Lia Marin studiaza actoria la Universitatea Nationala de Arta Teatrala si Cinematografica „Ion Luca Caragiale” din Bucuresti. Printre abilitatile ei definitorii se numara: dansul de societate, dansul contemporan, baletul, voleiul, echitatiile, inotul, limba engleza, respectiv franceza.
Care este "efectul" pe care il are Lia Marin asupra "anemonelor", ce inseamna sa ti se umple sufletul de lumina, cum se ajunge la acea "maleabilitate interioara de a imagina, a contura si a transmite imagini, emotii, ganduri", dar si ce se intampla atunci cand, "in fiecare duminica dimineata sau dupa - amiaza a copilariei" obisnuia sa statea "in bucatarie, langa radio ", aflati cu ocazia acestui interviu pregatit, intr-o Ceasca de Cultura, impreuna cu protagonista cuvintelor citate.
_______________________________________________________________________
"...in legatura piesa de teatru-om, primeaza capacitatea si posibilitatea omului de imaginatie ..."
_______________________________________________________________________
Stefania Argeanu: Ce semnificatie, ce orchestratie launtrica are teatrul radiofonic pentru dvs.?
Lia Marin: Liniste si bucurie.
Liniste, pentru ca in fiecare duminica dimineata sau dupa - amiaza a copilariei mele stateam in bucatarie, langa radio, si ascultam teatru radiofonic. Imi apareau in minte personajele, spatiul in care se desfasura actiunea si, toate astea, in timp ce aveam ochii larg deschisi.
Bucurie, pentru ca atunci cand mi s-a propus primul proiect de teatru radiofonic nu ma asteptam sa imi placa sa fac genul acesta de teatru. A fost o descoperire neasteptata care mi-a umplut sufletul de lumina!
Care sunt abilitatile, atributele, calitatile de care trebuie sa dispuna sau pe care trebuie sa le cultive o persoana pentru a face teatru radiofonic?
Am observat ca este de preferat sa ai o voce bine lucrata si cat mai expresiva, o maleabilitate interioara de a imagina, a contura si a transmite imagini, emotii, ganduri. De asemenea, o disponibilitate de a incerca, de a te juca pe un text.
Actorului ii este necesara o unitate de timp, in care sa parcurga drumul de persoana la personaj. Care au fost timpii de care a avut nevoie faurirea, modelarea rolului dvs. din Pisica verde?
Cred ca am avut la dispozitie o luna pentru intelegerea si pregatirea rolului, de una singura, si, apoi, cateva repetitii de text cu toata distributia si cu regizorul.
_______________________________________________________________________
"...Speram la o solutie din partea autoarei. Dar, se pare, ca salvarea nu ne-o da nimeni, doar noi insine ne putem salva..."
_______________________________________________________________________
In ce a constat asimilarea personajului?
M-am jucat foarte mult cu magicul “daca ar fi, cum ar fi”. Am citit textul integral ca sa inteleg mai bine universul acestor oameni, mi-am reamintit experiente de viata apropiate de cele ale personajelor.
Ce mesaj v-a transmis textul Elisei Wilk la o prima lectura? Ulterior, s-a schimbat perspectiva de receptare a cartii? Daca da, care au fost aceste modificari, imbogatiri perceptuale pe care le-ati resimtit in urma reiterarii lecturii?
Mi-a lasat un gust amar. In timp ce citeam textul si ma apropiam de final, intuiam cum se va incheia totul. Si speram din tot sufletul sa nu fie asa. Pentru ca acelasi lucru se intampla si cu copiii zilelor noastre, pentru ca situatia asta exista, din pacate, si in afara cartii. Cred ca speram la o solutie din partea autoarei. Dar, se pare, ca salvarea nu ne-o poate da nimeni, ca doar noi insine ne putem salva. Si, daca, pe Bianca ar mai putea s-o salveze fizic cineva, cine il salveaza pe Dani?
Ce conexiune se stabileste, in viziunea dvs., intre un spectacol, un film, o piesa de teatru si fiinta umana?
Spectacolul are cea mai mare nevoie de om, de public. Spectacolul este un element viu, neterminat, care depinde de foarte multi factori, iar omul este cel mai important. Intre scena si public are loc un dialog, un schimb viu in timp real, element care, la film, lipseste. Asadar, spectacolul este o experinta mult mai personala, din punctul meu de vedere. Filmul ii ofera omului o detasare, dar pot aparea si momente in care spectatorul devine implicat real. Filmul, la fel ca piesa de teatru este un material incheiat. In legatura piesa de teatru-om, primeaza capacitatea si posibilitatea omului de imaginatie. Orice e posibil in limitele descrise de dramaturg, deoarece informatia nu este structurata in functie de niste idei, mesaje care trebuie puse in evidenta, cum se intampla in cazul spectacolului de teatru si al filmului.
_______________________________________________________________________
"...Virgil Constantin este profesorul care a avut rabdarea si persistenta de care se pare ca eu am avut nevoie, pentru a capata incredere in mine si niste intelesuri legate de meseria pe care mi-am ales-o..."
_______________________________________________________________________
In ce maniera, in ce masura, reuseste teatrul sa apropie, sa seduca, sa emotioneze, sa motiveze, sa reactiveze energii creatoare, valori universale, readucand, la viata, esentialul?
Cred ca teatrul de buna calitate, facut cu credinta, din necesitatea de a le comunica ceva ceilorlalti reuneste toate cele enumerate mai sus. Genul acesta de teatru depaseste orice fel de bariera, fie ca e vorba de limba sau de cuvinte. Si cred ca pentru acest tip de impact al teatrului ne-am ales, cei mai multi dintre noi, aceasta meserie.
Cine este actorul? Ce viziuni, ce mecanisme, dorinte, imagini, sunete, povesti il definesc? Care este rostul existentei sale?
Cred ca raspunsul meu la aceasta intrebare se va schimba mereu de-a lungul vietii mele. in momentul acesta, consider ca actorul este omul cu o capacitate accentuata de empatie, de observare a lumii si a firii umane. Actorul are posibilitatea si mijloacele de a pune in evidenta niste trasaturi umane, ganduri, intentii si scopuri. Rostul actorului? Cred ca Shakespeare a spus-o cel mai bine in Hamlet: “ei sunt rezumatul si cronica prea scurta a vremurilor.”
Cum ati inceput colaborarea cu Teatrul Radiofonic?
Am participat la un casting si, in urma acestuia, am fost selectata intr-un proiect si tot asa. Teatrul Radiofonic a fost marea mea descoperire, anul acesta, si imi doresc sa lucrez in continuare in aceasta zona.
Un profesor cu un rol aparte in existenta dvs. de elev(a)/student(a) este/ a fost:..., de la care ati invatat:
Virgil Constantin. Nu stiu sa exprim in vorbe cat de importanta a fost prezenta dansului in viata si formarea mea. N-a fost usor, mereu ne luptam cu cate o limita, dar dansul a avut rabdarea si persistenta de care se pare ca eu am avut nevoie, pentru a capata incredere in mine si niste intelesuri legate de meseria pe care mi-am ales-o.
In ce alte activitati, proiecte culturale va (re)gasim?
Momentan, toata activitatea mea se desfasoara in cadrul Universitatii Nationale de Arta Teatrala si Cinematografica, a carei studenta sunt.
Bornele esentiale ale C.V.-ul dvs. sunt:
Ruth Hunsdorfer din ,,Efectul Razelor Gamma asupra Anemonelor” de Paul Zindel, regia Virgil Constantin (spectacol pe care il vom relua in curand), Pisica Verde la Teatrul National Radiofonic, regia Mihnea Chelariu, si inca un proiect la Teatrul National Radiofonic, care este, inca, in lucru.
Interviul a fost realizat de Stefania Argeanu.
Autor: Stefania Argeanu
Sursa: Stefania Argeanu
.
|