Tocmai de aceea, cand apesi pe butonul radio-ului, o faci, in primul rand, pentru a-ti acoperi o nevoie, fie ca este nevoia de relaxare, de informare, de alungare a singuratatii sau toate acestea la un loc. Liliana Staicu, manager al postului public Radio Romania Muzical, interactioneaza pe calea undelor cu ascultatorii inca din anii ’80. Pentru dansa munca in radio este asemanatoare unei “afectiuni cronice” pe care se bucura ca si-a descoperit-o la timp si de care nu isi doreste sa scape. Cum vede Liliana Staicu omul de radio, de la noi si de pretutindeni, reiese cu usurinta din orice dialog care o implica.
Liliana Staicu
Cand v-ati intalnit pentru prima data cu radioul si care a fost sentimentul?
S-a intamplat in anii ’80, cand, studenta fiind la sectia de muzicologie a Conservatorului de muzica din Bucuresti (astazi Universitatea Nationala de Muzica), am inceput sa colaborez, impreuna cu alti colegi, la emisiunea de actualitate realizata de Redactia Muzicala. Desi erau ani foarte dificili pentru cultura romaneasca, in care, in salile de concert sau de opera, se canta in frig, viata muzicala incerca sa fie pe cat se putea de bogata, iar noi, studenti care incepeam sa deprindem meseria de cronicar muzical, am avut sansa de a fi acceptati printre colaboratorii Radioului. A fost o scoala exceptionala si o sansa unica, pe care unii dintre noi am stiut sa o fructificam, chiar daca, la vremea respectiva parea o utopie, ca tanar absolvent de Conservator, sa speri ca ai putea lucra vreodata la Radio. Dar, dupa cativa ani in care am fost profesoara de muzica la o scoala din Oltenita, in februarie 1990, s-a ivit acel prilej pe care il asteptam si, mai mult chiar, il visam, si anume scoaterea la concurs a primelor posturi la Redactia Muzicala a Radioului.
Si aici vine raspunsul la cea de a doua parte a intrebarii dvs. si anume cea legata de sentimentul avut la intalnirea cu Radioul. Daca atunci am fost fascinata de aceasta lume in care ai posibilitatea sa te exprimi si sa creezi un dialog cu cei care te asculta, astazi, dupa aproape 25 de ani, sunt convinsa ca Radioul este asemeni unui microb pe care, daca il capeti, nu mai poti scapa de el.
Care a fost parcursul dumneavoastra in cariera?
De la postul de redactor la sectia de folclor, la actuala functie de manager al postului Radio Romania Muzical, fiecare treapta urcata a insemnat un concurs, fiecare etapa noi acumulari, absolut necesare in formarea ca om de radio. Dar poate cea mai importanta, dar si dificila, a fost adaptarea continua la provocarile meseriei, fie cea de realizator de emisiuni, fie cea de manager, care presupune cu totul alte abilitati, alte cunostinte.
______________________________________________________________________
“Spre deosebire de televiziune, unde imaginea capteaza toate atentia, la radio esti singur cu microfonul”
______________________________________________________________________
De ce radio si nu altceva?
Pentru ca eu cred ca este una dintre cele mai frumoase meserii, mai ales daca muzica, indiferent de gen, este materialul cu care lucrezi. Pentru ca, daca pui pasiune in ceea ce faci si esti convins de rolul pe care un post public de radio il are, mai cu seama pe palierul cultural, ai sansa de a modela caractere, de a pune o caramida la dezvoltarea spirituala a tinerei generatii, de a crea o lume mai frumoasa, o lume in care valorile sufletesti sa predomine. Pentru ca lucrezi cu emotii.
Descrieti in cateva cuvinte munca in radio.
Depinde foarte mult de ceea ce faci in aceasta institutie. Eu pot sa va spun ce presupune munca unui realizator de emisiuni la un post de muzica clasica, unicul, de altfel, in Romania. Presupune multe ore de pregatire a unui program, ore in care asculti multa muzica, in diverse variante interpretative pentru a o alege pe aceea care se potriveste cel mai bine profilului emisiunii, ore in care te documentezi, in care citesti mult, pentru ca trebuie sa iti improspatezi mereu cunostintele, sa fii la curent cu ceea ce se intampla in lumea muzicala de aici si de pretutindeni. Iar dupa aceea, vine partea cea mai grea din punctul meu de vedere – aceea in care trebuie sa sintetizezi in cateva fraze o imensa cantitate de informatie, sa alegi ceea ce este cu adevarat relevant pentru acel program, intr-un anume context.
Care sunt cele mai importante calitati ale unui om de radio?
Onestitatea fata de meserie. Capacitatea de a se adapta si de a face fata tuturor provocarilor. Dar mai presus de toate, pasiunea. Este o meserie pe care, fara pasiune, nu o poti face. Pentru ca, spre deosebire de televiziune, unde imaginea capteaza toate atentia, la radio esti singur cu microfonul. La radio trebuie sa stii sa lucrezi cu cuvintele in asa fel incat sa stimulezi imaginatia ascultatorului. Si trebuie sa ajungi la sufletul lui.
______________________________________________________________________
“Cred ca cel mai des intalnit stereotip referitor la postul public de radio este definirea acestuia ca fiind demodat”
______________________________________________________________________
Dar care sunt cele mai intalnite stereotipuri cand vine vorba de un post public de radio?
Cred ca cel mai des intalnit stereotip referitor la postul public de radio este cel legat de o eronata perceptie in randul unei anume categorii de public care determina definirea acestuia ca fiind demodat. Ceea ce, cu certitudine, nu este adevarat. Indiferent de profil, toate posturile Radio Romania sunt cat se poate de actuale din punct de vedere al exprimarii radiofonice, sunt dinamice, cu programe consistente din punct de vedere al continutului si care, mai presus de orice, raspund agendei ascultatorului, fie ca este el interesat de stiri, cultura sau muzica.
De cand sunteti in echipa Radio Romania Muzical si cum v-a schimbat implicarea in activitatile acestui post de radio?
Am facut parte din echipa Radio Romania Muzical inca de la infiintare, din 1997, si as putea spune chiar de mai inainte, din perioada in care se pregatea prima grila de program, se conturau idei, se inregistrau declaratii ale personalitatilor lumii culturale care salutau, la unison, aparitia unui astfel de post in peisajul mass-media din Romania.
A fost o perioada plina de efervescenta, de daruire, de pasiune, care, din fericire s-a mentinut. Au trecut aproape 18 ani de la acel moment si iata, Radio Romania Muzical este astazi unul dintre reperele de profesionalism, de verticalitate si valoare in audiovizualul romanesc. Nu o spun eu, ci ascultatorii nostri, carora le multumesc pentru faptul ca ne sunt prieteni, ca ne apreciaza eforturile de a fi, zi de zi, mai buni, mai competitivi. Iar pentru mine personal, fiecare zi reprezinta o noua provocare.
Ce va tine in echipa acestui post?
Dorinta de a mentine ridicata stacheta pe care singuri ne-am fixat-o. Certitudinea si mandria ca, desi suntem o echipa mica, din pacate din ce in ce mai mica, reusim sa ramanem relevanti din punct de vedere al continutului, sa cream proiecte cu profund caracter educativ care, speram noi, vor contribui intr-o oarecare masura la ridicarea nivelului de cultura al tinerei generatii, la apropierea de muzica clasica si schimbarea perceptiei ca aceasta este doar pentru cunoscatori, pentru o foarte mica categorie de ascultatori.
Pentru cei care nu stiu, faceti un scurt istoric al postului Radio Romania Muzical.
Prima zi de emisie a unicului post dedicat muzicii clasice si de jazz a fost 24 martie 1997. Au trecut asadar aproape 18 ani, timp in care echipa Radio Romania Muzical a marcat multe momente importante. Desi este greu sa fac o selectie, as aminti aici de Festivalurile Chopin (1999) sau Dinu Lipatti (2000), de Concursul national de pian Dinu Lipatti organizat in cadrul seriei de manifestari Zilele Lipatti care au marcat, in anul 2010, 60 de ani de la moartea marelui pianist roman. De Festivalul inscris in agenda Uniunii Europene de Radio “Bucuresti – capitala a muzicii” (2007), de proiectul educativ “Lectia micului meloman” si campania “Asculta 5 minute de muzica clasica”, devenit din acest an Proiect national in scoli, derulat in parteneriat cu Ministerul Educatiei Nationale.
Si nu pot uita transmisiunile directe internationale de pe marile scene de opera ale lumii – Metropolitan, Scala sau Viena sau din cele mai importante sali de concerte ale lumii, prin care ascultatorii nostri au acces direct la Marea Muzica interpretata de cei mai valorosi artisti ai momentului.
______________________________________________________________________
“Radio Romania Muzical isi indeplineste misiunea conferita prin lege, promovand, in programele sale, creatia si interpretii romani, cu precadere tanara generatie de muzicieni”
______________________________________________________________________
Cum ati descrie dumneavoastra un ascultator al postului Radio Romania Muzical?
Un om interesat de tot ceea ce este nou in zona muzicii clasice si de jazz, de evenimente sau inregistrari de ultima ora. Sau un ascultator care gaseste in programele noastre ceea ce nu ii poate oferi alt post de radio si anume evadarea din cotidianul atat de agitat, zgomotos si stresant, din lumea din ce in ce mai incarcata de trivial. Asa cum am mai spus-o, cred si sper ca Radio Romania Muzical sa reprezinte alternativa - spatiul cu muzica, liniste si implinire spirituala, o prezenta distincta si unica in peisajul sonor inconjurator.
Care este rolul si locul postului Radio Romania Muzical pe piata radiourilor din Romania?
Un loc unic, caci formatul si genurile de muzica difuzate ii confera acest statut. Mai mult decat atat, fiind un post public, isi indeplineste misiunea conferita prin lege, promovand, in programele sale, creatia si interpretii romani, cu precadere tanara generatie de muzicieni care incearca sa gaseasca drumul artistic care sa ii conduca spre consacrare.
Ce evenimente aveti pregatite pentru public in luna decembrie, o luna oricum plina de evenimente?
Bineinteles, concerte de colinde. Primul va avea loc pe 16 decembrie, la Sala Radio, un concert ce va fi sustinut de Corul de camera Preludiu si va fi inclus in proiectul coordonat de Uniunea Europeana de Radio – “Euroradio Christmas Day”- difuzat in reteaua UER pe 21 decembrie. Iar cel de-al doilea, pe 18 decembrie, il organizam in parteneriat cu Muzeul National Cotroceni, cu participarea Corului Academic Radio. Structura ambelor concerte va fi axata pe colindele traditionale romanesti, care vor reinvia spiritul Craciunurilor de altadata, fara a omite si partituri celebre din literatura universala, cantece care celebreaza aceeasi Mare Sarbatoare a Nasterii Domnului.
______________________________________________________________________
“Calitatea unui program este data deopotriva de prestatia moderatorului si de suportul muzical, de proportia dintre text si muzica”
______________________________________________________________________
Credeti ca oamenii de radio asculta pe cat ar trebui radio pentru a-si imbunatati prestatiile si a fi mereu in ton cu dinamica acestui domeniu al mass-media?
Poate ca nu asculta suficient, dar este foarte important si catre ce posturi de radio iti indrepti atentia. O faci, evident, in functie de interese si de afinitati. Poti invata din lucrurile bune facute de altii, dar si din greselile lor. Totul este sa privesti acest domeniu cu claritate si cu mult discernamant.
Cum definiti dvs un program de radio de calitate?
Calitatea unui program este data deopotriva de prestatia moderatorului si de suportul muzical, de talentul si stiinta cu care acestea sunt imbinate, de proportia dintre text si muzica, net in favoarea celei din urma, de accesibilitatea si larga adresabilitate a respectivului program. Cand te afli in fata microfonului trebuie sa iti amintesti permanent ca programul trebuie facut pentru si in beneficiul ascultatorului.
______________________________________________________________________
“Daca sunt unii care mai cred ca un post ca Radio Romania Muzical se adreseaza doar unui public restrans, un public eminamente elitist, se inseala”
______________________________________________________________________
Dumneavoastra ascultati radio? Daca da, preferati radiourile publice sau apasati butonul de on si pe cele comerciale?
Ascult radio foarte mult timp, aproape permanent. Bineinteles ca in cea mai mare parte a timpului ascult Radio Romania Muzical, dar ori de cate ori pot “explorez” si programele altor statii de radio. Nu conteaza daca sunt publice sau comerciale, conteaza ceea ce ofera si mai conteazafoarte mult si starea in care ma aflu intr-un anume moment.
Ce va dezamageste in lumea radiourilor din Romania anului 2014?
Nu pot sa spun ca ma dezamageste neaparat ceva. Poate doar faptul ca unele dintre ele cauta cu tot dinadinsul sa castige audienta, fara a mai tine seama de faptul ca anumite limite nu pot fi depasite. Limite in exprimare mai ales. Dar ma afecteaza destul de putin pentru ca stiu ce companion radiofonic imi aleg pentru a-mi crea acea stare de confort spiritual de care toti avem nevoie.
In vremurile agitate in care traim, sunt oamenii atrasi de formate muzicale ca cel al postului la care sunteti manager?
A, da, din ce in ce mai mult, din fericire. Daca sunt unii care mai cred ca un post ca Radio Romania Muzical se adreseaza doar unui public restrans, cunoscator, un public eminamente elitist, se inseala. Ecourile pe care le avem vin din zone dintre cele mai diverse, uneori din partea unui public pe care nu l-ai fi crezut vreodata a fi acela al unui post de muzica clasica. Si ceea ce este, cu adevarat, imbucurator este ca impactul unui astfel de post de nisa creste constant in randul publicului tanar. Si aceasta inseamna, in primul rand, ca ne indeplinim misiunea.
Care sunt cele mai mari satisfactii ale unui om de radio?
Cred ca atunci cand primeste ecouri din partea ascultatorilor. Aceasta inseamna ca timpul petrecut in cabina de emisie nu a fost pierdut, ca a reusit sa treaca dincolo de microfon, sa creeze o stare, sa creeze emotie, sa incite schimburi de idei, de ganduri, in cazul nostru particular, de preferinte muzicale.
La ce visati ca manager al postului Radio Romania Muzical?
Visez in primul rand ca sa existe posibilitatea extinderii ariei de acoperire in FM astfel incat toti ascultatorii, indiferent de zona in care s-ar afla, sa poata beneficia de programele noastre. Din pacate, este doar un vis pentru ca in acest moment legea permite postului public sa detina doar doua lanturi nationale in FM. Solutia va fi probabil emisia digitala, asa cum, de altfel, se intampla deja in cateva tari ale Europei.
Pentru cititorii nostri, incheiati cu una dintre formulele dvs preferate ale discursului radio.
Va multumesc pentru fidelitate si va invit sa ramaneti pe aceleasi frecvente ale muzicii de cea mai buna calitate. Aici, la Radio Romania Muzical.
Liliana Staicu
.
|