Opțiuni
•   Topuri
•   Blog
•   Interviul aromat
•   Ceaiul englezesc
•   Locale
•   Mass media
•   Autori
•   Promovează
•   Colaboratori
•   Parteneri
•   Contact
Newsletter
personalizat
Înscrie-te pentru ceașca săptămânală de cultură:
Socializare
Abonare RSS Bookmark Recomandați portalul
Twitter Facebook Youtube
Acum niște ani
16 octombrie 2019
Recomandări
Complexitatea muzicală excepțională a Festivalului este dublată de o anvergură impresionantă
(Muzică)
Pe langa valoarea lor simbolica, numerele sprijina mai buna intelegere si evaluare a dimensiunilor, fie ca vorbim de timp, spatiu, volum si asa mai departe. Anvergura exceptionala a Festivalului International George Enescu este sustinuta de cifre impresionante: 2500 de artisti internationali din elita mondiala a muzicii vor fi la Bucuresti, in 84 de concerte derulate in 23 de zile, cu 313 lucrari create de 149 de compozitori rasunand in 6 sali de concerte.
Ca toate acestea sa se intample, 260 de tone de echipamente muzicale sunt transportate cu 13 camioane, 4.000 de zboruri internationale aduc artistii din intreaga lume spre Bucuresti si nu mai putin de 1,5 km de flori proaspete infrumuseteaza zilnic salile de concert din Festival.  

Vineri, 13 septembrie si a 14 zi din Festivalul International George Enescu se anunta foarte bogata in optiuni, propuse melomanilor. 

De la ora 15:00, in seria Muzica Secolului XXI, pe scena Salii Radio va concerta Orchestra Filarmonicii George Enescu, dirijata de maestrul Peter Rundel.

image003


Solisti: Ion Bogdan Stefanescu – flaut, Francois-Frederic Guy – pian, Viviane Hagner – vioara.

In program: L’ange avec une seule aile – de Doina Rotaru, Concert pentru pian si orchestra  - de Tristan Murail, „UR” pentru orchestra simfonica – de Ivan Fedele, Concert pentru vioara si orchestra - de Unsuk Chin.

Un program care propune audientei explorarea de noi formule componistice in lucrari purtand semnatura unor compozitori contemporani consacrati, renumiti pentru cercetarile lor in domenii muzicale de frontiera si recompensati cu numeroase premii.

Printre acestia, romanca Doina Rotaru – nume de referinta a componisticii contemporane cu un complex portofoliu de 25 de lucrari simfonice si peste 70 de lucrari camerale. Multe din creatiile ei sunt comenzi primite de la institutii de prestigiu, printre care Radio France, Radio Graz, Ministerul Culturii din Franta, Suntory Hall din Tokyo, festivaluri si ansambluri din Franta, Germania, Anglia, Austria, Olanda, Suedia, Japonia. Doina Rotaru este si una dintre cele mai premiate compozitoare romane contemporane, iar discografia ei numara 11 CD-uri, produse de case de discuri reputate, cum ar fi Maguelone si Nova Musica din Franta, MPS din Anglia, Sonoton din Germania, Editura Muzicala, Electrecord si Editura Societatii Romane de Radio.

Artist eclectic, francezul Tristan Murail a urmat studii avansate in araba clasica si detine o diploma de inalte studii in stiinte economice. In paralel, el a facut studii muzicale, fiind, in 1967, elevul lui Olivier Messiaen, la Conservatorul din Paris. Este co-fondator al Ensemble L’Itineraire, iar in anii 1980, a folosit tehnologia computerizata in analiza fenomenelor acustice. Si-a dezvoltat propriul sistem de compozitie asistata de microcomputer. Din anii 1990, a luat parte la conceperea programului de compozitie asistat de computer "Patchwork".

Compozitorul italian Ivan Fedele este foarte pasionat de matematica, pe care o si foloseste adesea in creatiile sale. In piesa Capt-Actions, el foloseste pentru prima data un nou sistem de inteligenta artificiala care deschide noi perspective compozitionale. Este director al sectiei de muzica a Bienalei de la Venetia. In 2016, Fondation de France i-a acordat Premiul International „Arthur Honegger” pentru intreaga opera.

In incheierea programului, se va canta compozitia coreencei Unsuk Chin. Din 1988, Unsuk Chin este compozitor independent la studioul de muzica electronica al Universitatii Tehnice din Berlin si este autoarea a sapte opere electronice. In 1994, lucrarea ei, Fantaisie mecanique, pusa in scena cu Ensemble Intercontemporain, a cunoscut un imens succes de public. Din 1995, Unsuk Chin este publicata exclusiv de Boosey & Hawkes.

Tot in data de vineri, 13 septembrie, cei interesati pot urmari live online (https://www.festivalenescu.ro/live/) sau pot participa direct la discutiile din cadrul Forumului International al Compozitorilor. De la ora 17.30, la Universitatea Nationala de Muzica din Bucuresti vor vorbi despre arta lor poetica, crezul lor artistic si modul personal de percepere al universului muzical contemporan compozitoarele Unsuk Chin (Coreea/Germania) si Doina Rotaru (Romania). Moderatorul sesiunii este compozitorul si profesorul Dan Dediu.

Forumul International al Compozitorilor este platforma prin care Festivalul Enescu incurajeaza intensificarea comunicarii intre specialisti – de la compozitori celebri, muzicieni renumiti, pana la tineri aspiranti - si marele public interesat de fenomenul muzical actual.

image005


De la ora 16:30, in seria Recitaluri si concerte camerale, la Ateneul Roman are loc concertul ansamblului Kremerata Baltica. Dirijori: Gidon Kremer si Fuad Ibrahimov. Solisti: Gidon Kremer – vioara, Pascal si Ami Roge – pian, Dzeraldas Bidva – vioara.

In program: Concertino pentru vioara si orchestra de coarde – de M. Weinberg, Intermezzo op. 12 nr. 2 – de G. Enescu, Simfonia concertanta pentru doua piane si orchestra de coarde – de D. Lipatti, Aria si Scherzino pentru vioara si orchestra, de G. Enescu, Simfonia nr. 10 – de M. Weinberg. 

Exuberanta, talent si prospetime – sunt principalele caracteristici atribuite de critica, presa, muzicieni, fani si public ansamblului Kremerata Baltica. Devenit un adevarat fenomen cultural si un reper in lumea muzicala contemporana, ansamblul a fost creat in urma cu peste doua decenii de violonistul leton Gidon Kremer. A avut repede o priza imensa la public si continua si astazi sa impresioneze audientele prin vitalitatea si diversitatea programelor sale, la limita dintre muzica si performance. Kremerata Baltica a devenit atat de apreciata, incat si-a fondat propriul festival si a colaborat cu nume precum Yo Yo Ma, Patricia Kopatchinskaja, Sir Simon Rattle si nenumarati altii. Cu sediul la Riga, ansamblul este sustinut in prezent direct de guvernele din Letonia, Lituania si Estonia.

Membrii ansamblului Kremerata Baltica sunt cu totii personalitati muzicale remarcabile, selectionati printr-un proces de auditie foarte riguros. Printre solistii celebri cu care a cantat Kremerata Baltica se numara soprana Jessye Norman, pianistii Mikhail Pletnev, Yevgeny Kissin si Oleg Maisenberg, violonistii Thomas Zehetmair si Vadim Repin si violoncelistii Boris Pergamenshikov si Yo Yo Ma. Ansamblul a colaborat cu dirijori celebri, printre care Sir Simon Rattle, Esa-Pekka Salonen, Christoph Eschenbach, Kent Nagano, Heinz Holliger si Vladimir Ashkenazy.

Definitorie pentru personalitatea artistica a ansamblului Kremerata Baltica este abordarea creativa in alcatuirea programelor, care trece dincolo de mainstream si aducand pe scena numeroase premiere mondiale ale unor compozitori contemporani. Cu „After Mozart”, un proiect care reflecta muzica secolului 21, a castigat un Grammy. Aceasta cheie de abordare a programelor se vede si in cel propus pentru Festivalul Enescu, in cadrul caruia audienta va descoperi piese auzite rar, dar si doua compozitii enesciene onorand memoria maestrului pe scena Festivalului care aduce in contemporaneitate crezul lui ca muzica uneste suflete.

Seara, pe scena Salii Palatului, in seria Mari orchestre ale lumii, are loc de la ora 19:30 concertul Orchestrei Filarmonicii din Oslo, sub bagheta tanarului si foarte aplaudatului dirijor rus Vasily Petrenko. La pian, vom putea admira prestatia norvegianului Leif Ove Andsnes.

In program: Poemul simfonic nr. 1; „Forest Morning” – de Øyvind Torvund - lucrare orchestrala in prima auditie mondiala, Concertul pentru pian si orchestra in la minor – de E. Grieg, Concertul pentru orchestra – de B. Bartók.

Norvegienii onoreaza prezenta in Festivalul Enescu punand in scena o prima auditie mondiala: Poemul simfonic nr. 1; „Forest Morning”, creatie a tanarului compozitor norvegian Øyvind Torvund (n. 1976). Personalitate muzicala complexa, el a cantat la chitara in grupuri de rock si in concerte de muzica improvizata. Aceste pasiuni muzicale se reflecta si in compozitiile sale, aproape cinematografice, in care include fraze de rock, dar si sunete din natura, alaturi de pasaje intregi elaborate pe structuri filigranate care amintesc de compozitiile lui Purcell. Vorbind despre stilul sau componistic, Oyvind Torvund marturiseste: „Preocuparea mea principala este sa pastrez o abordare deschisa in privinta a tot ceea ce poate functiona ca parte constitutiva a unei lucrari muzicale si incercarea de a combina mai multe tipuri de elemente… Contrastele, juxtapunerile si perspectivele complet opuse ma intereseaza, deoarece consider ca ele pot aduce multe in cadrul muzical obisnuit si pot descatusa numeroase forte inconstiente de explorat".

Implinind in acest an un secol de activitate, Filarmonica din Oslo este o orchestra simfonica de renume international. A fost fondata in anul 1919 si numara astazi 108 muzicieni. Orchestra sustine in jur de 70 de concerte pe an, in mare parte la Sala de Concerte din Oslo, dar si pe multe alte scene din lume. Orchestra are un repertoriu simfonic larg, canta cu solisti si dirijori de renume international si face turnee regulate in Norvegia si in strainatate.

Dirijorul rus Vasily Petrenko a preluat conducerea Filarmonicii din Oslo in anul 2013. Cotat ca fiind ”unul dintre cei mai importanti si magnetici muzicieni ai lumii”, el a devenit celebru prin munca sa transformatoare de la Royal Liverpool Philharmonic, cea mai veche orchestra din Regatul Unit, unde a refacut sunetul orchestrei, a reconectat organizatia la orasul natal si a prezidat o crestere uriasa a vanzarilor de bilete. El a ajuns repede sa reprezinte o noua generatie de dirijori pregatiti sa combine munca lor artistica fara compromisuri cu o pasiune pentru comunicare si incluziune.

Opera in concert ”Leonora”, o poveste despre iubire, sacrificiu personal si eroism semnata de L.v. Beethoven incheie cea de-a 14-a zi a Festivalului, in seria Concertelor de la miezul noptii. Pe scena Ateneului Roman, de la ora 22:30, va evolua Orchestra Baroca din Freiburg si Corul Zürcher Sing-Akademie. Dirijor: Rene Jacobs, Anne Katharina Schreiber – concertmaestru, Florian Helgath - dirijorul corului.

In distributie: baritonul Torben Jürgens (Don Fernando, ministrul regelui), basul Johannes Weisser (Don Pizarro, guvernatorul inchisorii), tenorul Joshua Ellicott (Florestan, un prizonier), soprana Birgitte Christensen (Leonora), basul Christian Immler (Rocco, temnicer), soprana Robin Johannsen  (Marzelline), tenorul Nikolaus Pfannkuch (Jaquino, asistentul lui Rocco).

Orchestra Baroca din Freiburg a fost fondata in 1987, asumandu-si ca misiune „sa insufleteasca lumea muzicii baroce cu sunete noi”. Pe langa muzica baroca, orchestra interpreteaza lucrari de compozitori precum Beethoven, Schubert si Weber si muzica contemporana. Orchestra este formata din 27 de muzicieni parteneri si sustine multe dintre concertele sale cu dirijori invitati, precum Ivor Bolton, René Jacobs, Philippe Herreweghe, Pablo Heras-Casado si Trevor Pinnock.

Corul elvetian Zürcher Sing-Akademie este renumit pentru versatilitatea si flexibilitatea sa, performand la cel mai inalt nivel atat in ??formule camerale, cat si simfonice. Acesta colaboreaza cu numeroase orchestre si are un repertoriu simfonic extins. Totodata sustine frecvent programe a cappella si joaca un rol important in promovarea compozitorilor elvetieni. Dezvoltarea continua a peisajului coral este esentiala pentru etosul sau; in acest scop, Zürcher Sing-Akademie comanda frecvent noi lucrari si a prezentat numeroase spectacole de premiera. Florian Helgath este dirijor si director artistic al Zürcher Sing-Akademie din 2017.

Despre Festivalul International George Enescu

Ajuns la cea de-a XXIV-a editie, Festivalul International George Enescu se va desfasura in perioada 31 august-22 septembrie 2019. In salile de concerte din Bucuresti, vor urca pe scena peste 2.500 dintre cei mai valorosi muzicieni ai lumii, avand 50 de nationalitati si vor fi prezentate 84 de concerte si recitaluri. Editia din acest an a festivalului totalizeaza 34 de prezente in premiera in Romania: 25 de artisti, printre care Marion Cotillard, Kirill Petrenko, Mitsuko Uchida si noua dintre cele mai bine cotate orchestre din lume.

Editia 2019 a Festivalului Enescu isi asteapta publicul la Sala Mare a Palatului, Ateneul Roman, Sala Radio si la Sala Mica a Palatului la concerte si recitaluri grupate in jurul a sase mari sectiuni: „Mari orchestre ale lumii”, „Concertele de la miezul noptii”, „Recitaluri si concerte camerale”, „Muzica secolului XXI”, „Mozart Week in Residence” si „Forumul International al Compozitorilor”. De asemenea, vor avea loc concerte si evenimente in Piata Festivalului, conferinte, lansari de discuri si de carte, spectacole extraordinare.

Pentru mai multe detalii: https://www.festivalenescu.ro/

 
.

Nume:

E-mail:


Mesaj:

(Comentariile trebuie sa fie de maximum 250 de caractere.)
Validare: 
(Introduceti codul pentru validare.) Reseteaza cod!
 
Autentificare
Am uitat parola / Cont nou!
Căutare
Prea multe rezultate?
Folosește căutarea avansată.
Publicitate