Opțiuni
•   Topuri
•   Blog
•   Interviul aromat
•   Ceaiul englezesc
•   Locale
•   Mass media
•   Autori
•   Promovează
•   Colaboratori
•   Parteneri
•   Contact
Newsletter
personalizat
Înscrie-te pentru ceașca săptămânală de cultură:
Socializare
Abonare RSS Bookmark Recomandați portalul
Twitter Facebook Youtube
Acum niște ani
19 septembrie 2018
Recomandări
File din istoria secolului XX în muzica lui Șostakovici dirijată de Andris Nelsons și două premii Grammy
(Muzică)
S-au implinit in 5 martie 65 ani de la moartea lui Stalin – finalul uneia dintre cele mai negre perioade din istoria nu doar a Rusiei, ci a omenirii, in general. Zeci de milioane de oameni exterminati, in Uniunea Sovietica si in lagarul comunist, destine frante  - nici muzicienii nu au fost feriti de impactul dur cu realitatea sovietica.
Un caz celebru: Dmitri Sostakovici, astazi readus la lumina, printre altele, de proiectul discografic “sostakovici in umbra lui Stalin” semnat de Orchestra Simfonica din Boston, condusa de letonul Andris Nelsons.

In zilele noastre, muzica lui Dmitri Sostakovici e la moda; este unul dintre compozitorii cei mai des interpretati de marile orchestre ale lumii. Are un limbaj componistic original si, pentru publicul larg, este unul dintre compozitorii cel mai usor accesibili  dintre cei care au scris in secolul XX. Muzica lui este vibranta, emotioneaza si are capacitatea de a face oamenii sa viseze – calitati care s-au mentinut de-a lungul timpului.

Relatia lui Sostakovici cu Stalin a fost una extrem de complicata: Sostakovici a fost de doua ori mazilit de regimul stalinist, traind cu frica de a fi deportat catre gulagul siberian. Pe de alta parte, s-a bucurat si de succes si stima, mai ales in ultimii ani de viata ai lui Stalin; era privit ca un element vital in propagarea valorilor sovietice catre spatiul vest-european, tocmai datorita lucrarilor muzicale exceptionale pe care le compunea.

Mai ales simfoniile lui Sostakovici sunt o oglinda a relatiei complicate dintre sostakovici si Stalin. Si exact de la aceasta idee a pornit si dirijorul Andris Nelsons in proiectul sau “Sostakovici in umbra lui Stalin” – de la acele sase simfonii care urmaresc strict aceasta relatie complicata – simfoniile cu numerele de la 5 la 10, compuse intre 1937 si 1953 – in partea a doua a simfoniei a X-a, avem chiar un portret al lui Stalin, dupa o marturie a compozitorului.

Primul disc din aceasta serie, cuprinzand Simfonia a X-a,  a aparut in anul 2015 si a primit un premiu Grammy; al doilea, cu simfoniile a V-a, a VIII-a si a IX-a, in 2016 si a fost distins, si acesta, cu un premiu Grammy – ilustrand astfel foarte elocvent “succesul scandalos” – cum l-au numit criticii americani – al acestui proiect.

In mod asteptat dupa un asemenea succes, casa de discuri Deutsche Grammophon a anuntat ca Andris Nelsons va inregistra integrala simfoniilor de Sostakovici – toate 15.
Iar in 6 iulie 2018 urmeaza sa apara al treilea album din aceasta serie: Simfoniile a IV-a si a XI-a de Sostakovici, un dublu album, fiecare dintre cele doua simfonii avand o durata de aproximativ o ora.

Anul 1936 a fost unul dintre cei mai complicati din existenta lui Sostakovici; in luna ianuarie, Stalin insusi asista la o reprezentatie a operei “Lady Macbeth din Mtensk” care, din nefericire, nu i-a placut, asa ca la cateva zile dupa aceea, ziarul Pravda publica un articol in care-l infiera pe Sostakovici, compozitorul decadent. Dintr-unul dintre cei mai admirati compozitori rusi ai vremii, Sostakovici s-a trezit un paria. Nu a incetat insa sa lucreze, asa ca pe parcursul anului 1936 a terminat partitura simfoniei sale IV-a, care prin limbaj si estetica era foarte deosebita de precedentele simfonii, inspirate mai ales de folclor si, deci, mult mai in spiritul realismului sovietic. Premiera simfoniei a IV-a fusese programata pentru 11 decembrie 1936, insa Sostakovici a primit dispozitie sa retraga lucrarea de la premiera, cu justificarea ca partitura nu coincide cu convingerile sale politice. In timpul celui de al Doilea Razboi Mondial, partitura pentru orchestra a fost pierduta, insa Sostakovici a refacut-o identic dupa o partitura pentru doua piane pe care o mai avea. Premiera simfoniei a IV-a a avut loc, in fine, abia in 30 decembrie 1961, cu Orchestra Filarmonicii din Moscova, dirijor Kirill Kondrasin – trecusera mai bine de 8 ani de la moartea lui Stalin.

Simfonia a XI-a, cu titlul “Anul 1905”, a fost scrisa in anul 1957; s-a vorbit despre faptul ca Sostakovici ar fi fost impresionat de Revolutia ungara din 1956, dar si despre faptul ca lucrarea ar fi, dincolo de o ilustrare a revolutiei ruse din anul 1905, si un requiem pentru generatia din care facea parte sostakovici: nascut in 1906, trecut prin doua razboaie mondiale si perioada crunta a stalinismului. In cele patru parti, simfonia urmareste, cu mijloace aproapiate de o coloana sonora de film, desfasurarea evenimentelor: Piata Palatului, 9 ianuarie, Memorie eterna, Clopotul de alarma. O muzica care s-a bucurat de mare succes – cel mai mare succes pe care l-a inregistrat Sostakovici in viata sa de compozitor, dupa cel cu Simfonia a VII-a Leningrad, pe care o scrisese cu 15 ani inainte de Simfonia a XI-a.

nelsons sostakovici 11

Andris Nelsons este un dirijor leton de 39 ani format la scoala rusa si care a trait pe propria-i piele realitatile comunismului intr-o tara care a facut parte din Uniunea Sovietica: intelege perfect mesajele din partiturile lui Sostakovici si are capacitatea dirijorala de a le transpune intr-o muzica vie care entuziasmeaza publicul. Lucreaza cu aceasta minunata Orchestra Simfonica din Boston, o orchestra foarte tehnica, dar si extrem de maleabila, instrumentul perfect pentru intentiile lui Nelsons si pentru partiturile lui sostakovici. Toate inregistrarile din seria simfoniilor lui sostakovici sunt captate in concerte live, conservand tensiunea si emotia concertelor cu public, impresionand prin acuratete si viziune.

Andris Nelsons a fost comparat cu Herbert von Karajan pentru varietatea si amplitudinea proiectelor sale discografice – pana in 2020 urmeaza sa inregistreze integrala simfoniilor de sostakovici cu Orchestra Simfonica din Boston, integrala simfoniilor de Bruckner cu Orchestra Gewandhaus din Leipzig si integrala simfoniilor de Beethoven cu Filarmonica din Viena, toate, pentru casa Deutsche Grammophon. in mod evident, Andris Nelsons este unul dintre cei mai de succes dirijori ai timpurilor noastre, cu acea capacitate rara de a imprima fiecarei partituri interpretative o viziune proaspata si foarte personala. Este probabil si ceea ce i-a determinat pe membrii juriilor premiilor Grammy sa-l premieze in doi ani succesivi; si, cine stie, poate ca anul viitor, va aduce un nou premiu Grammy si pentru al treilea disc din integrala sostakovici, cel putin la fel de reusit ca precedentele doua.

Recomand deci, cu caldura, auditia Simfoniilor a IV-a si a XI-a de Sostakovici in interpretarea semnata de Andris Nelsons si Orchestra Simfonica din Boston – este o incursiune de care avem nevoie in maruntaiele unui timp de care ar fi bine sa nu uitam si la care speram sa nu ne intoarcem vreodata.

Albumul poate fi ascultat la Radio Romania Muzical in doua episoade luni, 2 si 9 iulie, de la ora 19.00, in reluare duminica, 8 si 15 iulie, de la ora 14.30 sau oricand, pe site-ul proiectului Discurile anului 2018.

Dupa  momentul lansarii oficiale din 6 iulie, poate fi comandat si in Romania la www.getmusic.ro, acolo unde sunt disponibile si primele doua discuri din serie, cu simfonia a X-a https://www.getmusic.ro/produse/CD/p18831-Boston-Symphony-Orchestra-Andris-Nelsons-Shostakovich-Under-Stalins-Shadow-Symphony-No-10.html si simfoniile V, VIII si IX. https://www.getmusic.ro/produse/CD/p20460-Boston-Symphony-Orchestra-Andris-Nelsons-Shostakovich-Under-Stalins-Shadow-Symphonies-Nos-5-8-9-Suite-From-Hamlet.html

.

Nume:

E-mail:


Mesaj:

(Comentariile trebuie sa fie de maximum 250 de caractere.)
Validare: 
(Introduceti codul pentru validare.) Reseteaza cod!
 
Autentificare
Am uitat parola / Cont nou!
Căutare
Prea multe rezultate?
Folosește căutarea avansată.
Publicitate