Si, da, o doza buna de noroc, pentru a ajunge sa fi ascultat de persoane-cheie care iti pot decide viitorul. De la sine inteles, talent peste medie si multa munca.
Nu sunt prea multe cai prin care tinerii muzicieni pot accede catre o cariera internationala, de fapt, niciodata nu au fost. Una este cea a concursurilor de inalt nivel: unele dintre ele sunt cu adevarat o rampa de lansare in viata mare de concert. Alta, este cea a Providentei: sa fii ascultat de persoane care ar putea lua o decizie potrivita, care ar putea sa te programeze intr-un concert, de pilda, sau te-ar putea recomanda unui manager dintr-o agentie mare. Si, in fine, sa intri intre artistii unei case de discuri, direct interesata sa-si vanda produsele, deci, sa-si promoveze muzicienii.
Sunt insa destul de rare cazurile cand un tanar muzician ajunge in atentia lumii internationale fara a fi castigat concursuri de mare calibru. Dar sunt si astfel de cazuri si despre doua asemenea cazuri gasiti detalii in continuare.
Pianistul Jan Lisiecki – Chopin si un copil-minune
S-a nascut la Calgary, in Canada, pe 23 martie 1995 – tocmai a implinit, deci, 22 ani. Provine, dupa sugereaza si numele, dintr-o familie plecata din Polonia si acest lucru a fost, se vede, definitoriu pentru parcursul sau muzical. Pentru ca in patria parintilor sai a cunoscut consacrarea: avea doar 13 ani in 2008, cand a fost invitat sa cante Concertul nr.2 de Chopin la festivalul polonez “Chopin si Europa sa” (un festival de inalt nivel, cu oaspeti de talia Festivalului Enescu). Un an mai tarziu, a cantat la Varsovia si Concertul nr.1 de Chopin. inregistrarile ambelor concerte au fost puse pe un disc editat de Institutul Fryderyk Chopin din Varsovia. Iar discul a primit reactii entuziaste la nivel international in prima jumatate a anului 2010; in octombrie 2010 (sa nu uitam, Lisiecki avea doar 15 ani!), tanarul pianist semna un contract de exclusivitate cu o celebra casa de discuri, Deutsche Grammophon. Pana in prezent, Deutsche Grammophon a lansat patru discuri purtand semnatura lui Jan Lisiecki.
Cel mai nou disc a aparut pe 10 martie 2017 si cuprinde lucrari pentru pian si orchestra de Frédéric Chopin, insa acele opusuri mai putin cunoscute publicului larg decat celebrele concerte pentru pian si orchestra: Andante spianato si Marea poloneza brianta op.22, Rondo à la Krakoviak op.14, Variatiuni op.2 pe tema La ci darem la mano din opera Don Giovanni de Mozart, Fantezia op.13 pe teme poloneze. inregistrarile au fost realizate alaturi de Orchestra Elbphilharmonie a Radiodifuziunii din Hamburg, sub bagheta dirijorului polonez Krzysztof Urbanski. Discul este completat de o nocturna de Chopin pentru pian solo.
Jan Lisiecki a fost un copil-minune, pentru ca doar astfel poate fi explicata maturitatea sa interpretativa si tehnica stralucitoare pe care o are nativ. Unul dintre precedentele sale discuri cuprindea integrala studiilor pentru pian de Chopin: doar un adolescent-minune de 18 ani ar fi putut sa obtina o versiune atat de spectaculoasa, artistic si tehnic, a dificilelelor studii chopiniene.
La 21 ani, cati avea cand a inregistrat ultimul sau disc, Lisiecki avea in fata provocari importante: sa arate ca a depasit cu bine stadiul copilului-minune (si stim cate talente s-au pierdut dupa anii de copil-minune), sa arate ca este un artist matur, capabil sa impresioneze nu neaparat prin varsta sa frageda, ci prin realizarile sale artistice. Legatura lui Lisiecki cu Chopin e definitorie, insa el nu a mai revenit la concertele pentru pian si orchestra, ci si-a dorit sa abordeze acest repertoriu despre care reprezentatii Deutsche Grammophon spun ca nu prea multi dintre artistii lor l-au abordat. O viziune prudenta pentru Lisiecki, dar castigatoare pentru toata lumea: publicul are acces la noi inregistrari cu acest repertoriu foarte frumos si spectaculos, casa de discuri isi imbogateste repertoriul, pianistul puncteaza o experienta noua.
Jan Lisiecki nu este tipul de artist care poate atrage prin excentricitati; el este un pianist care impresioneaza prin frumusetea sunetului, echilibrul conceptiei, naturalete si o tehnica stralucitoare pusa doar in slujba servirii sensului muzical. Ceea ce se poate usor descoperi la auditia noului sai disc Chopin, disc difuzat la Radio Romania Muzical si posibil de reascultat oricand pe site-ul proiectului Discurile anului 2017. http://www.romania-muzical.ro/info/discul-anului-2017/disc.htm?a=1460851&c=3541&g=2
Vanessa Benelli Mosell, Stockhausen si Rahmaninov
Cu un alt temperament si figura artistica este pianista italiana de 29 ani Vanessa Benelli Mosell, care in 24 februarie 2017 si-a lansat al treilea sau disc pentru casa londoneza Decca. Vanessa Benelli Mosell – nu doar o tanara blonda cu alura de fotomodel, ci o pianista ambitioasa, care inca de la 7 ani era acceptata, cu dispensa, la Academia Internationala de Pian de la Imola; ulterior a studiat la Moscova, la Conservatorul Ceaikovski, cu Mihail Voskresensky si la Colegiul Regal de Muzica din Londra, cu Dmitri Alekseev. A aparut pe scene importante din Europa; cariera ei a dobandit insa o noua anvergura dupa ce si-a gasit o marca proprie, aceea de a fi pianista care interpreteaza muzica lui Karlheinz Stockhausen. In 2015 si 2016, sub semnatura pianistei Vanessa Benelli Mosell au aparut doua discuri pe care regasesc lucrari de Karlheinz Stockhausen, care este considerat unul dintre marii compozitori ai secolului XX, un creator de avangarda. Iar interesul Vanessei Benelli Mosell pentru muzica lui Stockhausen nu este de data recenta; compozitorul s-a stins din viata in 2007 si tanara pianista studiase deja sub indrumarea lui.
Insa Vanessa Benelli Mosell a fost constienta ca marea incercare este abordarea repertoriul cult consacrat; si a inregistrat Concertul nr.2 pentru pian si orchestra de Serghei Rahmaninov, unul dintre cele mai cunoscute concerte pentru pian, alaturi de Orchestra Filarmonicii din Londra, sub bagheta dirijorului ucrainean Kirill Karabits. Discul este completat de o alta lucrare de Serghei Rahmaninov: Variatiunile op.42 pentru pian solo pe o tema de Corelli.
Vanessa Benelli Mosell nu a studiat doar muzica rusa la Conservatorul Ceaikovski, ci si limba rusa si afirma ca i se pare dificil de inteles muzica rusa daca nu cunosti si limba rusa. Cu siguranta, a fi invatat alaturi de maestri rusi ai pianului este un mare avantaj in abordarea Concertului nr.2 de Rahmaninov. Vanessa Benelli Mosell merge pe urmele altor pianisti consacrati, cu o versiune echilibrata, foarte stralucitoare tehnic, poate un pic mai rece decat ne-am fi asteptat, insa valabila muzical. si ramane la fel de convingatoare si in dificilele Variatiuni pe o tema de Corelli.
Noul disc al Vanessei Benelli Mosell poate fi ascultat luni, 3 aprilie, de la ora 19.00 la Radio Romania Muzical, in reluare duminica, 9 aprilie, de la ora 13.05 sau oricand pe site-ul proiectului Discurile anului 2017. http://www.romania-muzical.ro/info/discul-anului-2017/
.
|