Granitele temporale ale muzicii vechi sunt destul de laxe astazi: se vorbeste, evident, despre muzica compusa pana la jumatatea secolului al XVIII – adica muzica Evului Mediu, a Renasterii si a Barocului. Mai nou insa, si clasicismul timpuriu incepe sa fie asimilat muzicii vechi, e probabil firesc din ce moment ce si noi ne indepartam in timp de a doua jumatate a secolului al XVIII-lea.
Am ales sa va aduc in prim-plan cateva pretexte de a sarbatori pe 21 martie 2016 Ziua europeana a muzicii vechi: concerte si CD-uri recent aparute.
Concerte
Doua evenimente muzicale pot fi ascultate in transmisiune directa la Radio Romania Muzical, in stransa legatura cu Ziua europeana a muzicii vechi.
Primul: duminica, 20 martie, de la ora 13.00, cand in direct de la Amsterdam va rasuna una dintre lucrarile emblematice semnate de Johann Sebastian Bach: oratoriul Matthaeus Passion. O capodopera foarte ilustrativa pentru ce a insemnat in mare parte soarta muzicii baroce, o lucrare practic uitata timp de aproape 100 ani de la crearea ei, redescoperita in secolul al XIX-lea gratie unui alt mare compozitor, Felix Mendelssohn. Intr-adevar, muzica veche este subiect de permanente redescoperiri si in prezent, iar unii s-au specializat in cautarea unor asemenea comori in arhivele si bibliotecile Europei. Concertul este cu atat mai interesant, cu cat are in prim plan celebra Orchestra Regala Concertgebouw din Amsterdam, dirijata de Ivor Bolton, englezul specializat in interpretarea muzicii baroce si clasice. Pe scena vor urca si Corul Radiodifuziunii Olandeze, Corul National Olandez de Baieti, iar solisti vor fi sopranele Carolyn Sampson si Lydia Teuscher, contratenorii James Laing si Lawrence Zazzo, tenorii James Gilchrist si Jeremy Ovenden, basul Christopher Maltman si bas-baritonul Thomas Oliemans. Concertul este inclus in cadrul proiectului Uniunii Europene de Radio “Saptamana Mare”; pe 20 martie, credinciosii crestini catolici si protestanti sarbatoresc Duminica Floriilor.
Cum Uniunea Europeana de Radio este din 2013 partener in sarbatorirea Zilei europene a muzicii vechi, in aceasta zi se deruleaza si un proiect dedicat muzicii vechi, din care face parte si concertul care poate fi ascultat in direct pe 21 martie, de la ora 21.00: la biserica Sf. Ioan din Brno va rasuna un oratoriu care nu a mai fost interpretat niciodata dupa premiera sa din anul 1748: "Coborarea de pe cruce a lui Isus Hristos, Salvatorul nostru" de Franz Xaver Richter, compozitor asociat cu scoala de la Mannheim, exponenta a clasicismului timpuriu in istoria muzicii.
Anul trecut, Romania era reprezentata in acest proiect dedicat Zilei europene a muzicii vechi de Ansamblul Imago Mundi, cu un concert de muzica veche romaneasca organizat de Radio Romania Muzical. Anul acesta, Ansamblul Imago Mundi, unul dintre putinele care valorifica repertoriul muzicii vechi romanesti, sustine pe 22 martie 2016 un concert la Sala Radio, cu un interesant concept: George Enescu - Rapsodiile Romane vs. muzica traditionala si folclor urban. In cazul in care nu puteti fi prezenti in sala, puteti asculta la Radio Romania Muzical acest concert in direct. Toate concertele pot fi, de altfel, reascultate pe site-ul www.romania-muzical.ro timp de 30 zile de la data transmisiunii directe.
....si cateva CD-uri
In lunile februarie si martie, ca o anticipare probabila a Zilei europene a muzicii vechi, s-au lansat mai multe discuri ce au in prim plan acest tip de repertoriu foarte gustat de altfel de o parte din publicul meloman. Da, si in Romania, ca si peste tot aiurea, sunt multi cei care iubesc sonoritatile muzicii vechi, cu o structura care desi ascunde o adevarata filosofie in spate (mi-l amintesc pe academicianul Solomon Marcus, abia plecat dintre noi, vorbind despre legatura dintre matematica si Bach), suna atat de prietenos pentru urechile noastre, aducand in plus ceea ce involuntar cautam toti atunci cand alegem sa evadam: relaxare, visare, disponibilitate si pentru altceva decat cotidianul marunt.
Arminio de Händel cu Ruxandra Donose si Max Cencic
Pe 11 martie 2016, o celebra casa de discuri londoneza, Decca, a lansat o opera semnata de Georg Friedrich Händel, compusa in 1736 si pusa din nou in scena abia in 1935 (iata cat de asemanatoare este soarta multora dintre lucrarile baroce). Printre protagonisti o gasim pe mezzosoprana romana Ruxandra Donose, intr-o companie extrem de onoranta; de altfel, Ruxandra Donose este una dintre cantaretele din Romania care desfasoara o cariera internationala de cel mai inalt nivel. Vedeta este insa contratenorul Max Emanuel Cencic, una dintre cele mai spectaculoase voci de acest tip care evolueaza in prezent, un cantaret care mizeaza nu numai pe vocea, dar si pe inteligenta si cultura sa, cu sorti castigatori, pentru ca Cencic este astazi unul dintre cei mai cautati cantareti pentru repertoriul muzicii vechi. De curand, el a debutat si in calitate de regizor, punand in scena la Opera din Karlsruhe tocmai acest spectacol cu Arminio de Händel, a carui premiera a avut loc pe 13 februarie 2016, cu Ruxandra Donose in distributie.
Pe discul lansat in 11 martie 2016 evolueaza si minunatul ansamblu condus de George Petrou, “Armonia Atenea”, specializat in interpretarea muzicii vechi, pe care l-am putut asculta si la Bucuresti, in cadrul precedentelor editii ale Festivalului Enescu.
Haydn cu Accademia Bizantina, dirijata de Ottavio Dantone
Pe 5 februarie 2016 a aparut acest album care arata cat de laxe sunt de fapt granitele temporale ale muzicii vechi. Pe cele doua discuri regasim patru simfoniile mai rar interpretate semnate de Joseph Haydn (numerele de la 78 la 81), dintre care doua, adica Simfoniile 79 si 81 nu au fost niciodata interpretate pe instrumente de epoca. Albumul face parte dintr-un proiect mai amplu al muzicienilor italieni care vor sa inregistreze integrala simfoniilor de Haydn (in numar de 104).
Este un prilej aici de a aminti ca incepand din a doua jumatate a secolului XX a aparut acest curent al interpretarii muzicii vechi pe instrumentele daca nu datand din epoca cand au fost compuse si lucrarile, macar reconstruite in acelasi stil. Pentru ca cel putin pana in secolul al XVIII-lea, instrumentele cu coarde si cele de suflat aveau caracteristici tehnice sensibil diferite fata de cele din secolul XX.
Parerile sunt impartite: este muzica veche pasibila a fi interpretata optim doar pe instrumentele de epoca, cum cred unii, sau, de fapt, acest aspect nu este atat de important, ci mai curand, realizarea muzicala in sine a interpretului, care ar trebui sa fie credibila, fundamentata estetic, emotionanta? Adica, sa ni-l inchipuim pe Bach interpretat doar la clavecin si orga, sau poate el insusi ar fi optat in prezent sa fie cantat la pian?
Eu recunosc valabilitatea ambelor opinii: am ascultat minunante interpretari in stilul autentic, asa cum am ascultat si experimente jalnice, asa cum ar fi, de exemplu, interpretarea Concertului nr.5 pentru pian si orchestra de Beethoven, pe un fortepiano. Cred ca nu instrumentul in sine este important, ci ceea ce se exprima cu ajutorul lui.
Asa ca nu neaparat faptul ca aceste simfonii haydniene sunt interpretate pe instrumente de epoca mi se pare neaparat esential; insa recomand auditia acestor simfonii inregistrate de italienii din Accademia bizantina, condusi de Ottavio Dantone, pentru limpezimea constructiei, pentru sunetul excelent dozat, pentru ilustrarea spiritului lui Haydn, unul dintre cei mai echilibrati din compozitorii ilustrativi pentru clasicismul muzical.
Albumul poate fi ascultat pe site-ul campaniei Voteaza discul de muzica clasica al anului 2016. http://www.romania-muzical.ro/voteaza-2016/disc/in-epoca-lui-joseph-haydn-cu-accademia-bizantina-dirijata-de-ottavio-dantone/1393531/3261/11
Bach cu pianistul Nelson Freire
Pentru cei care cred ca muzica veche nu poate fi interpretata decat pe instrumente de epoca, albumul Bach semnat de Nelson Freire, lansat pe 4 martie 2016, poate fi neinteresant. Totusi, sa-ti inchipui ca toata muzica scrisa de Bach pentru clavecin ar putea fi astazi interpretata doar la clavecin, ar fi o utopie si o mare pierdere, pentru ca insusi Bach a incercat sa depaseasca limitarile clavecinului din epoca sa in cele doua caiete ale ciclului sugestiv intitulat “Clavecinul bine temperat”. Si am considera mai putin valide interpretari care au facut istorie, de la Richter, la Glenn Gould sau Murray Perahia, in timpurile noastre.
Am constatat insa cu surprindere ca muzica lui Bach a fost destul de rar abordata pe disc de marii pianisti in ultimii ani: e mai greu vandabila, e greu de cantat? Probabil, o combinatie a celor doua.
Pentru ca chiar si pentru un celebru pianist al timpurilor noastre, Nelson Freire, Bach este o piatra de incercare. Partita a IV-a, Suita engleza nr.3, doua toccate si fugi – uneori planurile sonore nu sunt clare, ritmul pare scapat din haturi in anumite pasaje. Nelson Freire, ajuns astazi la 72 ani, este recunoscut ca un mare interpret al muzicii romantice si moderne, cu totul deosebita de muzica baroca. Ceea ce se simte in preludiile de coral prelucrate de Ferruccio Busoni dupa originalul bachian, unde in mod clar, Freire este in elementul sau.
Pe de alta parte, Nelson Freire, pianistul pe care l-am admirat si la Festivalul Enescu, avea 70 ani cand a inregistrat acest disc. Mi se pare elocvent ca spre finalul unei cariere pline de impliniri, Nelson Freire a ales sa inregistreze Bach, chiar daca nu este declarat un expert al muzicii lui Bach: pentru ca cei mai multi dintre marii interpreti repeta zilnic din Bach ca o forma de a-si intretine spiritul. Este ceea ce putem incerca si noi, ascultand Bach, daca nu zilnic, macar din cand in cand....
Albumul lui Nelson Freire poate fi ascultat la Radio Romania Muzical luni, 21 martie, de la ora 19.00, in reluare duminica, 27 martie, de la ora 13.05. Sau oricand, pe site-ul campaniei Voteaza discul de muzica clasica al anului 2016. http://www.romania-muzical.ro/voteaza-2016/disc/pianistul-nelson-freire-albumul-bach-music-box-21-martie/1394701/3261/11
Toate discurile sunt disponibile in Romania in magazinele de specialitate sau pe site-urile www.emag.ro si www.getmusic.ro.
Bach si “Asculta 5 minute de muzica clasica”
Muzica lui Bach va ajunge pe 21 martie catre multi romani si gratie proiectului Radio Romania Muzical “Asculta 5 minute de muzica clasica” derulat in aceasta perioada. Daca va aflati intr-un magazin Mega Image, Carrefour, Cora, Dedeman, Mobexpert, Metro, la mall-urile Baneasa Shopping City, Iulius Mall din Iasi, Timisoara, Cluj, Suceava, Palas Mall Iasi, Pitesti Mall, Hello Shopping Park si Arena Mall din Bacau, Gold Plaza Baia Mare, Librariile Humanitas, Castelul Bran, Centrul Cultural Palatele Brancovenesti, PWC Romania si CRH Romania, puteti asculta celebra Arie din Suita a III-a pentru orchestra de Bach.
Iar elevii au posibilitatea de a asculta la scoala o alta celebra lucrare bachiana: Coralul din Cantata 147, in interpretarea pianistului Dinu Lipatti. Si sa raspunda la intrebarea concursului derulat online dedicat lor tot sub auspiciile proiectului “Asculta 5 minute de muzica clasica”. www.romania-muzical.ro/5minute
.
|