Ce vedem pe scenele Festivalului Internațional George Enescu: joi, 12 septembrie 2019 | |
(Muzică) |
Festivalul le ofera melomanilor prilejul sa exploreze peisajul muzical contemporan si sa descopere creatiile de frontiera in sectiunea Muzica secolului XXI. ”Sunt mandru ca programul de anul acesta continua investitia pe termen lung a Festivalului in promovarea muzicii noi, creand platforme unde compozitorii in viata sa reflecte lumea in care traim”, marturisea Vladimir Jurowski, directorul artistic al Festivalului, in deschiderea editiei din acest an. |
Festivalul International George Enescu este printre putinele evenimente de asemenea anvergura din lume care include in programul sau muzica contemporana, alocandu-i o intreaga sectiune. In seria Muzica secolului XXI, melomanii au acces la 48 de lucrari semnate de 45 de compozitori contemporani si se bucura de prezenta pe scena Festivalului a 40 dintre acestia care au intrunit sufragiile unui public larg, sunt deja in colaborari cu orchestre internationale si cunoscuti pentru abordarile lor. Unii dintre acestia, cum sunt Lera Auerbach, Nicola Piovani sau Krzystof Penderecki - vor prezenta, ei insisi, viziunea proprie asupra lucrarilor lor de la pupitrul orchestrelor, altii vor fi prezenti la reprezentatii si disponibili pentru dialoguri cu cei interesati de cele mai noi formule de creatie in muzica clasica.
Primul concert din programul zilei de 12 septembrie este din seria Muzica secolului XXI. Cei curiosi sa exploreze peisajul muzical contemporan si creatiile de frontiera vor avea prilejul sa urmareasca concertul Arditti Quartet, unul dintre cele mai longevive si multi-premiate ansambluri de muzica contemporana din lume. Concertul are loc de la ora 15:00, in Sala George Enescu a Universitatii Nationale de Muzica.
In program: Dum Transisset I-IV – de Brian Ferneyhough, La Quintina – de Joshua Fineberg, Cvartetul de coarde nr. 4 – de James Clarke, Cvartet de coarde (prima auditie) – de Fred Popovici. Live-electronic: SWR Experimentalstudio, Freiburg; regia de sunet: Thomas Hummel; sound designer: Grig Burloiu.
Programul include compozitii ale unor autori implicati atat in creatia muzicala de frontiera (New Complexity), in metode alternative de creatie care includ noile tehnologii si chiar Inteligenta Artificiala, cat si in cercetare in domenii precum computer science, neurostiinte etc. Este inclusa si o prima auditie a lucrarii semnate de compozitorul roman, Fred Popovici.
Infiintat de violonistul Irvine Arditti in urma cu 45 de ani, Cvartetul Arditti are o foarte solida reputatie globala in domeniul muzicii contemporane, fiind apreciat pentru interpretarile sale rafinate si de mare tehnicitate. De-a lungul anilor, sute de compozitii au fost scrise dedicat pentru ei de compozitori precum Ades, Aperghis, Birtwistle, Cage, Carter, Dufourt, Dusapin, Fedele, Ferneyhough, Francesconi, Gubaidulina, Harvey, Hosokawa, Kagel, Kurtág, Lachenmann, Ligeti, Nancarrow, Rihm, Scelsi, Sciarrino sau Stockhausen, care au incredintat Arditti Quartet prezentarea in prima auditie mondiala a compozitiilor lor.
In cei 45 de ani de activitate pe scena muzicii contemporane, ansamblul a fost recompensat cu numeroase premii, printre care Deutscher Schallplatten Preis, premiul Gramophone pentru cea mai buna inregistrare de muzica contemporana si prestigiosul premiu de muzica Ernst von Siemens.
Discografia Arditti Quartet este foarte bogata, incluzand in prezent peste 200 de CD-uri.
Programul zilei de 12 septembrie continua cu concertul Orchestrei Filarmonicii din Monte-Carlo, dirijata de galezul Gareth Jones, la Ateneul Roman, de la ora 17:00. Invitatul special este celebrul bas-bariton britanic Sir Bryn Terfel, una dintre cele mai bine cotate voci din lume in momentul de fata si un mare admirator al Festivalului Enescu, pe care il numeste in interviurile sale ”un minunat giuvaer”.
In program: Preludiul Actului al III-lea din opera Lohengrin – de R. Wagner, „Was duftet doch der Flieder”din Maestrii cantareti din Nürnberg – de R. Wagner, „Cavalcada walkiriilor” din Walkiria - de R. Wagner, „Vraja focului” si „Despartirea lui Wotan” din Walkiria – de R. Wagner, Poloneza din „Evgheni Oneghin” – de P.I. Ceaikovski, „Son lo spirito che nega” din Mefistofele – de Arrigo Boito, „Moritat von Macke Messer” din The Threepenny Opera – K. Weill, Uvertura din musicalul South Pacific – de Rodgers & Hammerstein, „Some enchanted evening” din South Pacific – de Rodgers & Hammerstein, „How to handle a woman” din Camelot - Lerner & Loewe, „If I were a rich man” din Scripcarul pe acoperis – de J. Bock.
Sir Bryn Terfel este unul dintre cei mai apreciati bas-baritoni ai lumii. Asociat la inceputul carierei cu roluri din Mozart, in special Figaro si Don Giovanni, a abordat mai apoi roluri mult mai complexe, in special cele din opera lui Wagner. Vocea sa speciala si talentul unic i-au adus Premiul Grammy, un Premiu Gramophone si un mare premiu Classical Brit. A cantat pe cele mai reputate scene ale lumii, de la Royal Opera House, Covent Garden, Opera de Stat din Viena pana la Metropolitan Opera si a sustinut turnee in intreaga lume. in anul 2016, bas-baritonul Bryn Terfel a primit titlul de Sir, decernat de insasi M.S. Regina Elisabeta a II-a a Marii Britanii.
In seria Mari Orchestre ale Lumii, pe scena de la Sala Palatului are loc, incepand cu ora 19:30, a doua reprezentatie din Festival a Orchestrei Simfonice Academice de Stat „EVGENY SVETLANOV” din Rusia, sub bagheta dirijorului Gabriel Bebeselea. Solist este violonistul australian Ray Chen, una dintre tinerele stele in urcare foarte apreciate de critica si cu un impresionant succes de public.
In program: Pastorale Fantasie - de G. Enescu, Concertul pentru vioara si orchestra in re major - de E.W. Korngold si Simfonia „Manfred” - de P.I. Ceaikovski.
Violonistul Ray Chen este unul dintre cei mai aclamati tineri artisti ai momentului. Cunoscutul Maxim Vengerov spunea despre el ca este “un muzician cu numeroase calitati, cu un sunet proaspat, plin de vitalitate si de lumina”. Aflat intr-o fulminanta ascensiune pe marile scene internationale, violonistul Ray Chen a debutat deja la Royal Albert Hall, in cadrul celebrului BBC Proms si este castigator al prestigioaselor concursuri Queen Elisabeth (2009) si Yehudi Menuhin (2008). Ray Chen a semnat deja un contract exclusiv de inregistrari cu Decca.
Dialogul dintre vioara si orchestra se va derula sub atenta si minutioasa coordonare a dirijorului roman Gabriel Bebeselea. Dirijor principal al Filarmonicii de Stat „Transilvania” din Cluj-Napoca, el este admirat pentru entuziasmul si muzicalitatea sa. Reputatia sa a crescut substantial si rapid in ultimii ani, fiind considerat o stea in ascensiune rapida in lumea dirijatului. In stagiunea 2019/2020, a debutat alaturi de Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, Orchestre National du Capitole de Toulouse, Orchestra Simfonica din Barcelona, Tonkunstler Orchestra si Orchestra Simfonica din Singapore. De asemenea, Gabriel Bebeselea colaboreaza cu Konzerthausorchester Berlin, Orchestra Filarmonica Nationala Rusa, Orchestra Simfonica Academica de Stat „Evgheni Svetlanov” si Orchestra Ulster.
Promotor inspirat al creatiei enesciene in toate proiectele in care este implicat, dirijorul Gabriel Bebeselea declara intr-un recent interviu: ”Una dintre cele mai puternice satisfactii e faptul ca in momentul de fata orchestrele straine imi cer sa interpretam tot mai multa muzica de George Enescu”.
Ultimul concert din program, in seria Concertelor de la miezul noptii, are loc incepand cu ora 22:30, la Ateneul Roman. Un spectacol cu totul aparte, o adevarata experienta muzicala in cadrul careia Ansamblul La Grande Chapelle din Madrid recreeaza pe scena Ateneului sarbatoarea pascala din Piata Navona din Roma.
In program: „The Feast of The Resurrection in Piazza Navona” - reconstituire muzicala a sarbatorilor pascale organizate de Confreria S. Giacomo degli Spagnoli la Roma, Ruggiero Giovannelli, Jacobus de Kerle, Giovanni Pierluigi da Palestrina, Tomás Luis de Victoria, Francisco de Soto, Francisco Guerrero, Fernando de las Infantas, Giovanni Matteo Asola, Giovanni Luca Conforti, Cesare Bendinelli si Rocco Rodio.
Aclamati pe marile scene ale lumii, muzicienii madrileni din Ansamblul La Grande Chapelle aduc pe scena Festivalului un spectacol construit cu minutiozitate si amanuntit documentat, ce recupereaza piese vocale din secolele XVI-XVII, cu accent deosebit pe productiile poli-corale din perioada baroca.
La Grande Chapelle este alcatuita din interpreti experimentati, provenind din diferite tari europene. Tocmai aceasta eterogenitate a ansamblului ii confera un sunet distinctiv, caracterizat de texturile muzicale bogate. Repertoriul abordat de La Grande Chapelle este axat, in principal, pe domeniul muzicii sacre, propunand noi lecturi marilor opere vocale din secolele XVI-XVIII, cu accent pe productiile poli-corale din perioada baroca.
Din dorinta de a raspandi mostenirea muzicala a Spaniei, La Grande Chapelle si-a infiintat propria casa de discuri independenta, Lauda, discurile produse vizand explorarea relatiei dintre muzica si literatura epocii de aur spaniole. Albumele la Grande Chapelle sub eticheta Lauda au primit mai multe premii nationale si internationale prestigioase pentru calitatea si rigoarea lor artistica, inclusiv doua „Orphées d’Or” (Académie du Disque Lyrique, Paris, in 2007 si 2009), „Label al anului” in „Prelude Music Classical Awards 2007”(Olanda), „Diapason”, „CD Exceptional” in revista Scherzo.
Despre Festivalul International George Enescu
Ajuns la cea de-a XXIV-a editie, Festivalul International George Enescu se va desfasura in perioada 31 august-22 septembrie 2019. In salile de concerte din Bucuresti, vor urca pe scena peste 2.500 dintre cei mai valorosi muzicieni ai lumii, avand 50 de nationalitati si vor fi prezentate 84 de concerte si recitaluri. Editia din acest an a festivalului totalizeaza 34 de prezente in premiera in Romania: 25 de artisti, printre care Marion Cotillard, Kirill Petrenko, Mitsuko Uchida si noua dintre cele mai bine cotate orchestre din lume.
Editia 2019 a Festivalului Enescu isi asteapta publicul la Sala Mare a Palatului, Ateneul Roman, Sala Radio si la Sala Mica a Palatului la concerte si recitaluri grupate in jurul a sase mari sectiuni: „Mari orchestre ale lumii”, „Concertele de la miezul noptii”, „Recitaluri si concerte camerale”, „Muzica secolului XXI”, „Mozart Week in Residence” si „Forumul International al Compozitorilor”. De asemenea, vor avea loc concerte si evenimente in Piata Festivalului, conferinte, lansari de discuri si de carte, spectacole extraordinare.
Pentru mai multe detalii: https://www.festivalenescu.ro/ .
| |
|
|