Apa si Hélène Grimaud
Numele lui Hélène Grimaud este cunoscut si romanilor care au o minima relatie cu muzica clasica, macar prin faptul ca a fost invitata deja de mai multe ori in cadrul Festivalului Enescu. Altii o cunosc drept pianista care iubeste lupii, pentru ca, este adevarat, Hélène Grimaud este una dintre cele mai cunoscute personalitati care activeaza pentru conservarea acestei specii amenintate in prezent cu disparitia. Unii poate i-au citit scrierile: in 2015, Editura Polirom a publicat doua romane semnate de Hélène Grimaud, “intoarcere la Salem” si „Lectii aparte”.
E clar, Hélène Grimaud este un artist nonconformist, care isi intelege rolul in societate destul de diferit de multi alti muzicieni, mai ales din lumea muzicii clasice. Iar ultimul ei disc, Water (Apa), aparut pe 29 ianuarie 2016 la casa Deutsche Grammophon, pune un accent suplimentar pe acest portret nonconformist. Pentru ca albumul nu este pur si simplu un disc, ci un adevarat manifest ecologist pro-apa, un prilej de reflectie fata de importanta apei in viata noastra. Asa cum puncteaza Hélène Grimaud, nu ne putem imagina viata in absenta apei; apa este de asemenea un element surprinzator de des prezent in literatura pentru pian romantica si impresionista.
Inregistrarea care poate fi ascultata pe acest disc a fost realizata in decembrie 2014, in timpul unui recital live sustinut de Hélène Grimaud in cadrul unei instalatii semnate de artistul plastic britanic Douglas Gordon la una dintre cele mai importante galerii de arta contemporana din New York. De aceea, pe inregistrare se aude uneori sunetul apei care susura...
Dar ce putem auzi efectiv pe acest disc? Piese pentru pian solo care fac trimitere la apa din repertoriul contemporan (Wasserklavier de Luciano Berio si Raintree de Toru Takemitsu), din cel romantic (Jocuri de apa la Villa d’Este de Franz Liszt, o Barcarola de Gabriel Fauré) si impresionist (Jocuri de apa de Maurice Ravel, Catedrala scufundata de Claude Debussy). Intre aceste piese, exista si niste tranzitii (oarecum asemanator cu ceea ce se intampla in Suita Tablouri dintr-o expozitie de Musorgski), tranzitii cu muzica electronica creata de compozitorul britanic Nitin Sawhney special pentru acest proiect si care accentueaza efectul oniric al albumului.
Iata un caz in care muzica are un mesaj puternic fara a folosi niciun cuvant, pentru ca da, dupace-l asculti, nu doar ca remarci modul inteligent in care a fost construit sau stilul interpretativ impecabil al pianistei Hélène Grimaud, dar te gandesti ca poate ar fi cazul sa mai strangi robinetul care curge la baie pentru ca, nu-i asa, apa este cu adevarat importanta pentru toti...
Discul Water poate fi ascultat la Radio Romania Muzical duminica, 13 martie, de la ora 13.05 sau oricand pe site-ul campaniei Voteaza discul de muzica clasica al anului 2016. http://www.romania-muzical.ro/voteaza-2016/disc/video-pianista-helene-grimaud-albumul-water-music-box-7-martie-2016/1392011/3261/11
Ludicul intr-o familie cu trei clarinetisti
Tatal, Ernst, are 61 ani si este prim-clarinetist la Filarmonica din Viena; baiatul cel mare, Daniel, are 30 ani si este de asemenea membru al Filarmonicii din Viena; iar baiatul cel mic, Andreas, are 26 ani si este prim clarinetist la Filarmonica din Berlin. Ei sunt familia Ottensamer si formeaza din anul 2005 ansamblul “The Clarinotts”, o consecinta a faptului ca obisnuiau sa cante, de placere, in familie.
Sansele ca intr-o singura familie sa fie trei clarinetisti, toti trei, membri ai unor prestigioase orchestre, printre cele mai bune din lume, sunt foarte mici. Iata insa ca in familia Ottensamer acest lucru a fost posibil, cu atat mai meritoriu, daca ne gandim ca cei trei desfasoara nu numai cariere de instrumentist in orchestra, ci si de solisti; e adevarat ca cel mai cunoscut dintre cei trei este chiar mezinul, Andreas Ottensamer, care pe langa faptul ca este un muzician de mare calibru (are deja doua discuri de autor aparute la casa Deutsche Grammophon si un premiu Echo castigat anul trecut), se poate lauda si cu o alura de fotomodel, care, evident, este intens exploatata de echipa sa de marketing.
Pe 1 ianuarie 2016 (data nu a fost aleasa intamplator, coincizand cu cea a Concertului de Anul Nou de la Viena, sustinut de Orchestra Filarmonicii din Viena in care canta doi dintre membrii “The Clarinotts”) a fost lansat si noul disc al celor trei, inregistrat alaturi de partida de coarde din ansamblul Wiener Virtuosen, infiintat de Ernst Ottensamer.
Sa luam deci ingredientele: trei clarinetisti exceptionali, spirit empatic de colaborare intre cei trei (normal, doar sunt o familie), un repertoriu foarte putin cunoscut publicului larg (cata muzica pentru clarinet stiti? Dar pentru trei clarinete?), Viena (familia este vieneza si a vrut sa puna in lumina spiritul Vienei, legat mai ales de celebra sa opera). Ce a rezultat? Un album glumet, surprinzator, cu o interpretare de top care porneste cu o foarte putin cunoscuta lucrare de Mendelssohn (Konzertstuck op.113), continua cu trei piese care fac trimitere directa la opera (Mozart, Verdi, Rossini), din nou, piese necunoscute (Il Convegno de Amilcare Ponchielli, compozitor cunoscut mai ales pentru operele sale, si Cantilena de Jean Françaix), pentru ca finalul sa fie rezervat unor piese care au tangenta cu lumea dansului si a filmului (Cinema 1 de Bela Koreny, o bossa nova de Luiz Bonfa si o piesa de Olivier Truan).
Albumul “The Clarinotts” poate fi ascultat la Radio Romania Muzical luni, 14 martie, de la ora 19.00 sau oricand pe site-ul campaniei Voteaza discul de muzica clasica al anului 2016. http://www.romania-muzical.ro/voteaza-2016/disc/video-ernst-daniel-i-andreas-ottensamer-albumul-the-clarinotts/1393371/3261/11
Cele doua discuri sunt disponibile si in magazinele din Romania sau la www.emag.ro si www.getmusic.ro.
.
|