Opțiuni
•   Topuri
•   Blog
•   Interviul aromat
•   Ceaiul englezesc
•   Locale
•   Mass media
•   Autori
•   Promovează
•   Colaboratori
•   Parteneri
•   Contact
Newsletter
personalizat
Înscrie-te pentru ceașca săptămânală de cultură:
Socializare
Abonare RSS Bookmark Recomandați portalul
Twitter Facebook Youtube
Acum niște ani
19 aprilie 2024
Recomandări
Tinerețe: înregistrări semnate de pianista Martha Argerich și dirijorul Andris Nelsons
(Muzică)
Ea este un adevarat monstru sacru al pianisticii de astazi, stralucitoare si la 75 ani. El, detinator al unui premiu Grammy, este considerat la 37 ani unul dintre marii dirijori ai timpurilor noastre.
Si amandoi se pot lauda cu discuri aparute in ultima vreme.

Ceva nou, ceva vechi – Martha Argerich Early recordings

In 5 iunie, Martha Argerich a implinit 75 ani si pentru cei care i-au ascultat recitalurile recente sustinute in compania pianistului Daniel Barenboim, este o demonstratie vie a unei pianistici absolut uluitoare pentru o asemenea varsta. De fapt, pentru orice varsta: genialitatea nu are nevoie de varsta.

Insa, candva, Martha Argerich a avut 18 ani si inregistra pentru radiodifuziunile publice din Koln si Hamburg; in 1960, Martha Argerich era mai curand o promisiune, laureata unor concursuri importante. Insa consacrarea avea sa vina in 1965, cand cucerea premiul I la Concursul Chopin de la Varsovia, una dintre cele mai grele competitii pentru pianisti.
In 13 mai 2016, casa Deutsche Grammophon a lansat un disc care reuneste cateva dintre inregistrarile unei Martha Argerich tinere: este cadoul oferit acestei mari pianiste ajunse acum la o respectabila varsta. Si este si un cadou pentru cei care o iubesc pe nonconformista, stralucitoarea si inventiva pianista Martha Argerich: in fond, din anii optzeci ea a ales sa nu mai cante recitaluri solo, ci doar concerte cu orchestra sau muzica de camera – nu-i place sa fie singura pe scena, declara. Iata insa ca acum pe acest album, cuprinzand doua discuri, descoperim un adevarat recital de aproape 90 minute, cu o Martha Argerich tanara care lasa insa sa se vada maiestria pentru care va deveni celebra mai tarziu. Sunt lucrari la care ulterior nu a mai revenit niciodata, raritati repertoriale pentru ea, precum o sonata de Mozart si una de Beethoven. Sunt si lucrari ale unor compozitori cu care ulterior a fost des asociata: Serghei Prokofiev si Maurice Ravel, cu prime versiuni ale unor lucrari la care a revenit ulterior in discografia sa - Prokofiev: Toccata op.11, Sonatele nr.3 si 7; Ravel – Suita Gaspard de la nuit (considerata una dintre cele mai dificile lucrari din intreaga literatura pentru pian) si delicata Sonatina, lucrare care pe mine m-a impresionat cel mai mult.
Da, in mod cert, genialitatea nu are varsta: Martha Argerich era la fel de stralucitoare la 18 ani, ca si la 25 sau 75 ani....

argerich early recordings


Discul Martha Argerich Early Recordings poate fi ascultat la Radio Romania Muzical luni,  4 iulie, de la ora 19.00 sau oricand pe site-ul campaniei Voteaza discul de muzica clasica al anului 2016. www.romania-muzical.ro/voteaza2016

Andris Nelsons – un dirijor de 37 ani si muzica lui Sostakovici

Pe 27 mai, aceeasi casa Deutsche Grammophon lansa si un nou disc semnat de Andris Nelsons, al doilea din seria “Sostakovici in umbra lui Stalin”. Primul, aparut in vara anului 2015, cuprinzand Simfonia a X-a de sostakovici, a primit in 2016 un premiu Grammy.

Letonul Andris Nelsons a fost numit in 2013 directorul muzical al unei foarte importante orchestre americane, Orchestra Simfonica din Boston, si contractul sau initial de 5 ani a fost deja prelungit cel putin pana la finalul stagiunii 2021-2022, semn al aprecierii deosebite de care se bucura din partea orchestrei. Din 2017, va fi si directorul Orchestrei Gewandhaus din Leipzig, cu un contract initial pe 5 ani.

Si bineinteles, dirijeaza si multe alte orchestre foarte mari: in 2015, a condus Orchestra Regala Concertgebouw la Bucuresti, in cadrul Festivalului Enescu, de exemplu.
Andris Nelsons este unul dintre purtatorii traditiei scolii ruse de dirijat, foarte apreciata de altfel si care a dat o serie de dirijori-model. Are rigoarea acestei scoli, insa si stilul sau personal impetuos, clocotitor. si in plus, cunoaste foarte bine trasaturile specifice diferitelor scoli componistice si nu in ultimul rand, este o persoana foarte placuta si pare foarte apropiat de public: succesul ii este deci asigurat.

Dupa ce castigat un premiu Grammy cu primul disc din seria “Sostakovici in umbra lui Stalin”, casa Deutsche Grammophon a decis sa extinda proiectele initiale, care erau de a inregistra Simfoniile de la a V-a la a X-a de sostakovici, la intreaga serie de 15 simfonii semnata de compozitorul rus. si planurile nu se opresc aici: Nelsons va inregistra cu Orchestra Filarmonicii din Viena integrala simfoniilor de Beethoven, iar cu Orchestra Gewandhaus din Leipzig, integrala simfoniilor de Bruckner.

Pe al doilea album din seria “Sostakovici in umbra lui Stalin” regasim Simfoniile a V-a, a VIII-a si a IX-a de sostakovici. Seria urmareste acele simfonii scrise de sostakovici in perioada 1937- 1953, cand Sostakovici avea o relatie incordata si ambigua cu Stalin, penduland intre aclamare si decadere. Iata Simfonia a V-a, asteptata cu interes – era prima lucrare importanta semnata de sostakovici  cu care aparea dupa ce fusese infierat de ziarul Pravda pentru muzica sa decadenta din opera Lady Macbeth din Mtensk prezentata in 1936. Simfonia a V-a este una dintre cele mai cunoscute din creatia lui Sostakovici; una dintre cele mai accesibile este a IX-a, scrisa in 1945. Initial, Simfonia a IX-a trebuia sa celebreze victoria sovieticilor in fata nazistilor, insa sostakovici a renuntat la planurile initiale care prevedeau un aparat coral si orchestral amplu – criticii vestici au vorbit despre o viziune mai curand copilareasca asupra subiectului invocat.


Alta este situatia Simfoniei a VIII-a, compusa in 1943, primita foarte prost la premiera de autoritatile sovietice. Chiar si sub o titulatura ca “Stalingrad”, simfonia parea prea sumbra; Sostakovici vorbeste prin muzica sa despre suferinta oamenilor trecuti prin desertul comunismului, mai curand decat despre batalia de la Stalingrad. Oricum, simfonia a fost interzisa in Uniunea Sovietica intre anii 1948 si 1956, adica inclusiv dupa moartea lui Stalin din 1953.
Ceea ce pot spune sigur, este ca muzica lui Sostakovici si mesajul ei mi se par extrem de actuale intr-un context istoric de azi care seamana destul de bine cu perioada premergatoare celui de al doilea razboi mondial. O muzica rascolitoare, trecand cu usurinta de la ingenuitate la drama, admirabil interpretata de la o orchestra foarte buna, cum este Orchestra Simfonica din Boston, sub bagheta unui dirijor care stie exact despre ce e vorba in muzica lui Sostakovici. Cautati muzica pentru momente de reflectie? Ati gasit-o. Si poate vara si perioada de vacanta nu inseamna doar distractie la mare, ci si posibilitatea de a cauta ceva mai bun si pentru suflet….

nelsons


Albumul cuprinzand Simfoniile a V-a, a VIII-a si a IX-a de sostakovici, cu Orchestra Simfonica din Boston dirijata de Andris Nelsons poate fi ascultat oricand pe site-ul campaniei Voteaza discul de muzica clasica al anului 2016. http://www.romania-muzical.ro/voteaza-2016/disc/dirijorul-andris-nelsons-albumul-ostakovici-in-umbra-lui-stalin/1414671/3261/11

Ambele albume prezentate sunt disponibile in magazinele de specialitate din Romania, magazinul Get music din Bucuresti, pe www.emag.ro si www.getmusic.ro.

.

Nume:

E-mail:


Mesaj:

(Comentariile trebuie sa fie de maximum 250 de caractere.)
Validare: 
(Introduceti codul pentru validare.) Reseteaza cod!
 
Autentificare
Am uitat parola / Cont nou!
Căutare
Prea multe rezultate?
Folosește căutarea avansată.
Publicitate