Pe 11 martie 2016, sub semnatura lui Daniel Barenboim au aparut doua discuri. Pe primul dintre ele evolueaza ca pianist, pe al doilea ca dirijor.
Live from Buenos Aires
Nu doar un celebru nume de pianist gasim pe discul “Live from Buenos Aires”, ci doua: Daniel Barenboim apare alaturi de prietena sa, Martha Argerich, de care-l leaga multe puncte comune – sunt practic de aceeasi varsta (Martha Argerich are 74 ani), s-au nascut amandoi in Argentina, la Buenos Aires, au debutat amandoi foarte devreme, la varsta copilariei, au dezvoltat amandoi cariere impresionante muzicale si sunt implicati amandoi si in proiecte sociale si umanitare. Apropo de proiecte deosebite, sa marcam si faptul ca la Concursul Enescu de anul acesta, un tanar violonist are sansa de a castiga o bursa constand in posibilitatea de a studia la Academia Barenboim-Said de la Berlin.
Personal, am participat la concertul sustinut in 2013 de Daniel Barenboim si Radu Lupu in deschiderea Festivalului Enescu – si am putut vedea pe viu rodul exceptionl al colaborarii dintre doi artisti de foarte mare calibru, cu temperamente insa sensibil diferite. De aceea, pot sa-mi imaginez entuziasmul trezit in vara anului trecut, la Buenos Aires, de recitalul la doua piane sustinut de Daniel Barenboim si Martha Argerich, personalitati cu temperamente asemanatoare, cu o istorie comuna; si in inregistrare se simte comunicarea extraordinara dintre cei doi, colaborarea empatica ce conduce la un rezultat artistic absolut exceptional.
Programul prezentat anul trecut de Barenboim si Argerich la Teatrul Colon din Buenos Aires a inclus trei lucrari interpretate in versiunea pentru doua piane: Studiile op.56 in forma canonica de Robert Schumann, Suita “in alb si negru” de Claude Debussy si Sonata pentru doua piane si percutie de Bela Bartok, aceasta din urma prezentata alaturi de doi muzicieni din Orchestra West Eastern Divan infiintata de Daniel Barenboim. Un program dificil, dens, prezentat rar pe scenele de concert si de aceea, cu atat mai interesant; apreciez ca momentul de climax al recitalului a fost interpretarea Sonatei de Bela Bartok, o lucrare inovativa din 1937 in care regasim o tratare a pianului insusi ca instrument de percutie, capabil, insa sa produca emotie...
Acest album este al doilea aparut la casa Deutsche Grammophon, cu Daniel Barenboim si Martha Argerich in recitaluri live la doua piane – primul a fost lansat in 2014, si cuprindea lucrari de Mozart, Schubert si Stravinski. Si sper ca vor mai urma si altele...
Discul aparut pe 11 martie 2016 semnat de Martha Argerich si Daniel Banreboim poate fi ascultat la Radio Romania Muzical duminica, 15 mai, de la ora 13.05 sau oricand pe site-ul campaniei “Voteaza discul de muzica clasica al anului 2016”. http://www.romania-muzical.ro/voteaza-2016/disc/video-martha-argerich-si-daniel-barenboim-piano-duos-music-box-9-i-15-mai/1404321/3261/11
Elgar cu Daniel Barenboim dirijor
Tot pe 11 martie 2016 a fost lansat de casa Decca un disc semnat, de data aceasta, de dirijorul Daniel Barenboim; este continuarea unui proiect inceput tot in 2014, acela de a inregistra simfoniile lui Edward Elgar alaturi de Capela de Stat din Berlin, unde Barenboim este director din 1992 si dirijor pe viata din 2000. Capela de Stat din Berlin este una dintre cele mai vechi orchestre ale Europei, cu o istorie de 450 ani; functioneaza ca orchestra a Operei Germane din Berlin, insa sustine anual si un numar important de concerte simfonice. De altfel, am putut asculta aceasta orchestra si la Bucuresti, ultima data, in 2013; concertul despre care am amintit in debutul articolului, cu Daniel Barenboim si Radu Lupu, a fost sustinut atunci tocmai alaturi de Capela de Stat din Berlin.
In tineretea sa, Daniel Barenboim a studiat dirijatul, printre altii, si cu reputatul Sir John Barbirolli, un foarte bun cunoscator si promotor al lucrarilor lui Edward Elgar, unul dintre cei mai cunoscuti compozitori britanici ai tuturor timpurilor si un nume important al componisticii de la sfarsitul secolului al XIX-lea si inceputul secolului XX. In Londra acelui timp, Edward Elgar a fost o veritabila vedeta: la premiera primei lui simfonii, aplauzele nu mai conteneau – si nu doar la final, asa cum era de asteptat, ci chiar dupa partea a treia, cea lenta.
In urma cu 40 ani, Barenboim a mai inregistrat cele doua simfonii de Elgar; iata ca revine cu o noua viziune acum, incarcata de experienta importanta acumulata in aceasta lunga perioada de timp. Astazi Daniel Barenboim este unul dintre cei mai influenti si importanti muzicieni ai timpurilor noastre, o personalitate in adevaratul sens al cuvantului.
Simfonia I de Elgar, asa cum poate fi ascultata pe albumul lansat pe 11 martie 2016, cu inregistrari realizate in timpul unor concerte live in sala Filarmonicii din Berlin, suna majestuos, matur, cu linii clar individualizate. Este o constructie potrivita pentru o simfonie a carei prima auditie a avut loc in 1908 si care portretizeaza foarte bine spiritul britanic al acelui timp.
In 2014, tot sub semnatura lui Daniel Barenboim si a Capelei de Stat din Berlin a aparut si Simfonia a II-a de Edward Elgar, disc care a primit numeroase premii, ceea ce nu ma indoiesc ca va dobandi si actualul disc, cu Simfonia I. In 2013, Simfonia a II-a de Elgar a rasunat in interpretarea Capelei de stat din Berlin, condusa de Daniel Barenboim, in deschiderea Festivalului Enescu.
Simfonia I de Elgar poate fi ascultat la Radio Romania Muzical pe 22 mai, de la ora 13.05 sau oricand pe site-ul campaniei Voteaza discul de muzica clasica al anului 2016. http://www.romania-muzical.ro/voteaza2016
.
|