Insa aceasta nu inseamna ca Beethoven nu are o importanta cu atat mai mare in aceste timpuri grele.
Special pentru anul Beethoven, casa Deutsche Grammophon a pregatit o serie de discuri; cel mai recent dintre ele avea programata lansarea pe 20 martie, decalata acum in 3 aprilie. Pe acest album: Triplul concert pentru vioara, violoncel, pian si orchestra si Simfonia a VII-a, cu nume prestigioase – Anne Sophie Mutter, Yo Yo Ma, Daniel Barenboim si West Eastern Divan Orchestra. Triplul concert a fost inregistrat la Berlin, in cadrul unui eveniment live; Simfonia a VII-a, la Buenos Aires.
Dincolo de aniversarea lui Beethoven, albumul marcheaza si 20 de ani de existenta ai ansamblului West Eastern Divan, impliniti in 2019, dar si 40 ani de cand Anne Sophie Mutter a inregistrat prima data Triplul concert de Beethoven – avandu-l partener tot pe celebrul Yo Yo Ma, dar sub bagheta lui Herbert von Karajan.
Insa dincolo de aceste aspecte festive, albumul este valoros prin continutul sau – as pune ca este acel Beethoven de ascultat in vremuri grele, pentru a pastra speranta. Constructii foarte limpezi, foarte clare, atent, dar foarte ferm construite, iar in cazul triplului concert, mari solisti - recunoastem experienta, profesionalismul, transpuse cu sensibilitate intr-un discurs omogen care reuneste personalitati diferite: impetuoasa Mutter, liricul Yo Yo Ma, echilibratul Barenboim. O versiune de zile mari pentru acest concert, in care simtim si tensiunea evenimentului live, dar si sarbatoarea momentului!
Nu mai putin valoroasa mi s-a parut versiunea Simfoniei a VII-a de Beethoven, cu West Eastern Divan Orchestra, dirijor Daniel Barenboim. In urma cu 20 ani, Barenboim pornea acest proiect al unei orchestre alcatuite din evrei si arabi, in incercarea de a aduce reconciliere intre popoare si religii prin muzica. Proiectul s-a dezvoltat in timp; avem astazi o orchestra si un ansamblu de camera care functioneaza sub acest titlu, exista Academia Barenboim-Said de la Berlin cu o noua sala de concerte. Membrii orchestrei sunt si astazi muzicieni tineri, iar aceasta impetuozitate a tineretii se simte si in interpretarea Simfoniei a VII-a de pe acest disc.
In timp ce ascultam pentru prima data aceasta interpretare, stirile proaste despre pandemie curgeau in valuri, asa ca, inevitabil, cu atat mai mult am simtim tensiunea si dramatismul partii a doua, care descrie atat de bine timpurile pe care le traim. Insa Beethoven a stiut ca intotdeauna e o luminita la capatul tunelului, ceea ce transpare atat de clar din partile a treia si a patra ale Simfoniei a VII-a, o calatorie catre fericire, lumina si pace, admirabil construita de West Eastern Divan Orchestra si Daniel Barenboim. Daca trebuia sa existe un interpretare care sa dea speranta, aceasta este, si mesajul cred ca este clar pentru toti: intotdeauna dupa furtuna apare soarele, important este sa avem grija de noi si de ceilalti.
Emisiunea de la Radio Romania Muzical in cadrul careia poate fi ascultat acest disc va fi disponibila pe site-ul proiectului Discurile anului 2020 incepand cu 4 aprilie. http://www.romania-muzical.ro/info/discul-anului-2020/
.
|