la doua festivaluri importante de opera, Festivalul Menuhin din Gstaad, Elvetia, in rolul Don Ottavio din opera Don Giovanni (alaturi de Tatiana Lisnic si Erwin Schrott) si la Festivalul “George Enescu” de la Bucuresti, intr-un concert in aer liber condus de David Crescenzi. In noiembrie 2015 i s-a oferit titlul de cetatean de onoare al orasului natal, Bistrita.
Ruxandra Donose
Printre cele mai cunoscute si apreciate mezzosoprane din generatia sa, Ruxandra Donose a captat atentia publicului si a criticii de specialitate in teatre de opera si sali de concerte din intreaga lume. Asociata initial mai mult cu stilul Belcanto, muzica lui Mozart sau muzica franceza, in ultimii ani s-a indreptat spre repertoriul dramatic german si italian, bucurandu-se de un enorm succes in rolul Kundry din opera „Parsifal“ de Wagner cu Filarmonica din Berlin sub bagheta lui Sir Simon Rattle, in Elektra din opera „Orest“ de Manfred Trojahn la Opera din Zu¨rich sau Sieglinde in „Walkiria“ de Wagner, la Londra, sub bagheta lui Vladimir Jurowski.
Intr-o cariera care se desfasoara de peste 30 de ani la nivel international, Ruxandra Donose a cantat pe cele mai mari scene de opera ale lumii, de la Royal Opera Covent Garden, Londra pana la Metropolitan New York, trecand prin Wiener Staatsoper, Theater an der Wien, Opera Paris Bastille, The´atre de Chatelet Paris, Ope´ra de Lyon, Teatro Real Madrid, Opernhaus Zu¨rich, Grand The´atre de Gene`ve, Deutsche Oper Berlin, Bayerischer Staatsoper Mu¨nchen, Teatro la Fenice Venezia, Grande Teatro di Torino, Opera Bolshoi din Moscova, Opera din Praga, Opera din Budapesta, Opera din Beijing, Opera din Shanghai, ca si Toronto Opera Company, San Francisco Opera, Los Angeles Opera, Chicago Opera, Philadelphia Opera, San Paolo Opera, Opera din Copenhaga, Opera din Helsinki, Glyndebourne Festival, Grange Park Opera, Sn Festival in Singapore, Festivalul de la Salzburg si multe altele.
De asemenea, a fost solista in concerte sau a sustinut recitaluri in cele mai reputate sali de concert din lume de la Wigmore Hall, Royal Festival Hall, Barbican Theatre din Londra, la Carnegie Hall din New York, trecand prin Konzerthaus Viena, Musikverein Viena, Salle Pleyel Paris, Tokyo Bunka Kaikan, Ceaikovski Hall din Moscova, Sala Gasteig din Mu¨nchen, Tonhalle Zu¨rich etc. A colaborat cu dirijori precum Sergiu Celibidache, Claudio Abbado, Mariss Jansons, Pierre Boulez, Sir Colin Davis, Zubin Mehta, Charles Dutoit si alti artisti importanti.
Ruxandra Donose a interpretat si a inregistrat si mult repertoriu baroc pentru EMI, Deusche Gramphone, Decca, Naive si alte importante case de discuri, cu orchestre ca Armonia Atenea, La Cetra, Concerto Ko¨ln, I Barrochisti etc. Repertoriul sau mai cuprinde si multe lucrari vocal simfonice sau lieduri. Inregistrarea ei cu Stabat Mater de Dvorák sub bagheta lui Giuseppe Sinopoli a fost nominalizata la cea de-a 44-a editie a premiilor Grammy.
Printre proiectele sale din viitorul apropiat se numara recitaluri de lied la Viena, opera „Tristan si Isolda” de Wagner la Tokio, sub bagheta lui Marek Janowski si premiera americana a operei "Innocence“ de Kaija Saariaho la opera din San Francisco.
Daniel Jinga a urmat cursurile Universitatii Nationale de Muzica din Bucuresti, pe care le-a absolvit in anul 2003. In anul 2004 si-a finalizat cursurile de master in Stilistica Dirijorala – Dirijat Cor Academic ale Universitatii Nationale de Muzica Bucuresti iar in anul 2012 i s-a acordat titlul de Doctor in Muzica al aceleiasi universitati. I-a avut ca profesori de dirijat sau mentori pe Marin Constantin, Petre Craciun, Stelian Olariu, Dan Mihai Goia si Valentin Gruescu.
In paralel a absolvit si alte cursuri de perfectionare: Masterclass international de dirijat opera, sustinut de Prof. Univ. Dr. Dumitru Goia, Masterclass de dirijat coral sustinut cu Corul „Arnold Schoenberg” de catre Prof. Erwin Ortner si Masterclass de dirijat coral si stilistica dirijorala, sustinut de Sharon Hansen (Profesor de Muzica si Arta la Universitatea din Wisconsin, SUA).
Marin Constantin il numeste in anul 2003, dirijor secund al Corului National de Camera „Madrigal”, legitimandu-i astfel calitatile dirijorale. Din dorinta de a se exprima artistic intr-o maniera autentica, paraseste emblematicul „Madrigal” si infiinteaza Corul de Camera „Accoustic”, impreuna cu cei mai valorosi colegi ai generatiei sale. Corul „Accoustic” isi construieste in scurt timp o identitate repertoriala noua si o sonoritate proprie, la acest lucru contribuind colaborarile cu lumea teatrului, concertele si imprimarile de muzica contemporana realizate in colaborare cu Uniunea Compozitorilor si Muzicologilor din Romania.
In anul 2009 debuteaza la pupitrul Orchestrei Simfonice Bucuresti in cadrul spectacolelor-eveniment „Asculta, Simte, DescOpera” alaturi de tenorul Vlad Mirita. Acesta este inceputul unui lung sir de spectacole-eveniment pe care le va face in sali importante sau in aer liber alaturi de vedete din toate genurile muzicale, preferand pentru o perioada proiectele pop-rock simfonic, spatiile neconventionale si zona experimentala a manifestarilor muzical-artistice.
Anul 2012 ii aduce o linistire a activitatii si o cristalizare a aspiratiilor dirijorale. Castiga concursul organizat de Opera Nationala Bucuresti pentru postul de Maestru de cor si incepe o frumoasa ucenicie si activitate dirijorala alaturi de legendarul Stelian Olariu. In egala masura cu Marin Constantin, acesta avea sa traseze o ultima tusa asupra personalitatii dirijorale in formare a inca tanarului dirijor Daniel Jinga. Va invata aici meseria de „maestru de cor”, va asista si va pregati el insusi premiere puse in scena de Opera Nationala Bucuresti.
In paralel, continua sa fie prezent ca dirijor cu o multitudine de orchestre din Bucuresti sau din tara. Se apropie de genul musical si debuteaza la pupitrul Teatrului National de Opereta „Ion Dacian”. Concerteaza la Ateneul Roman, Sala Radio, Sala Palatului, Palatul Patriarhiei, etc., spectacolele sale devenind tot mai cunoscute si apreciate.
In 2015 este numit dirijor principal al Orchestrei Simfonice „Muntenia” din Targoviste si incepe o revigorare a activitatii concertistice a acestui ansamblu, aducand alaturi de el o pleiada de instrumentisti foarte valorosi si experimentati din Capitala. Tot acum incepe colaborarile cu Gheorghe Zamfir si corul „Song”, concretizate in turnee si spectacole-eveniment ramase de referinta. In anul 2016 devine dirijor principal al Orchestrei Metropolitane Bucuresti, la pupitrul careia sustine o serie de gale, productii independente de musical, spectacole-eveniment desfasurate „open air” sau in sali de spectacole emblematice.
In 2017, alaturi de Orchestra Metropolitana Bucuresti si Orchestra Simfonica „Muntenia”, Daniel Jinga a realizat discul „Rapsodiem”, care cuprinde cele doua rapsodii enesciene si suita „Valurile Dunarii”, compusa de Iosif Ivanovici.
In ultimii ani s-a remarcat in gale si spectacole de opera precum seria galelor „Trei tenori” sustinuta cu Orchestra Metropolitana Bucuresti, pe intreg teritoriul Romaniei, concertele de gala extraordinare oferite la Tel Aviv, la Washington - Kennedy Center si Viena - Das Muth Concert hall, reprezentatiile operei „Rigoletto” la Opera Nationala Bucuresti, productii cu „Traviata”, „Tosca” si „Boema” pe diverse scene ale tarii, dar si „Romeo si Julieta” de Prokofiev in concert, precum si importantul eveniment al prezentarii in concert la pupitrul orchestrei si corului ONB, a operetei „Crai Nou” de Ciprian Porumbescu, la Musikverein Viena.
In anul 2023, Daniel Jinga a mai dirijat spectacolul „Rigoletto” la Opera din Baku, Azerbaidjan si a semnat conducerea muzicala a premierei musicalului „Fantoma de la Opera” de Andrew Lloyd Webber la Opera Nationala Bucuresti.
In perioada ianuarie 2019 – decembrie 2020 a fost Director Artistic al Operei Nationale Bucuresti. Din martie 2021 este Manager-Director general al Operei Nationale Bucuresti.
In parteneriat cu: Ambasada Romaniei in Republica Italiana, 145 de ani de diplomatie Romania-Italia, Institutul Roman de Cultura si Cercetare Umanistica de la Venetia.
.
| |
|
|